Annons:
Etikettergeneraliserat-ångestsyndromgad
Läst 1965 ggr
gunillapower
2018-01-04 11:15

Effekt venlafaxin.

Jag undrar vad era erfarenheter är av högre doser venlafaxin. Min läkare sa att när man kommer upp över en viss dos kan effekten vara både ångestdämpande men även att man kan känna sig piggare och känna att man orkar ta tag i saker. Hur har ni upplevt det? Jag har nu 225 och ska höjas.

Annons:
2Sirius
2018-01-04 12:23
#1

Visst kan den som som läkaren sa, ge de effekterna. De flesta medicinerna för psykisk behandling, kan ge de effekterna. Då medicinerna verkar på olika sätt, på olika områden, så beror det på vilket behov patienten har. Om 2 st tar samma medicin, så kan den ena bli modfälld och håglös, medans den andra kan bli pigg och överenergisk. För min del, som de flesta mediciner gjort, så tog även denna bort ångesten, det var i perioder lättare att göra saker, men med för stora svängningar, därför så fick jag prova Lamotrigin.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

gunillapower
2018-01-04 12:41
#2

#1 vad behanlas du för? Jag har generaliserat ångest syndrom.

kalleknuts
2018-01-05 08:47
#3

Jag tog venlafaxin under många år men gick aldrig över 225mg Vad jag kommer ihåg så gjorde den mig inte direkt piggare av högre dos, däremot så vlev den ju effektivare mot ångesten.

2Sirius
2018-01-06 02:04
#4

#2 Hej ☺ Jusst vid den tiden hade jag ingen Diagnos jag behandlades för. Men de kallade mina problem för: " Osjälvständig Personlighetsstörning". Andra inom vården sa att det var en difus benämning på då de inte kan sätta en ren Diagnos. För närvarande anses jag ha "Autismspektrumstörning & ADD". Det är fortfarande inte fastställt om jag har Bi-polär/Manodeppretion. Och mina funderingar kring, Symptom och drag utav Schizofreni, kan lika väl komma utav "Voxra", som jag för närvarande håller uppe med. Vilket beror på att jag misstänker ett ämne som heter "Povidon", är orsaken till mina Bi-verkningar, Kväljningar och Kräkningar. Och det är ingen av de 2 tillverkare som jag har fått utlämnat ifrån, som inte har Povidon, tvärt om så har det ena märket, en tyngre variant av det. Än så länge ter sig min teori stämma. Ska försöka få ett allergitest på det ämnet, så att det i så fall står klart att jag inte tål det. Och så undslipper man diskutionen om att "Det är VÄLDIGT få fall rapporterade om de som reagerat på Povidon!" Man kan faktiskt vara den, en på Miljonen… ---- För att återgå till ämnet! Min medicinering inledes med en 5-årig behandling av "Citalopram", som slutade på dåvarande Maxdosen 60 mg. Då fick jag gå över till 75 mg Venlafaxin, den var som det kallades för, en fortsättning på Citalopram. Dvs. Den hade/skulle ha effekten av full dos Citalopram, (i synnerhet mota ångest), plus att den skulle vara uppiggande/igångsättande. Då jag brukade " Energidryck" i annat syfte, så trodde jag att det var denna som gjorde mig så trött. Framför allt på mornarna… Men vid Medicinbytet så blev det skillnad som Natt och Dag. Med Venlafaxinen kunde jag vara klarvaken direkt på morgonen, och det blev helt plötsligt, möjligt att komma i tid till jobbet på morgonen. Från mer än 10 av 20 dagar per månad, av sista minuten, sena ankomster. Så blev det med Venlafaxinen max 3 st de första 3 månaderna. Sen följde minst ett halvår utan någon försening… 🙌 🙆 🎉🎆

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Schhh
2018-01-06 12:32
#5

Man brukar säga att vid doser över 75 mg ökar påverkan på noradrenalinet, innan det påverkar medicinen huvudsakligen serotonin. Med andra ord är du redan uppe i den dos som påverkar noradrenalinet, vilket kan ge mer pigghet. Detta skiljer Venlafaxin från SSRI-preparat. Maxdosen är 375 mg, så du kan fortfarande öka om läkaren anser att det är berättigat.

Honestyisdead
2018-01-24 09:50
#6

Man behöver som #5 skriver inte äta någon hög dos för att kunna få effekt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: