Annons:
Etikettövrigt
Läst 1710 ggr
Calcifer
2018-09-14 11:05

Förkräkningskassan och deras jävla strul.

Jag har sökt sjukpenning i särskilda fall, ansökan kom in och läkarintyg också den 1:a augusti. Fick förklarat av mig av den som hjälpte mig ansöka att de SKA lämna besked inom 30 dagar. Ringde två veckor senare till FK för att få reda på vem min handläggare är, bara för att kolla statusen, och se så att alla papper kommit in ordentligt. En annan person sa att de brukar bli klar med handläggningen inom 1-2 veckor.

Får nummer till person 1. Jag ringer det nummer jag har fått. Får ett automatiskt meddelande som säger "person 2 är inte på sitt kontor just nu". Ringer tillbaka till FK för att kolla att numret jag fått är rätt. Jadå, det nummer jag har är rätt. Ringer igen och samma sak sker.

En vecka senare, efter ungefär 20 samtal och 10 meddelanden lämnade, får jag äntligen tag på person 2. Som då säger att person 1 är på semester, men skulle återkomma den 29/8, och därefter börja gå igenom alla handläggningar och då skulle man även kunna få tag i hen personligen. Jag ställde även lite frågor och den jag pratade med svarade så gott hen kunde. Person 2 var nämligen den person som fick ta hand om person 1s samtal medan denne var på semester, men var ingen som kunde fatta beslut eller så.

Sedan dess har jag ringt några gånger först, men fick aldrig tag i någon. Denna vecka har jag ringt hur många gånger som helst, idag på morgonen t:ex 10 gånger. Får ALLTID "person 2 är inte på sitt kontor just nu", vilket är helt sjukt, eftersom NU borde detta nummer kopplas till min handläggare, person 1

I detta läge har jag ingen jävla aning om vad det är tänkt att jag ska ta mig till. Jag har väntat på beslut i sex veckor, jag har inga besparingar, jag har inga pengar, mamma har fått låna ut pengar till mig till hyra, mat, räkningar, osv, och det känns så jäkla lusigt då hon inte har en massa pengar. Nu börjar det ju bli dags för att sånt ska betalas igen, och jag får ju inte ens tag i någon att prata med! I sex veckor har jag försökt få tag i min handläggare men denne verkar ju omöjlig att få tag i.

Vart ringer jag nu? Vad säger man? Jag kommer hamna i helvetet snart för mammas pengar kommer ta slut och jag har ingenstans att få dem ifrån och kommer därför inte kunna betala räkningar och då sitter jag ju rejält i skiten.

Det vidrigaste är väl att inte en enda person har kontaktat mig. Trots alla meddelanden jag lämnat, de olika personer jag pratat med, osv, så är det ingen som kan typ säga "nä men person 1 är sjukskriven nu så det är därför det dröjer" och person 2 går ju inte heller att få tag i. Jag är så förbannad och förtvivlad just nu och vet inte vad jag ska ta mig till…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
OlgaMaria
2018-09-14 11:14
#1

Vad är anledningen att du söker sjukpenning i särskilda fall? Det låter som att det möjligen kan bli svårt att få ansökan beviljad. Tyvärr måste man ofta ha en plan B när det gäller FK. Har du ansökt om socialbidrag? De ska kunna hjälpa när man väntar på FK.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Calcifer
2018-09-14 11:24
#2

#1 Jag nekades sjukersättning efter att jag fyllt 30 nyligen och tidigare gått på aktivitetsersättning. FK anser att jag borde kunna arbetsprövas innan jag blir godkänd det, så detta är enda ersättningen jag kan söka.

Angående socialbidrag gjorde de klart för mig att det kan jag enbart söka om/när jag blir nekad.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

OlgaMaria
2018-09-14 11:39
#3

#2 Okej. Men sjukpenning i särskilda fall är inget bra alternativ i längden och det är nog stor risk att du kommer bli nekad, tyvärr. Mitt råd är att du skriver in dig på AF. De ger dig särskild handläggning eftersom du kommer från FK. Det blir inte som för alla andra. De kan göra en arbetsprövning av dig anpassad efter din förmåga och du kommer aldrig få permanent sjukersättning innan de gjort detta - chanserna är i alla fall väldigt minimala.

Jag talar av egen erfarenhet. Har varit i princip i samma situation. Nyckeln för mig var att jag till slut gick till AF och de gjorde en arbetsprövning. Fick en arbetsterapeut som gjorde en utredning av mig och dessa intyg som de sedan skickade vidare till FK var nyckeln till att jag till slut kunde få sjukersättning. Under tiden som jag var på AF fick jag aktivitetsstöd, totalt i ett halvårs tid och under hela den tiden arbetade jag oerhört lite. Man kan nog även ansöka om socialbidrag under den tiden ifall aktivitetsstödet inte räcker till.

Du kan gå till AF idag och skriva in dig. Det kommer inte påverka bedömningen av din ansökan om sjukpenning i särskilda fall. Men det är bra för dig att få igång processen hos AF så fort som möjligt. Även om du får sjukpenning så behöver du ta det här steget förr eller senare om du ska kunna få sjukersättning i framtiden.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Calcifer
2018-09-14 11:44
#4

#3 Och jag har noll arbetsförmåga och att ens försöka skulle kosta mig livet, oavsett hur "lite" jag måste arbeta. Att skriva in mig där är inte och kommer aldrig vara aktuellt. Nekar de så nekar de och då är livet slut där också, men det får jag ta då.

Det är inte det jag är intresserad av i denna tråd. Det som gör mig förbannad är att det är omöjligt att ens få tag i dem för att få ett besked, oavsett VAD det beskedet är. Jag skiter just nu i om det är ett ja eller ett nej, men jag tycker det är vidrigt att det inte ens går att ringa dem hur många gånger man än försöker och att ingen ringer upp.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

OlgaMaria
2018-09-14 11:58
#5

#4 Förstår dig. Jag väntade i mer än ett år med att gå till AF för det kändes omöjligt för mig. Hade 0 kr i inkomst hela den tiden. Därför skriver jag rakt på sak, konkreta råd. Och, AF blev långt ifrån så hemskt som jag trodde det skulle bli. Jag arbetade typ en månad 1 timme om dagen. Sen funkade inte det, jag slutade, men fick behålla aktivitetsstödet… du får sätta allt i relation till att din situation kan lösas permanent för resten av ditt liv, jämfört med att leva i ovisshet och väntan och ingen inkomst som är fruktansvärt tärande.

Du kan testa att skriva ett mail via FKs sida. Skriv att du inte får svar från dessa personer och att de måste se till så att någon hör av sig till dig och tar tag i ditt ärende. 

Jag kände verkligen som du, att jag aldrig skulle gå till AF. Men jag önskar så att jag hade gjort det tidigare, besparat mig själv lite av all den där plågan av att leva utanför samhället i 1 års tid. Heja dig!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lona
2018-09-14 18:31
#6

Calcifer, jag har dessvärre inte en enda vettig sak att stötta dig med eller tipsa dig om, men du är inte ensam om tjafset med FK. Fattar dessutom inte varför de inte åtminstone kan vara trevliga eller ge en ett svar, även om det är "vi håller på och ser över ditt ärende". Ett äkta skitställe, rent ut sagt! Kram♡


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Calcifer
2018-09-14 18:53
#7

Ringde till själva FK, igen, och denna gången verkar det som om de fattade läget i att jag fan inte får tag i min handläggare hur många gånger jag än ringde. 

Idag försökte jag HELA dagen. Jag ringde konstant, var tionde minut, idag från 8-10.30 och fick varje gång "fel person är inte på sitt kontor just nu" sen fick jag "fel person är i möte och återkommer 12.30" sen ringde jag var tionde minut och fick samma meddelande som det första tills klockan 2 då jag fick "fel person är på tjänsteärende och återkommer måndag klockan 8.00"

Då fick jag nog och ringde som sagt FK och sa hur det var, att jag försökt i veckor, men får aldrig tag i någon, och då skulle de skapa ett ärende i min "journal" som tydligen var något min handläggare (eller den som tagit över deras samtal om denne är sjuk eller dylikt) MÅSTE svara på inom två arbetsdagar. Hade hen inte hört av sig på onsdag skulle jag ringa FK igen och anmäla det så kunde de kontakta handläggarens chef och ta ärendet till en högre nivå.

Hade ju varit lämpligt om någon de andra typ tio gångerna jag ringt själva FK hade kunnat gjort samma sak. Då hade ju någon tvingats kontakta mig redan…

Nu har jag ändå en räkning som måste vara betald den 19:e och dessutom ingen mat hemma så kommer tvingas låna pengar av mamma på måndag och gå hungrig tills dess. Så jävla roligt att man inte känner sig som en människa ens när det gäller denna myndighet…

Hjälper verkligen ens depression och ångest suveränt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
2018-09-14 20:16
#8

Ja, jag ger verkligen inte ett skit för FK! Så innerligt glad att slippa tjafsa med dem mer!!!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Calcifer
2018-09-14 20:23
#9

Jag har haft EN bra handläggare hos FK. Har haft kontakt med dem av och till i över 10 år. Det säger inte direkt något positivt… Ofta svåra att få tag i, ger dålig information, ingen information, felaktig information, och drar ut på saker i det oändliga. Tror de alla sitter med ett kassavalv fullt av pengar gömt ute i skogen någonstans som Joakim von Anka eller,  eftersom de verkar anta att man överlever hur länge som helst utan inkomst från någon källa….


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
2018-09-14 20:36
#10

#9, Precis! Jag har också haft EN bra handläggare, under drygt 10 års tjafsande med i snitt två handläggare per år. En av 20 som gjorde vad hon skulle och dessutom på ett trevligt sätt. Även om hon gav mig avslag så angav hon skälen och hjälpte mig att överklaga - och gjorde det utan att behandla mig som samhällets avskrap.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Calcifer
2018-09-14 21:59
#11

#10 Nä hon  jag hade som var bra var ju väldigt snäll men hade så sjukt dålig koll. Fick kolla upp saker hela tiden för hon kunde inte ens svara på de enklaste frågorna. Det var frustrerande, men hon var åtminstone snäll och förstående och hjälpsam i den mån hon kunde. En del andra pratar ju verkligen med en som om man är en sån där jävel som KAN jobba men inte VILL…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Wony
2018-10-15 14:24
#12

Vet tyvärr inte vad du kan göra, men vill säga att du inte är ensam om att ha problem med FK. Min handläggare tog det en månad innan jag fick tag på, och kundtjänsten ville inte göra annat i mitt ärende än att säga åt mig att prata med min handläggare… Som alltid var sjuk, ledig eller i möte! Och när jag väl får tag på personen så är denne ganska otrevlig och inte särskilt tillmötesgående. 

I min kommun finns något som heter rehabkoordinator, det är en person som samordnar mellan myndigheter som t ex vården, AF, FK etc. Fick stöd därifrån att lägga upp en plan och få lite struktur på hur jag ska hantera det kaos som FK kan innebära. Har ni något liknande kanske? Jag har även gett fullmakt åt denne som gör att de kan tala för mig i ärenden hos FK där jag känner att jag inte klarar av att hantera det.

Calcifer
2018-10-15 14:57
#13

#12 Som tur var gick det till slut när jag tog tag i att ringa försäkringskassans kundcenter. Då kunde de starta ett officiellt ärende där min handläggare hade två arbetsdagar att kontakta mig på, annars skulle det tas vidare till dennes chef, vilket var exakt vad som hände och till slut fick jag tag i dem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Wony
2018-10-15 15:32
#14

#13 Vad skönt att du till slut fick tag på dem… Jag har överlåtit all telefonkontakt med min handläggare till min rehabkoordinator och min psykolog,  för jag blir bara mer stressad och trött av det (återhämtar mig från utmattningssyndrom). Men det ska inte behöva krävas så mycket krångel och besvär för att få hjälp, tycker jag :(

Upp till toppen
Annons: