Annons:
Etikettergeneraliserat-ångestsyndromgad
Läst 1815 ggr
Greta G
2018-04-04 07:47

Tips mot ångest

Hej,

jag har senaste tiden fått svårare ångest på kvällarna och vill inte ta lugnande varje kväll för att jag är orolig att bli beroende. Vad gör ni som funkar när ni har ångest? Försöker hitta sätta att känna mig trygg men är som ett stressat djur och lider igenom varje kväll orolig att falla tillbaka i ett beteende som skadar mig själv. Tacksam för tips!

Annons:
Calcifer
2018-04-05 13:23
#1

Det skiljer ganska mycket från person till person vad som hjälper dem. Har du ångestdämpande som är beroendeframkallande eller får du en mildare form av dem, t:ex atarax som inte är risk för att du blir beroende? Får du någon annan hjälp från vården som hjälper dig med anledningen till att du får svår ångest på kvällarna?

Utöver det finns det vissa som blir lugnade av att ha fasta rutiner, att ta ett långt varmt bad, att se en bra film/serie, att läsa en mysig bok, att sticka/virka/måla i en målarbok, att meditera, att göra olika andningsövningar, att ta en kort promenad, etc. Det finns många olika tips, det viktigaste är att du hittar vad som hjälper exakt dig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Greta G
2018-04-07 12:28
#2

Tack för svar Calicfer. Jo såklart är det individuellt men när jag börjar få ångest kan jag inte göra något lugnt, typ gå och lägga mig och läsa en bok, det kryper ju i hela kroppen, bada funkar inte heller, alldeles för stilla, blir bara mer stressad  och tänkte bara om jag får många tips kanske något skulle passa mig.  Har det någon betydelse för vad för sorts medicin jag äter när det gäller tipsen? Går i hästterapi för att hjälpa mot stress men annars har jag ingen annan behandling.

shia
2018-04-11 20:44
#3

När jag har "vanlig" ångest, brukar jag bara försöka stå ut, typ lägga mig i sängen, blunda å typ vagga mig själv för att vänta ut tiden, samt lyssna på musik. Men ibland har jag haft väldigt svår å mycket ångest, typ ångestattack eller vad man ska kalla det. Fördta hade jag förra året innanbsommaren när vi var på klassresa å var i en godisaffär. Allt jag såg var kacl å kcal å kcal å fett å fett å fick panik höll på svimma å ville bara skrika, å bryta ihop. Gick då ut å satte mig på en bänk å försökte bara stå ut. Andas andas och andas. När jag försökte ta mitt liv hade jah å en ångestattack men stos ut den tillslut. Efter det har jag haft några på skolan. Men gått ut tagit luft. Sköjt huvudet i kallt vatten, suttit ned å gråtit i tio min å sedan andast i ytterligare tio. Kort sagt, det jag gör för att stå ut är att bara vänta å andas. Det är drt jag tyckt funkat bäst och luft har man för det mesta fri tillgång på

vallhund
2018-04-13 16:02
#4

Förutom Atarax så finns Lergigan o Theralen som inte är beroendeframkallande. Till natten finns Propavan o Melatonin som inte heller är beroendeframkallande. Sen finns diverse stämningsstabiliserande (antidepressiva) som kan hjälpa mot ångest.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Greta G
2018-04-13 16:35
#5

Har Atarax, theralen och lergigan, propavan får jag myrkrypningar av och melatonin funkar inte på mig men ingen av dessa mediciner är speciellt behälpliga utan vill snarare ha tips på saker att göra och inte så mkt på vad som finns för mediciner :)

Zadeira
2018-04-16 18:10
#6

Hur pass sent brukar du få ångesten? Jag brukar (i och för sig oavsett tid) gå ut och promenera en sväng. Behöver inte vara långt alls, kan vara runt huset och sen kanske stå fem minuter och bara andas, men för att bryta ångest-beteendet som annars gör mig så ofokuserad och stissig. Funkar åsklart inte för alla, vissa vågar inte gå ut på kvällar osv men i mitt fall funkar det.

Sen har jag ett tips på ett mobilspel. 1010 heter det, och är lite liknande tetris men utan tidspress och sådär, gäller mer planering och strategi. Det brukar få min hjärna att varva ner lite från ångest.

Annons:
Upp till toppen
Annons: