Annons:
Etikettpaniksyndrom
Läst 1397 ggr
sugarmoon
2018-07-31 09:15

Hur lugnar man ner sig själv?

Så, för ett tag sedan så var det en kille som följde efter mig och fick reda på var jag bodde så han började ringa på hos mig varje dag flera gånger. Jag var såklart jätterädd och fick panik och ångest varje gång han kom. Han har nu slutat att ringa på efter jag gjorde en polisanmälan, men grejen är att jag får fortfarande panik varje gång någon knackar eller ringer på min dörr. Igår ringde brevbäraren på dörren och jag öppnade och sen tog det jättelång tid för mig att bli lugn igen och så är det varje gång! Jag får hjärtklappningar, kan inte andas normalt och mina händer blir jätteskakiga och det pågår jättelänge efter att personen som ringt på dörren gått och jag vet inte hur jag ska lugna ner mig själv. Har försökt att sätta mig ner och bara andas och övertyga mig själv att allt är ok mdn det funkar inte. Nån som har tips?

Annons:
Novachan
2018-07-31 09:38
#1

Jag tycker det hjälper att andas in genom näsan och sedan ut genom munnen - bättre än att inte göra det då man annars kanske tror att andningen är kontrollerad men är lätt att den inte är det vilket kan hjälpa till att trigga igång eller förvärra hur man mår, t.ex. skakningar. Man kan också sjunga eller prata med sig själv - behöver inte vara högt. Stressboll kan hjälpa lite också. Brukar ofta distrahera mig med att kolla på tv också, om jag har tillgång till det vill säga. Om jag skulle vara på en buss så blir det förmodligen bara musik.

Niklas
2018-07-31 10:46
#2

Jag kan tänka mig att någon sorts terapi skulle hjälpa, exempelvis KBT. Så där ska du inte behöva ha det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zadeira
2018-07-31 15:30
#3

Jag tror att du kan behöva få hjälp genom nån form av terapi eller samtal så att du kan gå vidare med mindre besvär.

Upp till toppen
Annons: