Annons:
Etikettmin-egen-berättelse
Läst 1136 ggr
Calcifer
3/27/18, 8:51 PM

Sparkad på av vården, igen.

Jag fyller 30 i år och måste därför ansöka om sjukersättning istället för aktivitetsersättning. Fine, okej, såna är reglerna. Jag fyller i en ansökan på internet och förra veckan träffade jag min läkare för att hen skulle fylla i ett intyg på att jag är sjuk, har diagnoser, inte kan arbeta, etc.

Vad gör människan?!

Skriver att jag "påstår" att jag har asperger, säger att det finns NOLL tecken på att jag har det och att hen ifrågasätter att jag ens gjort en utredning samt avslutar med att det inte finns några belägg för att göra en ny utredning.

Jag har precis blivit sparkad så jävla hårt i ansiktet av det intyget. Inte fasiken kommer jag ens ha en chans att få min ansökan godkänd. Vilket betyder att jag då måste göra en ny ansökan om sjukersättning i särskilda fall, med ett nytt läkarutlåtande. Samt att jag måste försöka leta fram vart min journal från staden där jag gjorde min utredning och fick min diagnos finns. Jag vet inte ens vart jag ska ringa så i morgon blir ju en rolig dag fylld med samtal först till den staden för att försöka hitta rätt. Sen måste jag ringa FK och förklara att läkarintyget är fullt av fel och det är så otroligt värdelöst skrivet.

Under frågan kring hur min arbetsförmåga ser ut har läkaren direktciterat nåt jag sa lite sådär i förbifarten för hen la inte upp det som en detaljerad fråga så jag sa väl typ bara "jag klarar inte stressen, jag klarar inte av kraven, och mår för dåligt". Ja det är det ENDA som står under den delen av intyget.

Det intryck man får av att läsa intyget är att jag helt enkelt är lat, fd pundare (då läkaren varit såååå snäll och skrivit "aldrig" tagit droger, med citattecken runt aldrig) och gravt överviktig.

Tack. Tack så jävla mycket. Efter juli har jag ingen aning om vad det är tänkt jag ska leva på. Och FK kan ju ta hela vägen fram till juni på sig om inte mer innan de fattar ett beslut - som kommer nekas, fan, jag skulle neka någon med det skitintyg som läkaren skrev. 

Och min psykolog tycker jag får skylla mig själv för att jag inte tidigare fixat fram journalkopia på min diagnos. Men varför skulle jag gjort det när läkaren ALDRIG NÅGONSIN uttryckt ett tvivel på min aspergerdiagnos? 

Hen skrev inte ens in att jag är deprimerad, suicid, lider av insomnia och har extrem ångest dagligen.

Hela papperet är ett skämt och det har fuckat upp hela mitt liv totalt. Jag orkar inte slåss för det här mer snart. Då skaffar jag väl ett jobb då, och jobbar ner mig i en förtidig grav för den här skiten orkar jag bara inte.

Kul att man inte kan lita på vården.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Zadeira
3/28/18, 11:36 AM
#1

Jag fick inte min sjukersättningsansökan godkänd heller i höstas då FK ansåg att "vi har inte provat din arbetsförmåga tillräckligt för att kunna lita på din läkares ord, därför måste vi göra det först". Då fick jag rehabiliteringsersättning och tvingades arbetsträna istället. Jag kan tänka mig att det kan bli något liknande för dig. Fråga på FK vad du ska göra om du inte godkänns för sjukersättning. Om du tvingas att arbetsträna istället får du ju tillfälle att bevisa för dem att du inte kan jobba.

Jag förstår absolut att du är besviken. Min läkares skrev också i princip bara hälften av diagnoserna i mitt intyg, eftersom han sa att vid varje enskilt besök görs en ny "bedömning" av vilka diagnoser man har, och att det inte enligt vårt besök för att skriva intyget framgick att jag hade ex depression vid tillfället. Jag förstår att du kanske inte orkar, men har du frågat läkaren varför han skrev som han gjorde i intyget?

Calcifer
3/28/18, 1:10 PM
#2

Kan inte få tag i honom än. Han jobbar inte alltid här. Det jag måste söka är sjukersättning i särskilda fall när de nekar för jag kan inte arbetsträna, det är totalt omöjligt. Jag skulle väl gå dit två gånger, få panikattacker båda gångerna, skrika och gråta hysteriskt, sen tvingas åka till psykakuten två timmar bort. Så reagerade jag när de försökte tvinga mig till det sist. Plus att jag hann skära sönder armarna och behövde tio stygn.

Det är så befängt att de fått för sig att jag "snart" kan vara ute på arbetsmarknaden igen som min läkare mumlade om.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
3/28/18, 2:10 PM
#3

#2 Det  värsta är ju att det är precis det FK kan kräva, att du ska gå dit två gånger och bryta ihop totalt med självmordsförsök osv. Jag tror på dig, men tyvärr är FK ofta jävligt hårda med att man måste prova först innan man kan säga att man inte kan. Sen om du orkar tycker jag absolut du ska ifrågasätta din läkare och varför han tror och tycker du skulle kunna jobba som det är nu.

Calcifer
3/28/18, 2:49 PM
#4

#3 Problemet är att jag vet redan vad jag väljer om de sätter de kraven.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
4/2/18, 9:00 PM
#5

Men herregud, hur kan sånt här hända? Jag VET att det händer, men jag menar, hur kan en läkare som ska hjälpa människor göra såhär?

Kom ihåg att jag finns här om du behöver hjälp, nu eller efter juli. Kram på dig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
4/2/18, 9:06 PM
#6

#5 Tack. 🤗

En liten uppdatering är väl att jag begärt kopia på min journal från staden där diagnosen sattes - tog ungefär 1 minut på telefon, så känns så fruktansvärt korkat att det måste gå så här långt om min läkare hade sagt något under det över ett år hen behandlat mig så hade jag kunnat fixa fram papper på en vecka, typ.

Även ringt FK och sagt att de måste föra in i anteckningar kring mitt ärende att läkarintyget innehåller massor av fel och viktig information har helt utelämnats.

Sen ringde jag och fick ny tid med denna läkare i slutet av april vilket var tidigaste tiden.

Nu kan jag inte göra annat än att vänta, vilket är otroligt stressigt och min ångestnivå har stigit extremt senaste dagarna, tyvärr.

Sen tänker jag visserligen inte vara ful i munnen, men jag kommer nog riva i rätt rejält till min läkare om hur illa behandlad jag känner mig. Speciellt när, om jag själv kollar anteckningar och dylikt under min journal här i stan, hittar massor med text som stöder min djupa depression, mina självmordsförsök, mina intoxer, mina skärsår, min mentala instabilitet osv. Något som hade tagit hen typ fem minuter att komma åt också.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Herveaux
4/5/18, 11:40 AM
#7

#6 Vad duktig du är som har ringt och fixat och donat!👍

Tycker du gör helt rätt som tar fram ditt inre rivjärn till nästa möte med läkaren.
(Jag hade nog tagit ett snack eller iaf mailat till dennes chef också, om orken finns. Nån jäkla gräns får det vara…)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Farwuq
4/16/18, 5:42 PM
#8

Så olika det kan bli. Jag fick sjukersättning - 25% - mer eller mindre mot min vilja.

Det måste väl finnas klara riktlinjer hur en läkare ska utforma ett intyg, så att FK godkänner utformningen utan att påpeka.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Calcifer
4/16/18, 5:50 PM
#9

Säkert, men FK har inte resurser att vara kritiska. Dvs, får de in ett intyg så är det ett intyg. De kan inte sitta och fundera över "hm, borde hen ha skrivit mer här kanske". Så länge alla fält är ifyllda.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: