Annons:
Etikettövrigt
Läst 8713 ggr
Eda
2018-02-02 14:50

Hur bäddar man enklast med ett tyngdtäcke?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har just sytt ett tyngdtäcke med fyllning av ärtor, (beskrivning finns på min blogg: Sy ett billigt tyngdtäcke fyllt med ärtor ). Jag hade tänkt att det skulle ligga i en påse sydd av två tvättbara istoppstäcken och sen vidare ner i en lakanspåse.
Tyngdtäcket blev bra men det är tungt och jättejobbigt att bädda och stoppa ner i istoppstäckena och vidare ner i en lakanspåse och få det att ligga på mitten.

Jag funderar nu på att låta de två istoppstäckena vara öppna på två sidor och hopknäppbara med karborrband och bädda med  enkellakan. (Ev. skulle det övre istoppstäcket kunna bytas till ett mönstrat tyg eftersom det då skulle komma överst). Har någon några synpunkter, eller någon annan lösning?

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Calcifer
2018-02-02 14:51
#1

Är det du som äger bilden?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Eda
2018-02-02 15:06
#2

Javisst, min blogg heter Textilochtips och det är min man som har fotat täcket.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Calcifer
2018-02-02 15:13
#3

Tack, jag ville bara klara upp det så bilden kan få vara kvar! :)

Jag kan säga att jag själv har ett tyngdtäcke och det är ett jäkla åbäke att bädda, det väger "bara" 8 kg men det blir struligt och jobbigt ändå. Men jag gör som med ett vanligt täcke, förutom att jag måste pilla lite extra för att påslakanet ska lägga sig ordentligt. Eller för att täcket ska lägga sig ordentligt, haha.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Eda
2018-02-08 10:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nu är det tvättbara fodralet till tyngdtäcket klart och täcket går relativt bra (nåja) att bädda med!

Jag kom på att det här med att stoppa ner ett tungt tyngdtäcke i ett påsfodral och sen ner i ytterligare en lakanspåse var en ovanligt korkad idé. (Jag kollade också på de som säljer tyngdtäcken, Novistas påslakan har t.ex. specialöppning med knappar och knapphål för att fixera tyngdtäcket och deras hygienöverdrag har dragkedjor på tre sidor.)

Jag sprättade därför itu de båda istoppstäckena och använde bara det ena som jag sydde ihop på två sidor med en lika stor tygbit (det svarta tyget med vita moln). Med kardborreband fäste jag tyngdtäcket med tyget och med små kardborrebandbitar fäste jag ihop de två öppna sidorna på fodralet, så nu går tyngdtäcket att plocka ut om fodralet behöver tvättas. Påslakan skippar jag helt och bäddar istället med två enkellakan.

För närmare beskrivning, se: Sy ett billigt tyngdtäcke fyllt med ärtor

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Novachan
2018-03-13 12:40
#5

1. Vänd ut och in på påslakanet.

2. Lägg påslakanet helt utspritt på sängen med öppning mot fotänden.

3. Lägg tyngdtäcket utspritt på påslakanet

4. Rulla (eller vik, men bäst med försök till rulla) ihop påslakanet+tyngdtäcket från huvudänden till fotänden så att det blir en stor rulle i fotänden av sängen.

5. (Nu kommer vi till det jobbigaste momentet men detta blir mycket enklare om öppningen går hela vägen istället för bara en del i mitten! Om man inte är försiktig när man har mittenöppning kan man ta sönder dess sömmar.)  Vik ena änden av rullen så den ligger mot rullen. Ena sidan av påslakanet ska dras över rullen, gör likadant på andra änden. Det kommer nu se ut som att det är en "avlång kroppskudde" med utsidan av påslakanet utåt.

6. Om påslakanet har knappar en dragkedja i öppningen kan du stänga den nu.

7. Nu kan man rulla tillbaka täcken mot huvudänden, man kan dock behöver leta fram delen som ska rullas ut i "ett veck av påslakan".

8. Klar! Du behövde aldrig lyfta täcke och påslakan samtidigt och anstränga armarna i onödan.

Det kan vara svårt att förstå instruktionerna i text men det finns en massa videos på nätet hur man "enkelt/snabbast bäddar en säng", "hur man bäddar på hotell" eller liknande titel, sök på engelska. Där bäddar de visserligen inte med tyngdtäcke men de bygger på samma eller liknande princip och det fungerar att bädda med tyngdtäcke på samma sätt.

Lona
2018-03-18 21:21
#6

#5, Fast det största kruxet tycker jag inte är att få i täcket i påslakanet utan att det korvar ihop sig i en hög inuti, när man rör sig i sömnen?
Jag ligger inte särskilt still och byter dessutom mellan flera täcken under natten varpå jag puttar undan det jag inte använder just då - och sen ligger tyngdtäcket i en stor hög inuti påslakanet liksom.
Har faktiskt haft det utan påslakan den sista tiden vilket funkar väldigt mycket bättre, men det är ju inte särskilt hygieniskt, även om det går att tvätta i maskin (i synnerhet inte som jag har mina hundar i sängen…)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Novachan
2018-03-18 22:13
#7

#6 Är nog olika för olika personer. För mig blir det inte en hög men täcket vill gärna åka ner lite i påslakanet så att jag bara har påslakan att värma mig på armarna, men det är inte mycket som kasar ner, kanske ca. 10 cm? Inte så att det blir kallt eller så och det är inte alltid det blir så. Fixar till det så gott jag kan innan jag lägger mig. Men det vore bra med en konstruktion som gör att täcket hålls fast i påslakan bättre. Kanske typ tyg hakar i påslakanets kanter och ev. sidor som man fäster med knappar eller knyter ihop med hand som är fästa på täcket? Blir nog jobbigt att sätta fast när man bäddar (då kan man inte använda metoden jag beskrev)…. Får fundera på mer möjliga konstruktioner…

Vissa påslakan med knappar kan det hända att knapparna öppnar sig själva ändå och täcket åker ut lite. Om man inte kan knappar eller dragkedja alls åker det ut väldigt lätt. Dragkedja hela vägen är bäst.

Calcifer
2018-03-18 22:34
#8

Jag sprattlar som en fisk på land när jag sover men mitt täcke hamnar aldrig i en bunt i påslakanet. Jag tycker det har fungerat väldigt bra, faktiskt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
2018-03-18 23:06
#9

#8, Förlåt, men jag sitter här och fnissar (på ett snällt sätt) åt en sprattlande Calcifer!😃


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vixxen
2018-03-19 00:56
#10

#9 😂 Jag med!

Calcifer
2018-03-19 01:36
#11

I'm here for your entertainment. 😎


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Eda
2018-03-19 09:07
#12

Min man hade också problemet med att ärttyngdtäcket ville glida åt sidan inne i överdraget fast det var fastsatt på några ställen med kardborrband, så nu har jag har sytt fast kardborrbandbitar (med hårdsidan) 5 x 10 cm med c:a 30 cm:s mellanrum runt hela tyngdtäcket på maskin och motsvarande bitar (med mjuksidan) på fodralet. Det var mycket jobb med det, men det gick som tur var att pilla ärtorna åt sidan under arbetets gång, men det hade varit klart enklare om jag gjort det från början, innan jag sydde rutorna.

Har man någon annan typ av tyngdtäcke där man inte kommer åt att sy på maskin blir det ännu jobbigare att sy fast kardborrband för hand och man måste då absolut använda fingerborg, för det är hårt att sy i. Det kan kanske fungera också med riktigt stora tryckknappar, jag har dock inte provat.

Använder man tyngdtäcket utan påslakan, så är det ju mer hygieniskt med ett vanligt enkellakan under tyngdtäcket och slippa tvätta tyngdtäcket så ofta.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
2019-10-02 09:23
#13

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Lona
2019-10-02 10:46
#14

#13, Bra med länk! Jag lägger in Annielles tips här med, jag blev så glad att det funkade: säkerhetsnålar! Sätt en i vardera övre hörnet av påslakanet/täcket samt eventuellt någon per långsida. Suveränt! 👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: