Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 788 ggr
Anonym
Anonym
3/13/18, 12:49 PM

Sjukskrivning/nedsatt arbetsförmåga "bara ångest"

 Kan man sjukskrivas eller få jobba t.ex. 50 % om man "bara" lider av ångest? (ingår allt som berör ångest som t.ex. panikattacker om ni förstår vad jag menar) Om ja, hur länge? Vet att detta är väldigt öppet för tolkning men tänker på principerna bakom om hur man brukar göra rent allmänt…

Annons:
Lona
3/13/18, 12:54 PM
#1

Ja, det kan man men Försäkringskassan är ofta rätt gnälliga så se till att det står i pappren precis hur du mår och hur det påverkar ditt arbete. Det räcker alltså inte att skriva "patienten har ångest" utan till exempel att "patienten får svår ångest av att ringa telefonsamtal på jobbet", gärna även hur ångesten känns, "patienten får värk i bröstet och svårt att andas" och liknande.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Zadeira
3/13/18, 1:16 PM
#2

Ja, det kan vara "tillräckligt" för deltidssjukskrivning, men det beror på hur pass begränsande det verkligen är i ditt arbete och om det finns någon form av arbete du bedöms kunna göra på heltid. Dvs de kan kräva att du byter arbetsplats, eller arbetsuppgifter, om du bedöms kunna vara heltid på annan tjänst.

Försäkringskassan vill gärna ha någon form av rehabiliteringsplan för framtiden så att det sjukskrivningen inte är för all framtid.

Calcifer
3/13/18, 1:54 PM
#3

Det går absolut, men som andra säger finns det rätt många krav att uppfylla. Det enklaste är att be om att få prata med en läkare hos psykiatrin om det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonym
Anonym
3/13/18, 2:53 PM
#4

Ja det kan man, och är FK väldigt krångliga när det gäller sjukskrivning, så det kräver att det står tydligt varför, hur det påverkar dig i jobbet, mm, och finns ändå en risk att FK säger nej till ersättning.

Upp till toppen
Annons: