Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 4445 ggr
Isalel
2018-06-11 14:01

Venlafaxin, vad är era erfarenheter?

Hej! Är sjukskriven för blandat ångest- och depressionstillstånd som troligtvis orsakats av långvarig stress. Har varit hemma 1 månad nu och när jag träffade läkare sist så skrev han ut Venlafaxin då jag enligt olika tester skattade väldigt högt på stress och ångestssymtom. Jag är generellt lite skeptisk till läkemedel men har ändå börjat ta dessa i 25% dos sedan i lördags, hittills så har trycket över bröstet försvunnit men jag känner mig helt tom inombords, har skakningar i armar och händer, fryser till och från. Är det nån som har erfarenhet från detta läkemedel och nån erfarenhet om detta går över efter några veckor?

Annons:
Calcifer
2018-06-11 14:32
#1

Det brukar ta några veckor innan man börjar känna full effekt av medicinen, och det är ofta då man vet om dosen är rätt eller om den behöver justeras. Det är också vanligt att man upplever sidoeffekter en tid i början. För egen del kände jag ingenting av venlafaxin, jag åt den i nästan ett år, och justerade doser och sånt men fick ingen effekt alls.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
2018-06-11 14:58
#2

Jag har ingen erfarenhet av just den medicinen, men de flesta anti-depp och ångestmediciner har en viss insättningstid. Det kan vara uppemot 6 veckor innan man vet om medicinen hjälper, om man behöver justera dos eller liknande. Under den tiden är det vanligt att man får insättningsbesvär, dvs besvär och symtom som bara finns under insättningsperioden innan kroppen fått rätt balans med medicinen.

Mitt råd är att ta hela dosen läkaren ordinerade dig, och bli inte rädd om du känner konstiga symtom. Det du kan göra för att stilla din egen oro är ju att läsa ordentligt i bipacksedeln eller på FASS, och ringa till mottagningen där de skrev ut din medicin och fråga om dina symtom är normala att ha vid insättning av just din medicin.

Greta G
2018-06-11 15:09
#3

Jag åt efexor som det hette för 10 år sedan och mådde väldigt dåligt av just den, fick byta till annat läkemedel. Däremot reagerade jag väldigt bra på cymbalta som också är selektiva serotonin och noradrenalinåterupptagshämmare.  Fast nästan alltid mår man sämre i början innan det blir bättre, brukar ta minst 2 veckor men ibland upp till 6 veckor så ge det lite tid innan du funderar på att byta. 

###

Isalel
2018-06-11 16:31
#4

Tack för era svar! Fick tyvärr ingen bra kontakt med läkaren på vårdcentralen, han menade att jag inte kommer känna några biverkningar alls de närmsta 2 veckorna sen när medicinen har effekt kommer jag vara helt återställd, pigg, glad och som han verkade tycka vara viktigt ”omtyckt av alla” (då är jag inte ens särskilt illa omtyckt vad jag vet om iaf) 25% var det jag skulle börja på och sen trappa upp till 50% om en vecka, 75% om två och sen 100% vecka 4. Det jag mest tycker känns läskigt är att jag känner mig tom på mina känslor. Jag kan resonera och tänka som vanligt men vid lägen då jag normalt blivit irriterad, stressad, glad eller exhalterad så känner jag ingenting. Förvisso ganska skönt att slippa ångesten men vill ju gärna känna något!

Zadeira
2018-06-11 16:49
#5

#4 Ok, då följer du läkarens ordination med ökningen och det är bra. Jag missuppfattade det som att du bara tog 25% av det läkaren sagt pga din skeptiskhet mot medicinering.

Som sagt, det är ofta insättningsbiverkningar som man får och sen blir av med. Konstigt att läkaren inte nämnde det alls då de flesta ssri/snri-preparat är sådana att de eventuellt kan ge biverkningar vid insättning.

En del av dessa mediciner gör just så med ens känslor, att man går från att vara ett ångestmonster med djup depression till ett stadie av mer zombie-lik jämn känsla. Det är ju därför man måste prova sig fram och ge det sin tid innan man byter medicin eller dos. Så ge det tid! Stå ut i alla fall en månad-sex veckor något sådant och sen ska det göras en uppföljning med läkaren.

Enda gången man tvärt ska avbryta är om man får extrema eller farliga biverkningar, och då ska man genast ringa läkaren och göra så i samråd med denna.

Greta G
2018-06-11 22:54
#6

Det är ingen mirakelmedicin läkaren ordinerar och jag får alltid mest bieffekter de två första veckorna så helt ärligt verkar din läkare totalt inkompetent när det gäller denna typ av medicin.

Annons:
Skogsvittra
2018-06-16 22:16
#7

Konstigt uttalande av läkaren. Säger som ovan att han verkar helt inkompetent gällande sånt. Jag har själv bytt till Venlafaxin nu för samma anledningar som dig och tycker det fungerar bra än så länge. De enda biverkningarna jag har är muntorrhet och jag har varit yrslig men inte längre.


Isalel
2018-06-18 14:14
#8

Jag har ökat upp till 75mg från igår å känner mig mer stabil humörmässigt men mår sanslöst illa så fort jag rör på mig…men det verkad bara vara att härda ut ett par veckor till innan jag får göra en ny bedömning :)

Skogsvittra
2018-07-15 14:51
#9

Jag har ökat ytterligare nu och ångest och humöret verkat vara bättre men jag har fått otroligt svårt att sova :/ är det någon annan som upplevt samma? Går det över? Eller kan man få något annat för sömnen eller borde jag byta? Så sjukt jobbigt att bara kunna sova 2-4 timmar :(


Isalel
2018-07-16 01:34
#10

# 9 Jag är också nyfiken på svaret om nån vet. Jag har ätit 150mg i snart två veckor, (innan dess var det upptrappning) och ångesten känns under kontroll dagtid men blir värre mot kvällen. Har spänningar i käkarna men framförallt svårt att sova pga att det pirrar i benen (bakom knäna), har aldrig haft sömnsvårigheter tidigare. Superirriterande…

Lona
2018-07-16 10:23
#11

Jag åt Venlafaxin för ett antal år sedan nen den hjälpte tyvärr inte alls. Däremot svettades jag något vansinnigt vilket jag kanske hade kunnat stå ut med OM medicinen hjälpte men den var inte bättre än andra. Vissa SSRI-preparat kan ge bruxism, dvs att man biter ihop käkarna. En bettskena kan ev hjälpa men ska man ha en riktig från tandläkaren så går den på några tusen. Inte värt det om man inte vet att man ska gå på den medicinen länge, med andra ord. Det finns rätt många olika SSRI-preparat, likaså SNRI vilka även påverkar noradrenalin. Det är inga mirakelkurer men det kan vara idé att prova ett annat för att se om sömnen blir bättre. Diskutera med er läkare men jag får säga att jag inte får så värst stor tilltro till TS läkares farmakologiska och psykiatriska kunskaper. Om medicinen funkar bättre än andra men man har sömnproblem så GÅR det att sätta in medicin mot det. Man kan prova med ett relativt snällt preparat som Atarax, Lergigan eller Theralen. Melatonin kan också vara ett alternativ. Det är mediciner som inte är beroendeframkallande och oftast får man inte sådär äckligt "drogad" sömn som jag tycker att man lätt får av lite tyngre insomnings/sömnmediciner. Men som sagt, prata med er läkare och försök få en vettig diskussion. :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Skogsvittra
2018-07-26 16:13
#12

Glömde svara när jag läste ditt inlägg förut. Blev lugnare av det då iaf. Tackar gudarna för att jag får sova igen nu, sömnsvårigheterna gick över efter typ två veckor 😭 Vill ju inte ta fler preparat än nödvändigt. 

Hoppas nu på att medicinen ska funka okej för övrigt med. Pratade med en läkare idag och ska fortsätta på samma dos jag har nu ett tag till (höjde ju för bara tre veckor sen ish ändå) så hoppas att saker o ting jämnar ut sig. Jag har varit helt vansinnigt aggressiv jämfört mot vad jag varit innan 😐


Upp till toppen
Annons: