Annons:
Etikettergeneraliserat-ångestsyndromgad
Läst 1443 ggr
ångestmamman
4/21/18, 11:33 PM

Jag orkar inte med denna ångest längre :(

För att göra en lång historia kort så har jag haft ångest i stort sett konstant de senaste åren. I februari förra året kraschade jag fullständigt och sökte för första gången hjälp. Jag fick 6 kbt-samtal och sertralin utskrivet. Har fått några förpackningar sobril 5mg/dos att ta vid behov under denna tiden. Problemet är att denna förbannade ångest släpper aldrig. Jag fick diagnosen GAD och uppfyllde en del kriterier för utbrändhet. Det är mycket som lett till det här, en familjemedlems självmord, fått två barn ganska tätt och studerat under föräldraledigheten. Det började med trötthet och jag tog till energidrycker vilket funkade ett tag. Därefter blev jag som överaktiv, kunde aldrig slappna av och vara stilla. Sen kom ångesten. Självmedicinerade bort den med värktabletter, som jag dock fått utskrivet av andra orsaker. Tog aldrig några större doser utan en engångsdos per dag ungefär. Det höll mig flytande. Sen kom ännu fler varningssignaler, migrän med synbortfall flera gånger i veckan, vilopuls som var skyhög och ångest från helvetet. Bara grät och var helt handlingsförlamad. Så då kom kraschen för lite mer än ett år sedan. Gick på akupunktur flera dagar i veckan. Jag ville absolut inte pausa mina högskolestudier och kämpade men föll på målsnöret och blev sjukskriven ett halvår. Nu har jag börjar studera igen och jag mår så dåligt. Att ständigt ha denna malande ångesten, försöka studera och ta hand om hem och barn. Jag får inte ihop det. Ångesten äter upp all min ork. Sista veckorna har jag druckit minst ett glas vin de flesta kvällar för att få en paus från ångesten. Jag ska ringa vc imorgon och fråga om jag får byta medicin. Jag kan inte ha det så här längre. Är det någon som känner igen sig och har något hjälpt? Snri? Känner hopplösheten växa :( Jag kan ju inte leva resten av mitt liv så här. Jag ber om ursäkt för ett snurrigt inlägg men det är sån jag är numera.

Annons:
[AnimeV4]
4/22/18, 1:55 AM
#1

Rent spontant tänker jag att du behöver ta det lugnt länge och få en långsam rehabilitering. Du ska inte studera i detta skicket!

Du kan ta hur mycket mediciner som helst och kanske få bort symtomen med tur, men om du inte kommer åt grundproblemet kommer något alltid ligga och skava.

Satsa på en ordentlig sjukskrivning, är mitt förslag.

Herveaux
4/22/18, 10:15 AM
#2

Att byta medicin kan, som #1 skriver, kanske maskerar symptomen men det är inte lösningen. Alkohol är definitivt ingen lösning det heller. 

Tycker du ska vara sjukskriven och kräva fler samtal med en psykolog.
KBT hjälpte mig med min GAD och idag är jag nästan ångestfri. 

Se till att prioritera ditt mående framför studierna, både för din egen skull och dina barns.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Zadeira
4/22/18, 10:10 PM
#3

Först och främst, ett byte av medicin kan hjälpa dig med de värsta känslorna just nu. Så långt tänker du rätt.

MEN det stora problemet och det viktiga du behöver ta tag i är det på både kort och lång sikt. Så som du lever nu fungerar tydligt och klart inte för du mår som du gör. Något måste förändras. Troligen kommer du behöva få/ta mer tid till dig själv. Kanske sjukskrivning med rehab eller liknande. Och troligen med läkarhjälp, psykiater och kanske samtalskontakt där du kan reda ut din ångest och dina känslor och få proffesionella människor som hjälper dig att hantera det och ta hand om både känslorna, ångesten och dig själv.

Börja få prata med en läkare på VC, gå fram med förslaget att du vill och behöver träffa nån som tex en psykiater eller psykolog som du kan få hjälp av mer än medicinskt. För mediciner är till för att släcka akuta bränder och hålla en flytande, men ingen medicin i världen kan hålla dig flytande tillräckligt om du inte också jobbar med orsaken till ditt mående.

Upp till toppen
Annons: