Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1220 ggr
shia
2/25/18, 12:45 PM

(x) bad med klassen självskadebeteende

Hej. Har på riktigt panik nu, vi har bad imorgon och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Har lingonvecka(tack gode gud) men grejen är den att jag inte skulle varit med även om jag inte hafr lingon just då. Jag har Självskadat mig själv i lite mer än ett år men inte haft bad under den perioden så ej behövt komma på anledningar att ej delta(tyckt annars bad är roligt) men förra året så var de ej så djupa så på 3 må syntes dem knappt(annat än i vissa ljus eller kollade nära eller om jag duschat i varmt vatten) men grejen nu är att dem syns men inte skärt mig på 2-3 v men dem ser iprincip nygjorda ut. Grejen är vad ska jag säga till min idrottslärare? Att jag har lingonveckan och drf int kan vara med eller att jag har linginveckan plus skärsår eller att jag har skärsår…. Grejen är inte att jag behöv dölja eller så, då iprincip dem flesta jag känner vet om mina "problem"(inkl min klass och alla lärare å mina föräldrar, eftrr mitt suicid försök vet alla typ allt. Mina föräldrar skicka mail till alla osv. Och jag går till BUP, (mindre och mindre eftersom, och senast var typ 1 må sedan, och är typ ett till möte om 2-3 må) Men jag känner mig 1 inte bekväm i mig själv då jag väger mer än tidigare(anser mig som tjock fast har i underkant normal bmi/undervikt) 2 över mina skärsår, då jag skämms över dem. Skämms över att jag mår/mått dåligt och skärt nina ben. Men vet samtidigt att jag inte är ensam å att det är fler i min klass som skärt sig osv(Vi är 5 st vad jag vet, fick veta nyligen) men är samtidigt rädd för att dem kommer kolla och tro massa saker om mig… Å allt det här ger mig massor med ångest så jag vill skära mig igen men det gör då det absolut inte bättre..

Annons:
Calcifer
2/25/18, 6:04 PM
#1

Om de redan vet tycker jag inte du behöver säga nåt alls. Att du har mens är såklart en anledning till att inte vara med denna veckan, det förstår jag, men utöver det om det inte är någon hemlighet så om du inte känner att du måste säga nåt så gör inte det. Om du har skärsår på låren kan du använda badbyxor i kombination med baddräkt eller bikiniöverdel - det gör jag. Vill du visa mindre hud om du känner dig obekväm pga din vikt så hjälper det ju där med. 

Skämmas tycker jag för övrigt absolut inte du behöver göra.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

shia
2/26/18, 9:52 AM
#2

#1 tack för tipsen.

Phu, slapp denna gång, var endast dem som hade idrott på elevens val som skulle bada, anar ej hur överlycklig jag vart! vi ska dock bada snart men har någon må på mig innan dess. och då ska vi bada tjejer för sig och killar för sig så blir ännu bättre då, så jag tror det löser sig:) haha, i värsta fall får jag be att få låna en burkini av min kompis:)(hon badar ej i det men några i hennes familj)

dotty
4/7/18, 10:09 PM
#3

Vet inte om detta är aktuellt längre, men svarar ändå: 

Om det skulle göra dig mer bekväm så finns långärmade badtoppar och badleggings som går till knäna! Nu tycker jag i och för sig absolut inte att du ska behöva skämmas för din kropp, men förstår att det inte är så lätt för dig att bara ändra på hur du känner. Är själv inte så bekväm med att visa för mycket hud och tycker det är synd att man mer eller mindre är tvingad till det om man ska bada.

shia
4/7/18, 10:35 PM
#4

Vi hade bad i klassen några v senare, typ för 3 v sedan. Jag tog mod till mig och badade, i vanlig bikini. I duschen hade dem ett duschbås så kunde duscha där, å tänkte då vänta tills dem andra gått ut, men dem väntsde på mig å gick när jsg gick så, men gick längst bak in i badhuset. Vi hade samling osv och badade sedan och duschade sedan i vanlig dusch)duschbåset upptaget) och var sjukt stolt efteråt att jag gjorde det. Ingen kollade konstigt eller sa något om det vilket kändes så sjukt skönt. Är glad jag badade då jag inte badat på typ 1.5-2 år pga skärsåren å det var faktiskt roligt!!' om jag inte badat nu, så tror jag det dröjt mkt längre till innan jag badat.

dotty
4/11/18, 7:43 PM
#5

Vad glad jag blir att höra att du vågade och att det kändes så bra efteråt!

shia
4/11/18, 8:37 PM
#6

Såhär i efterhand känn jag det eg inte var någon stor grej, 9(!!!!) av oss i klassen(vi är 18, eller 20 men två är aldrig där) har/har haft ätstörningar. Varav oss 6 Självskadat/självskadar(inkl mig) (vet ej hur det är på killsidan men på tjejsidan ser det ut såhär, är väl 3 st tjejer som ej haft ÄS i klassen…) Så Ja. Tänkte det nog var större än det var. Men är som sagt glad jag vågade, tror inte jag skulle vågat i ngn annan klass. Trots allt står vi i klassen varandra nära, och bortsett från nu är det aldrig bråk.(massa småsaker som kommiy upp till ytan) men begrip inte varför just vår klass har så många ätstörda… Jag menar 50%!!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: