Annons:
Etikettergeneraliserat-ångestsyndromgad
Läst 1083 ggr
unicarl
4/16/18, 5:06 PM

Är det GAD?

Hej! Jag har under en period haft väldigt mycket ångest och trodde det var en "fas", att jag gick igenom en stressig period eller något men det har gått så pass länge nu att jag börjat fundera på om det kan vara GAD.

Jag går runt med konstant ångest, som om jag är på min vakt och är beredd att gå in i försvarsläge eller fly hela tiden. (Dessutom har jag börjat fixera mig vid tanken på att någon är ute efter mig av någon anledning). Jag går runt med en konstant "klump i magen" som inte vill försvinna och får problem med magen när stressen blir för mycket. Jag känner dessutom hela tiden att jag inte får mina tankar att stanna. Jag har även jättesvårt att veta hur jag ska hantera ovisshet då jag får panik om jag inte vet exakt vad som händer hela tiden. Jag känner mig alltid "on edge" eller som om jag inte riktigt kan slappna av, jag känner mig alltid rastlös. Jag har även sömnproblem. Jag sover de timmar jag behöver men jag känner mig väldigt väldigt trött och det försvinner aldrig.

Vet inte om jag på något sätt inbillat mig att jag har GAD men ni får jättegärna komma med era egna erfarenheter och tankar om vad detta kan vara!

Annons:
unicarl
4/16/18, 5:17 PM
#1

Dessutom, så fort jag hamnar i en situation där något skulle kunna gå dåligt tänker jag direkt att det värsta ska hända. Om jag ska flyga tror jag att flygplanet kommer att störta och då går jag runt och oroar mig för det i flera månader i förväg.

unicarl
4/16/18, 5:17 PM
#2
unicarl
4/16/18, 5:17 PM
#3
Thotis90
4/16/18, 6:56 PM
#4

Jag skulle kontakta psykiatrin, om jag var du. Jag fick när jag gick dit för mina svåra sömnproblem och för min ångest fylla i en blankett (vid 2-3 tillfällen) för att se om det fanns ett mönster. Vid ett tillfälle fanns det tecken på GAD, men inte vid ett annat. Kan vara värt att kolla upp det. Kan hända att samtal, KBT, kan hjälpa.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

ångestmamman
4/21/18, 11:41 PM
#5

Har du haft mycket runt dig det sista? Jag har gad men även utmattningssyndrom. Just att vara på sin vakt och ständigt uppe i varv är något som jag önskar att jag tagit på allvar då min psykiska ohälsa startade. Jag ignorerade det och körde på för fullt ändå. Jag kan bara prata för mig själv men jag hade behövt planera in återhämtning utan en massa måsten. Att lära mig att säga nej och att mitt värde inte ligger i mina prestationer. Att ignorera kroppens tidiga varningssignaler ger ännu värre varningssignaler och till slut kraschar man. Snälla gå till vårdcentralen och berätta om hur du mår. Jag skämdes nåt så oerhört och drog på det in i det längsta. Att må dåligt psykiskt är inte mer skamligt än att ha ont i ett knä. Vill tillägga att jag inte skäms längre. Tvärtom så försöker jag hjälpa andra genom att prata om det och ”normalisera”.

Zorgish
4/29/18, 9:27 AM
#6

Att gå runt med en konstant känsla av rädlsa och ångest är GAD.

Det spelar ingen roll vad det handlar om..du har ångest över det iallafall.  Svårt att somna och när man väl lyckas somna så vaknar man upp efter någon timme. Offtast svettig och rädd. Det är ångesten som trycker på dig hela tiden. 

Att ha svårt att slappna av kan leda till muskelvärk senare. Och då gör det ont vad du än gör typ. Speciellt när du försöker slappna av. 

Enligt mig har du GAD. 

Gå till en Psykolog :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: