Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 917 ggr
Tozzan
2018-01-23 10:31

SSRI

Någon här som har erfarenhet av att sätta ut ssri ? Jag har själv ätit setralin av olika märken under många år men sedan i somras började jag trappa ner till att för ca 2 månader sedan slutat helt. Allt har gått bra utan större problem eller biverkningar fram tills ett tag efter att jag slutat helt. Helt plötsligt så kan jag bli så fruktansvärt ledsen, jag gråter flera gånger per dag och känner mig sååå fruktansvärt ensam. Kan även bli fruktansvärt arg för skitsaker, men det har tack och lov blivit mer sällan och lugnat ner sig. Det är denna ledsamhet och gråt som är så fruktansvärt jobbig. Känner inte att jag kan prata med någon om det , varje gång jag försöker ta upp det så känner jag att jag är på väg att bryta ihop i gråt så då håller jag hellre igen och låter bli att säga något. Någon som känner igen sig i detta och vet hur lång tid det tar innan det vänder och blir bättre ?

Annons:
Honestyisdead
2018-01-23 10:56
#1

Jag tror inte det beror på insättningen utan på att du helt enkelt inte är "frisk" sas. Utsättningssymptom brukar komma direkt och vara några veckor Max.

Tozzan
2018-01-23 11:00
#2

Jag började inte med dom pga depression utan pga panikångest så varför blir jag då helt plötsligt deppig nu och så passande inpå att jag slutat. Har läst på andra sidor om folk som skriver att enligt Läkare ska det bara ta någon några veckor men att massor av människor vittnar om att det tar mycket mycket längre en så

Honestyisdead
2018-01-23 11:02
#3

Bäst är att prata med en läkare.

Tozzan
2018-01-23 11:04
#4

Kan påpeka att min dotter som också äter Setralin försökte sätta ut sina förra året och hon reagerade exakt likadant hon bara grät och grät och grät så till sluta orkade hon inte mer utan började äta Setralinet igen.

Honestyisdead
2018-01-23 11:06
#5

Ja att må dåligt är inget konstigt. Men det brukar komma direkt. Då måste man trappa ned ännu mer.

Tozzan
2018-01-23 11:08
#6

Om jag bara visste att det kommer att ta slut i sinom tid så kan jag stå ut Därför jag gärna vill höra från andra med liknande erfarenheter hur det varit för dem

Annons:
Calcifer
2018-01-23 11:27
#7

För en del kan det ta lång tid innan man ställt om sig till "vanligt" tillstånd efter nedtrappning. För andra  kan det vara en klar indikation på att man inte bör ha slutat med dem öht även om man under en längre tid känner sig bättre. Även om man känt sig bättre under lång tid kanske det är så att man faktiskt behöver fortsätta äta medicinen ändå. Prata med din läkare om det är mitt råd.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
2018-01-23 23:20
#8

Jag tycker också att du ska prata med läkaren, om inte annat så för att någon ska kunna fånga upp dig om det blir alltför illa. Sen har jag erfarenheten att när man sätter ut en medicin så kan det poppa upp olika grejer som medicinen har påverkat trots att det inte var för just de symtomen som man fick dem. Tricykliska antidepressiva kan tex användas mot sängvätning. Jag äter Anafranil mot depression, ångest och tvångstankar men sätter jag ut medicinen så kissar jag i sömnen någon vecka tills kroppen ”rättat till sig” eller vad man nu ska kalla det för. Med andra ord så har Sertralinet sannolikt påverkat bitar som styr ångest och depression även om det inte är det du lider av, när du då sätter ut det kan det bli lite ”obalans” i hjärnan innan den anpassat sig. Vet att det kanske låter lite flummigt men det är ganska logiskt egentligen. Men som sagt, kontakta läkaren för säkerhets skull!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tozzan
2018-01-24 09:39
#9

Tack för alla svar, började som sagt med Setralin på grund av ångest, men bara några år senare konstaterades en Hypotyreos så nu i efterhand är jag ganska säker på att det var den som var problemet hela tiden då bla ångest är just ett av mängder av symptom på när något är fel med sköldkörteln. Men jag har fortsatt med Setralinet tills jag fick veta att det kan ta bort en del av effekten på Levaxinet som man äter för hypotyreosen och med min nya insikt så har jag i samråd med Läkaren fasat ut den. Jag har ingen ångest över huvudtaget och mår för övrigt bra det är bara just ledsamheten som stör mig. Sen har jag iofs märkt att jag är mer öppen och i övrigt har närmare till mina känslor mot förut men det är ju helt normalt och sådan jag är utan medicinen. Som sagt tack för alla svar, får höra av mig till min Läkare

Lona
2018-01-24 10:53
#10

Ja, jag tror helt klart att man kan bli ”stämningskänsligare” ett tag efteråt. Om det sen är så att signalsubstanserna rättar till sig eller att man helt enkelt vänjer sig ska jag låta vara osagt. (Själv är det snarare MED antidepressiva som jag får mer nyanserade känslor men det är ju lite ovanligt :-) )


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Wony
2018-02-02 15:00
#11

När jag åt Escitalopram (en SSRI) första gången, och skulle trappa ut dem, fick jag en slags känslomässig bergochdalbana. Det tog nog uppåt ett år eller mer innan jag slutade gråta för minsta lilla. Jag grät om jag fick intensiva känslor, så det kunde komma oavsett om jag var glad, arg, ledsen osv. Nu äter jag medicinen igen, och bävar för den dag jag ska trappa ner dem, men vad jag förstått är det vanligt att det tar ett tag för kroppen att bli "stabil" på nya nivåer på signalsubstanser.

Upp till toppen
Annons: