Annons:
Etikettövrigt
Läst 1964 ggr
Calcifer
5/16/18, 2:57 PM

FK får gärna sluta strula nu...

Blir uppringd av min läkare som är irriterad bortom rim och reson därför att försäkringskassan ringt och klagat till honom flertalet gånger om att han måste skriva ett intyg på 13(!!!!) sidor kring mitt arbete och min inkomst i England. HERREGUD. Det var för 10 år sen, jag jobbade som AU PAIR! Man får för i helvete inte ens lön då, det räknas som fickpengar, man betalar inte skatt, är inte registrerad med någon myndighet och jag hade aldrig ens t:ex en specifik husläkare där. Finns inga papper, inget att skriva, ingen mer information att ge. Jag har förklarat det för dem och han har försökt förklara det för dem men ringde mig nu för att bara dubbelkolla det han redan visste. Så han skulle ringa dem och avsluta hela skiten - hans ord - därför att detta är orimligt och ingenting han kan göra något åt. Skriva ett intyg på 13 jävla sidor om att jag satt barnvakt för 10 år sen i ett annat land…

FK verkar ÄLSKA att strula på alla sätt de bara kan. Hjälpte knappast min stressnivå. De kommer absolut inte hinna fatta ett beslut innan min aktivitetsersättning går ut och jag har ingen aning om hur jag ska kunna få någon inkomst alls tills allt rett ut sig. Mamma har erbjudit sig att låna ut men känns jävligt kul att behöva låna många tusenlappar per månad av sin pensionerade morsa när man är 30 jäkla år gammal…

Ångesten gick direkt i taket.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Zadeira
5/16/18, 4:30 PM
#1

Men det låter verkligen helt sjukt. Vad är det egentligen de vill att din läkare ska berätta och kunna skriva 13 sidor om? Varför så många, räcker inte ett välformulerat på ett par sidor? Hade du ens samma läkare då här hemma?

Calcifer
5/16/18, 5:30 PM
#2

#1 Nä denna läkare har ingenting med vilken läkare jag hade då… Jag har ingen aning om vad de ville att han skulle skriva och inte han heller, därför jag tror han var så irriterad (inte på mig då alltså). Liksom, vad ska han ens skriva i ett intyg alls? Min läkare har ju ingenting att göra med om jag jobbat utomlands oavsett. Sen förstår jag inte hur svårt det ska vara att kolla upp vad au pair är, och se att det inte är en inkomst som räknas utan är tekniskt sett "svart", eftersom man får betalt i kontanter och i husrum och mat.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
5/16/18, 5:47 PM
#3

#2 För att låta tråkig och se det på deras sätt: Försäkringskassan vill utreda hur din arbetsförmåga har varit och vad du har klarat av att göra förut. De räknar säkert Au Pair som en sysselsättning du klarat av att utföra förut, även om det inte varit ett jobb på samma vis som ett ex dagis-jobb.

Jag tänker att FK kanske vill utreda hur din arbetsförmåga försämrats och förändrats sedan du kunde ha det "jobbet" och att det är det de vill att din läkare ska skriva någon form av intyg kring.

För mig låter det helt bisarrt, men tyvärr ganska troligt att det är på något sånt sätt de resonerar. De ska ju bedöma dig för din arbetsförmåga i dagsläget, inte vad du en gång kunnat, men man har ju hört såna sjuka saker från FK förr.

Calcifer
5/16/18, 5:49 PM
#4

#3 Nepp, det har ingenting med det att göra. Det har med att göra om jag är berättigad pension från England eller inte eftersom jag "arbetat" där. Det har inte med min arbetsförmåga att göra, utan helt enkelt om jag borde söka pengar därifrån också/istället för i Sverige.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
5/16/18, 5:55 PM
#5

#4 Jaså, okej. Var du Au Pair privat då eller genom något företag?

Calcifer
5/16/18, 6:00 PM
#6

#5 Privat. Vilket jag också förklarat för dem. Jag har förklarat att jag åkte dit med egna pengar, aldrig hade något kontrakt, aldrig hade någon försäkring utöver EU försäkringskortet vem som helst kan ansöka om, aldrig var skriven i England, aldrig betalade skatt i England, aldrig haft något bankkonto där, aldrig varit registrerad som ägare till någon fastighet, osv, osv, osv, osv. Det finns helt enkelt ingenting att fylla i några papper med, för jag har ingen sådan information. Jag kommer inte ens ihåg efternamnet till ena familjen jag var au pair hos, och jag har inte haft kontakt med någon familj sedan jag lämnade dem och senast jag var au pair var för drygt 7-8 år sen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Zadeira
5/16/18, 6:02 PM
#7

#6 Det låter helt jävla sjukt då, vad ska de med intyg från din läkare till om det inte ens handlar om arbetsförmågan?

Calcifer
5/16/18, 6:04 PM
#8

#7 Var nog en anledning till varför han var så irriterad också. Det är inget som har med honom att göra. De frågade inget om min arbetsförmåga kring det, för det förstår jag att det räknas in ändå. Jag har pratat med dem om just det och sagt att det längsta jag klarade av att vara hos en familj var 4 månader, längre än så klarade jag inte pga min asperger och andra psykiska besvär. DET har de tydligen inget problem med att förstå , utan det var just om jag hade rätt till ersättning från England som är ett koncept de inte kan förstå.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
5/16/18, 9:52 PM
#9

#8 De gör väl allt för att slippa betala ut pengar om det inte är absolut nödvändigt.

Tant Grön
5/16/18, 10:04 PM
#10

Detta låter ju inte klokt. Tycker du skulle skriv en insändare om detta i någon stor tidning. Och /eller kontakta Aftonbladet och Expressen.

Calcifer
5/16/18, 11:03 PM
#11

#9 Vilket är vad som är helt vansinnigt, eftersom de som behöver deras hjälp mest oftast är de som orkar kämpa minst för det. Jag känner verkligen ibland nä men skit i allt då för helvete, och vill typ börja plugga nåt random för att jag ska få CSN eller söka vilket jobb som helst för att få en riktig inkomst. Vilket bokstavligen skulle ta död på mig, men ibland känns det "lättare" än denna konstanta kamp för att få det jag har rätt till.

#10 Tyvärr vet väl de flesta redan att fk gör lite som de vill, de har ju rätt dåligt rykte. Plus, de har säkert ordentligt med representanter som vet exakt hur de ska ursäkta och vifta undan den sortens kritik så att det blir den som klagar som får en smäll av det istället.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
5/17/18, 4:28 AM
#12

#11 Det är inte logiskt att man ska behöva vara frisk för att vara sjuk, och knappt ens en frisk hade orkat med den ständiga kampen som vi sjuka har inte bara med sjukdomar utan med allt runt kring det. Du har inte möjlighet att få något slags personligt ombud genom socialen som hjälper dig med sådana saker, alltså kontakt med myndigheter osv?

Tant Grön
5/18/18, 5:47 PM
#13

Tycker ändå att man skall protestera mot detta. Måste vara fruktansvärt att bli behandlad så. Här kan man skriva på om man vill.  https://agera.skiftet.org/campaigns/mejlaktion-sjuka-ska-fa-sjukpenning

Annons:
Lona
5/27/18, 4:01 PM
#14

Ibland undrar jag vad de har för kriterier när de anställer folk på Försäkringskassan. Den som är mest otrevlig, socialt inkompetent och helt saknar empati får tjänsten…? TS, det gör väl inte saken lättare för dig egentligen, men du är sannerligen inte ensam om att bli dåligt behandlad av FK. :-(


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Calcifer
5/29/18, 2:10 PM
#15

Blev nekad sjukersättning. De anser att jag kan arbeta. Nu försvinner mina pengar i juli. Har ingen aning om vad jag ska ta mig till. Sitter helt tom och död på insidan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
5/29/18, 2:20 PM
#16

Men gud vilket tråkigt besked. Önskar jag hade något gott råd att ge men jag vet inte vad det skulle vara.

Calcifer
5/29/18, 3:28 PM
#17

Min psykolog hade bara samma korkade förslag som vanligt. Tydligt att han inte tog mig på allvar eftersom jag klart och tydligt så att står alternativet mellan att arbeta eller bollas runt mellan en massa personer för att få pengar så slänger jag in handduken och säger tack för mig helt och hållet och han verkade inte bekymrad alls. När jag skulle gå så han bara ja men då ses vi nästa vecka. Om någon sagt till mig att de bokstavligen stod på rand till döden sådär skulle jag knappast ens låtit dem gå hem. Men är story of my life.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
5/29/18, 4:41 PM
#18

Det låter verkligen absurt. Jag förstår inte hur han inte kan ta det på allvar. Du har ju förut "visat" att du är kapabel till att vara riktigt självdestruktiv som jag har förstått det och när du uppriktigt talar om hur dåligt du mår är det väl något att ta på allvar.

Sen ja, vad kan han göra egentligen? Han skulle kunna fixa tvångsinläggning men något säger mig att han vet att det inte är en lösning.

Vad säger Försäkringskassan att du ska göra? Säger de att du ska skriva in dig som arbetsssökande på Arbetsförmedlingen eller vill de ha nån form av rehab-plan eller sådant upplägg?

När FK avslog min ansökan till sjukersättning (heter det väl när man är över 30?) så ansåg de att jag inte provat min arbetsförmåga tillräckligt och då gjordes en rehab-plan upp tillsammans med läkare, arbetsförmedlingen osv där arbetsträning var rehabiliteringsåtgärd i första hand. Visar det sig att jag jobba (och måste du provas på ett flertal olika sorters jobb) får jag ansöka igen och börja om från början.

Calcifer
5/29/18, 4:54 PM
#19

#18 Han skulle ju kunnat sagt nåt. Rekommenderat nåt. Alltså, bara säga glatt "ja men då ses vi nästa tisdag" är ju inte direkt nåt som visar på att han ens lyssnade. Typ räcker ju med "men du vet att du kan ringa mobila teamet om du mår dåligt sen" eller "kan du ringa din mamma och prata med henne tror du" typ, då han vet att jag står mamma extremt nära. Men det verkade inte ens som om han hört mig.

FK har ingenting sagt riktigt. Jag ringde såklart och lämnade meddelande till min handläggare men än vet jag inget. Innan fick jag inga svar alls på vad jag skulle göra om jag blev nekad.

Mitt problem är väl att jag genuint inte kommer orka ens försöka arbeta. Och här i stan finns det i princip inga olika sorters jobb att ens prova. Det är typ väldigt få som ens tar in någon som arbetstränar. Jag har mest panik därför att jag fyller år i augusti, så sen är det. Noll. Ingen inkomst. Ingenting. Ingen aning om vad jag ska ta mig till. Och CSN kräver pengar från oktober, 3800 från då, eftersom jag inte har intyg på någon ersättning eller sjukskrivning eller nåt efter jag fyllt år.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
5/29/18, 5:00 PM
#20

#19 Ja, det tycker man. Tyvärr är även psykologer bara människor och tyvärr har de dåliga dagar. Det borde inte vara så att det går ut över patienter, men så ser inte verkligheten ut tyvärr.

Varför kan du inte få förlängd sjukskrivning efter att du fyllt år?

Annons:
Calcifer
5/29/18, 5:09 PM
#21

Han är tyvärr så varje gång. Lyssnar inte riktigt.

Alltså, jag har ingen aning. Jag har ju inte fått någon riktig information. Jag vet inte vad det är jag ska göra. Men även om jag blir sjukskriven (och tror inte min läkare skulle ha något emot att ordna det) så har fk sagt att jag inte får pengar av dem. Så jag vet inte vad som ska hända alls.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
5/29/18, 5:24 PM
#22

Men usch, då låter det inte som att han är  på riktigt rätt plats. Nu vet jag hur svårt det är med hjälp osv men det finns ingen annan psykolog du kan byta till?

Det är verkligen värdelöst att ingen ger dig nån info. Men om du är sjukskriven och skriver in dig på arbetsförmedlingen så borde du ju få någon form av ersättning, eller möjligtvis genom socialen? Tyvärr vet jag inte riktigt hur det funkar och kan inte hjälpa dig så noga, men om du är sjukskriven kan de inte kräva att du tar något jobb även om du är inskriven på AF.

Calcifer
5/29/18, 5:49 PM
#23

Nej det finns ingen annan psykolog alls.

Jag vet som sagt inte alls vad de förväntar sig. Jag hoppas de ringer upp i morgon så jag kan ställa frågor för det är ingen som behagat sig förklara nåt tidigare trots att jag frågat flera gånger.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
5/29/18, 5:50 PM
#24

Ok, det är ju inte lätt då.

Uppdatera gärna här hur det går, jag är väldigt nyfiekn på¨hur de tänker sig och vill höra hur det går för dig!

Calcifer
5/29/18, 5:51 PM
#25

Jag ska göra det, får se vad de säger i morgon.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
5/29/18, 5:52 PM
#26

Och inte bara imorgon, om du orkar och vill så gärna framöver också.

Upp till toppen
Annons: