Annons:
Etikettövrigt
Läst 1076 ggr
Zadeira
5/29/18, 4:53 PM

Ännu en blunder av FK -ångest

Som många av oss med ångestproblematik verkar ha varit med om är Försäkringskassan inte helt lätta att ha att göra med. Nu visar det sig att jag troligen gjort fel ända sedan jag började min arbetsträning i slutet av februari och därför fått mindre ersättning än jag varit berättigad till.

Bytte handläggare på FK i samband med att jag påbörjade arbetsträningen och denna nya verkade inte alls insatt i vad som gäller för mig. Fick därför ingen info om vad som gäller när jag är sjuk från arbetsträningen, mer än att jag skulle fylla i det på min månads-genomgång av närvaro och meddela arbetsplatsen att jag var sjuk.

Nu visar det sig att jag troligen skulle anmält sjukdom till Arbetsförmedlingen var gång jag var sjuk, samt anmäla direkt till Försäkringskassan och ansöka om sjukpenning de dagar jag varit sjuk.

INGEN har hört av sig och sagt att jag gjort fel, ingen har hört av sig och sagt att "du får ersättning för sjukdagar om du ansöker om sjukpenning" osv. Min handläggare verkar helt enkelt inte ha haft koll alls.

Nu riskerar jag alltså att Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen misstror mig i framtiden då jag skött sjukanmälningen felaktigt, pga bristfällig info. Ja, man kan argumentera om att jag borde tagit reda på exakt vad som gällde direkt, men eftersom det var de beskeden jag fick gjorde jag ju som de sa i början. Dessutom har jag fått mindre ersättning, som jga nu i efterhand inte kan ansöka om, än jag har haft rätt till pga denna missen.

Ångesten slog till rejält, men jag kunde hålla huvudet så pass kallt att jag skrev ett mail till min handläggare på Arbetsföemdligen och bad om ett möte mellan oss tre parter där de ordentligt går genom precis vad som gäller. Men oron över att jag nu kommer bli misstrodd pga felaktiga uppgifter är enorm.

Dessutom har jag inte längre någon fast läkare på psykiatrin, så det finns ingen som kan styra upp hur min behandlingsplan går för det finns ingen läkare, och det ger också FK ett övertag då de kan hävda att min behandlingsplan inte längre gäller. Jag orkar inte…

Annons:
Calcifer
5/29/18, 4:58 PM
#1

Men fy fan. Alltså, jag kan ta att de inte alltid typ godkänner det man skulle vilja ha beviljat. Men det där med brist på information. Det är INTE okej. Jag sitter ju i samma ångestbubbla. Just pga den totala bristen på information eller ordentlig kommunikation. 

Finns det någonstans du kan kräva intyg på att du fått fel information från början, så att du kan påvisa att det inte handlade om dig och att du inte ville eller orkade lämna rätt uppgifter, utan att ingen faktiskt sagt till dig att du skulle göra x, x och y?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
5/29/18, 5:05 PM
#2

Ja precis, jag förstår också om regler säger att allt inte kan godkännas osv. Men som du säger, bristen på information är hemsk att leva med.  Det tog min handläggare på FK 4 dagar att ringa upp när jag bad henne höra av sig om jag måste förlänga min sjukskrivning under hela sommaren. 4 dagar! Läkaren bad mig höra av mig dagen efter liksom, men inte tillstymmelse till kommunikation från FK fören 4 dagar senare.

Nej det gör ju inte det. Man skriver inte på något som deklarerar vilken info man fått vilket jag nu iefterhand tycker man borde få göra. Man måste ju godkänna att alla uppgifter stämmer (på heder och samvete typ, som att man blir grundligt straffad bara man tänker på att lämna felaktiga uppgifter) var gång man ska anmäla nåt till FK, varför har de inte nån form av "kontrakt" att man tagit del av viktiga uppgifter som sådant?

Dessutom undrar jag, min handläggare har ju flertalet gånger sett att jag sjukanmält frånvaro på min blankett som skickas in var månad, men att jag inte ansökt om sjukpenning eller anmält det direkt till FK samma dag. Varför har hon inte hört av sig om att jag gjort fel i 3 månader?

Calcifer
5/29/18, 5:12 PM
#3

Nä det är helt obegripligt. Har du gjort fel så länge så finns det ingen anledning till att hon inte skulle fråga. Även om hon skulle anta att du gjort det medvetet, så borde det ju ringa en klocka hos henne som säger "nä men jag ska nog påpeka för henne att hon inte borde göra så". Eller åtminstone fråga "du, är det verkligen med flit du gör så här" eller nåt. Helt sjukt det där med brist på information. Och jag håller med, det borde finnas ett slags kontrakt som visar vad man fått veta och blivit informerad om, så att om DE gör fel, kan man bevisa det i efterhand.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
5/29/18, 5:22 PM
#4

#3 Ja, jag kommer ju inte få igen de pengarna jag kunde ha fått om jag gjorde rätt för även om jag säger att jag inte fått info säger de bara att det är mitt ansvar att göra rätt. Och egentligen är det inte så mycket om pengarna jag stör mig och oroar mig, utan det faktumet att jag gjort fel till en sådan myndighet och ingen sagt något., för det kan påverka min framtida trovärdighet.

Calcifer
5/29/18, 5:24 PM
#5

#4 Ja det förstår jag. Att man inte kan ta tillbaka det som är gjort är väl en sak, men just det där att det kan påverka i framtiden. DET är ju det som jag förstår är mest skrämmande. Önskar jag hade några bra råd men det har jag inte. Kan bara erbjuda en kram och en tragisk påminnelse om att du i alla fall inte är ensam. 🌺


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
5/29/18, 5:26 PM
#6

Det är ju det som är det värsta, att jag inte är ensam. Hade jag varit det hade jag ändå på nåt sätt kunnat tro att det blivit ett missförstånd och fel nånstans på vägen, men eftersom jag är långt från ensam som drabbad är det ju tyvärr ett tydligt bevis på att någonting med Försäkringskassan inte står rätt till överlag och det är oroande att så mångas framtid hänger på en sådan myndighet.

Annons:
Calcifer
5/29/18, 5:50 PM
#7

Håller med helt. FK finns till för att hjälpa de som inte kan hjälpa sig själva, och ändå känns det som om de gör allt de bara kan för att slippa.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: