Annons:
Etikettövrigt
Läst 731 ggr
Calcifer
2018-01-08 22:09

[X] Så var det dags igen...

Nu var det dags för CSN att börja med sitt bråkande igen. Visst, jag förstår såklart att de gör en ungefärlig beräkning vad jag bör betala 2018 utefter en viss färdig skiss de redan har. Det är inte vad som stör mig mest, för det är bara att ansöka om att inte behöva betala även om det är jävligt irriterande. 

Däremot stör jag mig så förjävligt på att de gör exakt samma sak som förra året. Då var det "hej du ska betala x för 2017" - fine. Bara förklara läget. Däremot ville de påstå att jag skulle betala för 2015 också, för att jag ljugit för dem om min inkomst (vilket jag inte hade, då jag gick på fk då också) och de skulle ha en massa straffavgifter etc också. Efter en lång period med bråk, tiotals samtal, massor med mejlkonversationer och inskickade papper så insåg de att jag inte skulle betala för varken 2015 eller 2017.

Vad händer i år? Samma. Jävla. Sak. "Du ska betala x för 2018", plus en trevlig påminnelse om att jag angett felaktiva uppgifter för 2016 så jag måste betala för det året också inklusive straffavgifter bla bla bla.

Men ge mig en fucking break någon gång. Jag har redan daglig panik och ångest över min ekonomi, så pass att jag har svårt att sova eller koncentrera mig på nåt och jag kan typ få panikattacker när jag varit och handlat även om jag bara köpt nödvändiga saker och billigt dessutom. Jag behöver inte den här jävla skiten. I slutet av februari ska de ha 3800:- och om jag inte rånar en bank så finns det inte en endaste liten chans att jag ska kunna hosta upp den summan.

Jag hatar att det alltid ska strula. Nu blir det att jag måste skicka in en överklagan till deras beslut, samt fylla i flera blanketter om sänkt årsbelopp pga särskilda skäl, ringa dem, och säkert mejla dem också. Och jag orkar egentligen inte, jag har ingen ork kvar alls. Jag orkar knappt kliva ur sängen längre och går bara ut när jag måste. Isolerat mig totalt från omvärlden och har noll livslust. Behövde inte den här jävla skiten också, för som sagt, jag orkar inte.

Jag är ungefär fem sekunder ifrån att säga fuck it och typ låtsas att jag inte är sjuk, börja plugga igen eller söka arbete bara för att slippa CSN och sen att jag vet att resultatet kommer sluta med att jag kör mig rakt ner i helvetet och att en dödlig utgång är fullt möjlig så vet jag inte hur i helvete jag ska orka leva med denna konstanta ångest och stress över min ekonomi.

Då har jag hellre stadig ekonomi i några månader eller nåt år tills allt tar slut än att leva med denna plåga i år efter år efter år.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Calcifer
2018-01-09 14:45
#1

Kan uppdatera att det inte verkar bli lika krångligt denna gång då de tydligen redan har papper sen förra året som intygar att jag hade aktivitetsersättning 2016 också, så när jag får de papper jag beställt vet jag exakt vad jag ska fylla i och vad jag ska skicka till dem för att få det löst. Om inget strular så kommer jag inte behöva stressa över det om några veckor. Så. Skönt.

Förlåt för dramatiskt inlägg, men förra året slängde det ner mig i en så mörk grop, och det tog evigheter att få det ordnat.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
2018-01-09 18:05
#2

Skönt att höra att det verkar bli mindre krångel än vad du trodde!

Herveaux
2018-01-09 20:31
#3

Håller med #1 så skönt att läsa den uppdateringen! 
Får sympati-ont i magen av sånt där j*vla pappers-krångel. 🤮

Håller tummar och tår att det löser sig snabbt och smidigt!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Calcifer
2018-01-09 21:47
#4

Ja, det är otroligt skönt. Förra gången strulade de ju i en miljon år känns de som, så om det löser sig bara jag skickar in papper en gång vore det ett mirakel.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
2018-01-10 09:29
#5

Sitter själv i en sån där pappers-röra med FK nu, så jag har sjukt dåligt med pengar nu bara för att de krånglar, och vet inte när jag får pengar. DE är väldigt väldigt bra på att göra det komplicerat och svårt…

Herveaux
2018-01-10 10:15
#6

#5 Åh nej, håller tummar och tår för dig också! 

FK håller på och strular med mig också (inte i närheten av vad du får gå igenom just nu dock). 
Jag gick på sjukpenning november (2016) - september (2017), började sen på praktik och fick aktivitetsersättning(?) i oktober innan jag vart fullt sjukskriven under november och nästan hela december och är nu återigen på praktik. 
Väntar fortfarande på mina pengar som skulle ha kommit i slutet av november. 
…för att dom "måste räkna ut vad jag ska få för summa i ersättning"…?! Dom HAR ju alla mina siffror och summor. Vad är det som ska vara så SVÅRT?!😡
(Dom skickade ett papper med dom orden, inget om VARFÖR det strulat till sig eller om jag kan göra något för att reda ut trasslet åt dom…)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Upp till toppen
Annons: