Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1157 ggr
johlind
4/10/18, 8:31 AM

Svårt att andas - av ångest?

Jag får "attacker" eller vad jag ska kalla det när jag får svårt att få åt mig luft. Det kan ske helt i vila så det behöver inte vara att jag ansträngt mig alls. Det är väldigt obehagligt, jag blir yr och ibland känns det som jag ska svimma men jag har hittills aldrig svimmat. Det brukar gå över inom en halvtimme oftast.

Jag har varit på hälsocentralen och berättat om detta. Han jag pratade med lade huvudet på sned och sa att jag såg frisk ut och inte behöver oroa mig. Han lyssnade på hjärtat och lungorna och sa sedan att jag mycket riktigt var kärnfrisk.

Jag frågade om det kan vara ångest. "Nej" sa han "Du är frisk, gå hem och tänk på något annat roligt nu"

I morse vid 04-tiden fick jag en sådan "attack" igen. Jag försöker tänka att jag ska slappna av och andas lugna djupa andetag men det är svårt när jag känner det som att det är tungt att andas.

Hur vet man om man har ångest när läkarna säger att det inte är ångest utan att, jag är frisk! ?

Hur vet ni att ni har ångest? Har ni fått en diagnos av läkare eller måste man ställa den diagnosen själv?

Vad kan man göra åt det när man får såhär som jag har?

Annons:
MonicaLagerquist
4/10/18, 8:37 AM
#1

Jag kan få liksom suckattacker då jag måste sucka för at få i mig luft.Det kommer oftare under perioder när jag mår dåligt och har ångest.

Inget som jag har gjort något åt försöker undvika situationer där jag får ångest.

Stolt ägare till fem La permer

[Göstage]
4/10/18, 8:40 AM
#2

Jag har också råkat ut för samma problem, och även om min läkare tog det på allvar och skrev ut medicin (som jag slutade ta innan jag utvecklat något beroende) så tror jag en bekants tips om påsmetoden var minst lika mycket till hjälp.

http://www.doktorn.com/artikel/hyperventilera

johlind
4/10/18, 8:50 AM
#3

#2 Tack för tipset. Vet du om det går lika bra med plastpåse eller måste det vara papperspåse?

OlgaMaria
4/10/18, 9:03 AM
#4

Ångest är ju något man känner och du borde veta själv om du känner ångest eller inte? Och känner du stress, oro, nedstämdhet?

Om detta inte utlöses av ångest tycker jag det ska tas på allvar och undersökas. Funkar inte bara med att lyssna på hjärtat. Hur mår du nu? Har det som du kände i morse släppt?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Göstage]
4/10/18, 9:07 AM
#5

#3 Kollade runt lite, och det är nog pappersvarianten som man i regel använder.

johlind
4/10/18, 9:12 AM
#6

#4 Ja jag mår jättebra annars när jag inte känner av detta, och det hade släppt nu när jag skrev den här tråden ja. Nej jag är inte stressad, orolig eller nedstämd. Jag är nöjd med livet, har bra vänner och trivs. Men när jag får dessa attacker så blir jag naturligtvis jätterädd av vad det kan vara.

Annons:
OlgaMaria
4/10/18, 9:33 AM
#7

#6 Ja, det förstår jag. Jag tycker det är något som ska tas på allvar och undersökas av kardiolog.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: