Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1811 ggr
alidaolsson
2018-08-20 02:52

Hör röster

Hej. Jag hör röster och kan till och med se saker.. det är inte bara röster jag hör, jag hör även instrument, musik, andetag.. Jag undrar om det finns någon där ute som också hör och ser saker..?

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
Calcifer
2018-08-20 03:18
#1

Bara när jag lider av extrem sömnbrist. Dvs när det gått över 50-60 timmar utan att jag sovit ett ögonblick. Då ser jag saker, mestadels typ ansikten i mönster, typ om det är en tröja som är randig så formar sig ränderna till ett slags ansikte. Sådana saker. Och jag blir väldigt, väldigt twitchy.  Hör ett tyst ljud t:ex av katten som hoppar ner på golvet och hoppar till som om jag upplevt en enorm jumpscare från en skräckfilm med ljud så högt som en flygplansmotor… Hör ofta musik, klassisk, som spelas från olika möbler. Men det har alltså sin förklaring i min extrema brist på sömn och att hjärnan helt enkelt inte orkar längre.

Om du upplever detta utan någon orsak du kan komma på är det viktigt att du tar kontakt med psykiatrin för en utvärdering.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

alidaolsson
2018-08-20 04:49
#2

#1 skönt att veta att det finns fler. Jag är inlagd på psyk just nu. Men de proppar i mig mediciner hela dagarna så jag är nerddrogad hela jämnt.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Calcifer
2018-08-20 05:51
#3

#2 Vet du vad de har för långsiktig plan för dig? Alltså, det finns ju fler som lider av diverse problem som gör att de hör röster och liknande, och de ligger ju inte inlagda eller är nerdrogade jämt för resten av sina liv liksom.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

alidaolsson
2018-08-20 05:56
#4

#3 Jag vet ingenting.. en i personalen sa att jag var psykotisk och hade katastroftankar

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Denna kommentar har tagits bort.
alidaolsson
2018-08-20 06:22
#6

#5 Jag tror också det kan vara något sånt! Jag känner mig väldigt iakttagen och övervakad hela tiden. Har mardrömmar varje natt. Och det känns som att jag är menad för något stort, att jag är på jorden av en anledning.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
Calcifer
2018-08-20 13:07
#7

Det väldigt farligt att vilja förklara psykiska problem med något övernaturligt, och tyvärr även rätt vanligt. Då detta går emot skrivreglerna kommer jag radera #5.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2018-08-20 13:11
#8

#6 Jag läste din tråd inne på depression, och det verkar ju som om detta är något du kämpat med under en längre tid. Jag tror det är bra att du är inlagd just nu då dina psykiska problem tidigare drivit dig till farliga platser mentalt. Just nu kanske det bästa är att du får ta en paus och ladda batterierna genom att befinna dig på en trots allt säker plats, där du kan få hjälp när som helst du behöver det, du får mat och en säng och inte behöver bekymra dig för sådana saker för tillfället.

Det du bör göra dock, är att om du inte fått en officiell diagnos just nu, är att be om en riktig utredning för att det ska finnas papper på exakt den diagnos de tror att du har. Eller diagnoser, om det rör sig om det. Det hjälper både dig och vården när det gäller hur ni ska ta er framåt efter detta, i samarbete med varandra. Det vore ju väldigt bra om du i framtiden kan få rätt hjälp (hur den kan se ut vet jag inte, men kanske rätt medicinering i samband med t:ex psykologkontakt under en lång tid) så att du kan leva ett så normalt liv som möjligt och bo hemma och fungera mer i samhället.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

alidaolsson
2018-08-22 15:20
#9

Tänkte uppdatera.. jag är egentligen helt väck.. men får dessa mediciner: Folacin, Lamotrigin, Truxal, Risperidon, Abilify, Oxascand, Nitrazepam, propavan, Cymbalta, Naltrexon, Propranolol, Cisordinol och Theralen Någon mer som haft någon av dessa mediciner? Och vad betyder ens alla? Vad är de för?

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Calcifer
2018-08-22 15:24
#10

#9 Jag har tagit en del av dem och en del är för ångest och sömnproblem. Det du måste göra om du inte vet dock är att du sätter dig ner med din behandlare och ber att de beskriver exakt vad de olika medicinerna är för.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

alidaolsson
2018-08-22 16:26
#11

#10 Tack. Det ska jag göra.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

91Marran
2018-08-24 15:21
#12

Lamotrigin är lugnande och humörstabiliserande. Abilify är antipsykotisk.

Mvh
Mig

alidaolsson
2018-08-26 18:24
#13

#12 De två vet jag! :)

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
Lona
2018-08-26 21:38
#14

Just psykofarmaka är lite lurigt att skriva såhär på nätet eftersom de ganska ofta används för något annat än indikationen. (För att inte tala om att neuroleptika ofta används vid psykiska sjukdomar.) Ett läkemedel som vanligtvis ges vid psykoser kan tex användas vid depression och det kan ge helt fel signaler till patienten vad gäller den egna diagnosen. Som #10 skrev, ta det med din läkare eller annan personal på avdelningen. Jag har också ätit en hel del av de medicinerna men det kan som sagt ha berott på helt andra diagnoser. Hoppas att du mår bättre snart!♡


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

alidaolsson
2018-08-28 21:29
#15

#14 Tack ❤️

Två personer här i personalen har sagt att jag varit psykotisk, kan en skötare verkligen bedöma det?

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Lona
2018-08-28 21:53
#16

#15, Ibland är det rätt uppenbart vad en patient har för diagnos men nej, en skötare skall inte bedöma det. Däremot är det mycket möjligt att avdelningens läkare (eller annan läkare) har satt en diagnos som sedan har tagits upp och gåtts igenom på ronden och att skötarna bara upprepat vad som sagts där.
Jag tycker dock att det är lite klantigt att de har sagt vilken diagnos du har, det är för det mesta läkarens uppgift att göra. Alternativt att han delegerar det till sjuksköterska/annan vårdare, men då bör det ändå framgå vem som ställt diagnosen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

alidaolsson
2018-08-29 10:45
#17

#16 Ja, läkaren har inte sagt någonting om det till mig. Men han är ju inte den som sett mig i det "tillståndet" heller. Och vi har heller inte pratat om det.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Zadeira
2018-09-12 21:00
#18

#15 Bedöma att du är psykotisk är inte så svårt om man är van vid att jobba med olika psykiskt sjuka patienter, däremot får de inte lov att bedöma det som en säkerställd diagnos eller säga att det "är så" som en sanning. Det är alltid läkaren som ställer en säker diagnos och som talar om (eller via ombud som för läkarens talan) att det är säkerställt att personen är psykotisk.

alidaolsson
2018-09-13 14:49
#19

#18 Okej. Doktorn har nu sagt att jag haft psykotiska symtom. Men jag har fått mediciner och är bättre nu. :)

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

91Marran
2018-09-13 15:10
#20

Skönt att du är bättre! :)

Mvh
Mig

Annons:
Upp till toppen
Annons: