12. Behandling och Mediciner

Mirtazapin

2017-10-24 11:46 #0 av: kalleknuts

Hej!

Började för 2 veckor sedan med mirtazapin 30mg

Äter mot GAD och panikångest samt att jag har IBS.

Tycker att den har tagit bort det värsta av paniken men känner mig så deppig/uppgiven/ledsen hela tiden.

Hur lång tid tar det innan Mirta hjälper ?

Hur lång tid ska man stå ut innan man ska diskutera en höjning/byte av medicin?

Känns jobbigt just nu.

Anmäl
2017-10-24 14:20 #1 av: shiba123

Mirtazepin kan i början kännas jobbigt p.g.a. insättningssymtom, och det är mycket vanligt. Man kan känna sig ruggig och på gränsen till sjuk, man kan inte riktigt peka på vad  det är. Tyvärr så brukar det ta några veckor innan det går över. Du behöver nog bli stabil på den här dosen innan den höjs igen,  så att det inte blir för jobbigt för dig.


Anmäl
2017-10-25 11:15 #2 av: kalleknuts

Tack för svaret shiba123, precis som du säger så känner man sig typ sjuk, nästan influensasymptom och deppig.

Får helt enkelt stå ut lite till och hoppas på att det vänder snart!

Anmäl
2017-10-25 17:01 #3 av: shiba123

#2 Jag hoppas att du snart mår bättre!  Det är så svårt att förklara för andra hur man mår, och många vet inte att det kan bli så här. Så jag hoppas verkligen att det snart är över! Blomma


Anmäl
2017-10-25 18:01 #4 av: Calcifer

Det är så olika från person till person. Jag fick sådana fruktansvärda biverkningar av mirtazapin att jag kunde inte fortsätta ta dem, trots att jag försökte i över två månader. Andra får mer milda. Det du kan göra är att prata med din läkare om dina tankar och fråga vad de tycker, de finns ju faktiskt till för att man ska kunna ställa frågor. Ibland är det lite så att man "måste" försöka stå ut tills den börjar hjälpa, men det kan också vara så att doseringen inte stämmer, eller man borde byta till något annat. Det är viktigt att ha god kommunikation med sin behandlare kring medicineringen.

"I think the problem with people like this is that
they're so stupid they have no idea how stupid they are."


Anmäl
2017-10-25 18:49 #5 av: shiba123

Jag tycker det låter jättebra,  känns det inte bra så måste man förstås få chans att prata med sin läkare.  Sedan så får man  väga för- och nackdelar, blir man så pass bra att det kan vara värt att ta sig igenom insättningsbesvären? Och kanske också eventuella  utsättningsbesvär?


Anmäl
2017-10-28 10:21 #6 av: Annielle

I mina öron låter det som mycket att börja med hela 30 mg, jag klarade inte ens av att börja med 15 mg utan fick dela tabletten, är man känslig som tusen är det ju värst (är jag) Man blir ju så fruktansvärt trött och borta av de pillrena i början dessutom (åtminstone jag)  klarar du av att göra något på dagarna nu? 

Tog väl någon månad eller så innan de värsta biverkningarna försvann för mig, men med tiden fick jag värre biverkningar och var tvungen att sluta med dem efter några månader.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2017-11-02 11:10 #7 av: kalleknuts

Nu har jag tagit mirta i ca 1 vecka till och jag känner mig inte riktigt så nere längre.

Känner mig fortfarande deppig och trött på dagarna men inte riktigt lika mycket.

Har sluppit fler panikattacker men den gnagande ångesten gör sig påmind imellanåt.

Svårt att sluta "mala" orostankarna på dagarna........

Har dessutom fått Melatonin för jag sover dåligt på nätterna och vaknar ofta. Dock tycker jag att jag sover ännu sämre sen jag började med melatonin.

Någon som har efarenhet av dessa?

Anmäl
2017-11-03 17:09 #8 av: kalleknuts

Usch idag mår jag inget bra..... ångesten kom som en våg över mig vid lunchtid och vill inte släppa...
Är det vanligt att det kommer sånna här bakslag även om man äter medicin?

Orolig

Anmäl
2017-11-03 17:36 #9 av: Calcifer

Melatonin fungerade inte för mig alls.

Ja, bakslag kan komma även om man äter medicin.

"I think the problem with people like this is that
they're so stupid they have no idea how stupid they are."


Anmäl
2017-11-15 18:56 #10 av: kalleknuts

Ökade igår till 45mg i samråd med läkaren då jag känner mig lite bättre än innan jag började men inte bra.
Idag har jag mått sådär och nu till kvällen känner jag ångesten komma ganska rejält samt att jag börjar känna mig influensasjuk igen
.. Usch asså...

Kan det bli så att man får mer ångest även vid doshöjning?

Jobbogt detta

Anmäl
2017-11-16 20:13 #11 av: Annielle

Jag hoppas verkligen att du får mer hjälp än medicin att hantera ångesten med, någon terapi eller så, man ska nog inte förvänta sig att en medicin ska ta bort allt och få en att må fullständigt bra, vet ärligt talat om det fungerar så för någon...

Man kan absolut få mer ångest av doshöjning.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2017-11-28 10:39 #12 av: kalleknuts

Usch denna morgonångest asså...
Idag vill den inte släppa, denna diffusa oro bara maler. Förväntansångest som ett brev på posten......
Hur gör ni för att komma ur spiralen på dagarna?

Anmäl
2017-11-28 11:05 #13 av: Calcifer

Försöker bestämma mig för en rolig sak jag ska unna mig varje dag. Det behöver inte vara något extremt eller nåt som kostar pengar. Nåt så enkelt som ett samtal till mamma, se en film jag längtat efter, ta ett långt och varmt bad, äta extra god mat, eller ägna mig åt något annat av mina intressen. Nu kanske det låter som "ja men det är ju saker man kan göra varje dag", visst, men varför inte? Alltså, om det är något man kan se fram emot, oavsett om man gör det varje dag, så kan det ändå lyfta humöret. Jag har t:ex just det där med ett långt bad + läsning som morot ibland. Veta att jag kan tända ljus, sätta igång lite musik, ha en bra bok, och bara stänga av yttervärlden för en timme är en jättebra morot för mig att orka göra saker och ta mig ur onda spiraler.

"I think the problem with people like this is that
they're so stupid they have no idea how stupid they are."


Anmäl
2017-11-28 12:06 #14 av: Emmsan84

#6 

Jag läste att du fick  värre biverkningar efter ett tag med mirta? Vad fick du då? 

Jag tar själv mirta 30 mg nu. Jag ökade på för ca 2 veckor sedan. Har tagit 22,5 sedan i somras. Jag har börjat att fundera på om det är mirtan som gör mig dålig. 

Anmäl
2017-11-28 12:59 #15 av: kalleknuts

Idag ville ångesten inte ge med sig på egen hand och paniken var på väg. Vart tvungen att ta en stesolid för att bryta och bli lite lugnare.... känns som ett misslyckande när man måste ta till stesoliden :( att man aldrig ska bli bra och klara sig utan :(

Anmäl
2017-11-28 14:19 #16 av: Annielle

#14 Gick upp 7 kilo på bara några månader på lägsta dosen (har normalt sett svårt att gå upp i vikt) hur mycket som var fett eller vätskesvullnad vet jag inte?!?

Fick i alla fall svullna fingrar som gjorde ont och var svåra att böja så fort jag inte vara i gång med händerna, värst när jag vaknade på morgonen, trodde att jag höll på att drabbas av ledgångsreumatism och gick till vårdcentalen. Läkaren blev inte förvånad när jag sa vilken medicin jag åt, inte ovanligt att det blir så av den tydligen.

Fick även så torra slemhinnor i underlivet att jag började åka på urinvägsinfektioner stup i kvarten.

Märkte det inte själv men andra berättade för mig på kursen jag gick att jag helt plötsligt bara försvann bort stirrandes och inte gick att få kontakt med under korta stunder.

Var nog mer biverkningar, men var flera år sedan så jag minns inte riktigt nu.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2017-12-01 10:47 #17 av: kalleknuts

Någon som har positiva erfarenheter av mirta?
Det känns lite bättre idag som om en vändning äntligen är på gång!

Anmäl
2017-12-01 14:06 #18 av: kalleknuts

Och där kom ångesten tillbaka igen....
Usch hatar verkligen att ha ångest är aå jobbigt..... vill bara må bättre

Anmäl
2018-01-27 08:23 #19 av: kalleknuts

Blir inte av med skiten.......
Mår klart bättre men har fått börja med paroxetin med.
Höjde dosen för ca 2 veckor sedan till 30mg.
När kan man förvänta sig full effekt? Någon som har erfarenhet av paroxetin?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.