Annons:
Etikettpaniksyndrom
Läst 2713 ggr
lostinspace
11/3/17, 8:41 AM

Panikångest, rapar, emetofobi

Nu vet jag inte alls om mitt inlägg hamnar rätt men jag chansar.. Jag har alltid levt med ångest. I någon grad. För två år sedan så började jag jobba efter flera års sjukskrivning, jobbade heltid och mycket övertid. I julas så började min ångest komma tillbaka men jag viftade bort det lite och fortsatte jobba. I april blev jag utbränd. Mina fysiska symptom har nästan försvunnit, förutom att jag blir trött fort och kan sova hur länge som helst. Men… jag har fått panikångest, vilket jag aldrig har haft förut. Jag har emetofobi (fobi för att kräkas) och det ihop med panikångest är inte en bra combo för mig. Blir alltid illamående. Och nu de senaste månaderna så har jag fått någon konstig grej. Går och ”söker” rapar hela tiden. Om det känns konstigt i magen så ”drar” jag ner luft. Och det är inte alltid den vill komma upp igen, och när den inte för det så blir det ju en tryckande känsla i magen = jag tror jag kommer att kräkas. Detta har lett till någon typ av social fobi. Får ångest när jag handlar osv. Läkarna vill bara trycka i mig antidepressiva, jag vill bara bli av med min panikångest så jag kan jobba igen. Förklarade för läkaren om mina rapar men han bara skrattade. Jag vet ärligt talat inte hur jag ska komma ur detta.

Annons:
LovelyLoys
11/8/17, 3:22 AM
#1

Hej #Lostinspace ( har aldrig svarat nån i forumet så jag hoppas du blir taggad på nå vis iaf ) Jag kan relatera till raparna, fast för mig manifesteras det hela genom att jag tar ett , förhoppningsvis, djupt andetag - rapar, andas ut - rapar eller gäspar. Det kan känns som att jag "tar igen förlorad luft", vilket såklart inte stämmer. Det som, mer eller mindre får lov att funka för mig, är att öva på att ta djupa andetag när jag är själv eller med " mitt folk " och då passa på att verkligen sträcka på mig och släppa ut de energierna som de är. För mig kommer raparna till följd av att jag har andats på tok för ytligt, så jag försöker även att andas mer medvetet och på så vis återta kontrollen 💗 Släppa på kontrollen (ångesten) och andas ut i nuet 🕉

Calcifer
11/22/17, 1:31 PM
#2

Tycker du ska prata med en annan läkare. Det är inte okej att en läkare skrattar åt en - oavsett hur "fånig" man kanske låter. Jag har beskrivit problem som säkert låtit totalt löjliga, men om läkaren inte tar mig på allvar för det (för mig är det ju alltså ändå ett problem, oavsett hur det låter) så vägrar jag prata med samma läkare om det igen.

Sen kanske det är så att du under en tid kan behöva antidepressiva för att kunna komma på "rätt köl" igen. Det finns väldigt många antideppmediciner som inte är så starka och inte ger en massa bieffekter och börjar man på låg dos brukar det vara ganska lugnt. Det behöver alltså inte vara så att man vill trycka i dig en massa piller, utan man kanske anser att under en kortare tid, säg ett halvår, behöver du en liten boost för att komma tillbaka till dig själv och ett bättre mående.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: