Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 4160 ggr
shiba123
10/17/17, 10:28 AM

Vad hjälper dig mot ångest?

Brukar du meditera, lyssna på musik, eller något annat som gör att du mår lite bättre?

Annons:
tlover
10/17/17, 10:41 AM
#1

Göra någon teceremoni, titta/va på/i naturen eller att andas (djupandas) ger väl bäst resultat för mig just nu.

Det går dåligt för mig att meditera just nu så jag har kommit i en ond cirkel och det ger nästan mer problem så det är bäst att iallafall börja med något annat.

l'm back

shiba123
10/17/17, 10:47 AM
#2

#1 Jag kan också uppleva att meditation gör det ännu värre om jag mår riktigt dåligt, kan istället få ännu mera hjärtklappning.  Försöker att ha det lugnt omkring mig, stänger av TV:n och försöker läsa.  Får ibland gå ett varv, och lugna ned mig. Det är svårt att på kommando få ro i kroppen,  jag blir så lätt rastlös.

tlover
10/17/17, 10:51 AM
#3

#2 Ja, däremot kan det hjälpa att visualisera då istället.

Tex jag har en "meditation" som jag kallar "Narutomeditation" (som inte är en meditation egentligen utan mer att man visualiserar) och den kan hjälpa om ångesten är väldigt fysisk.

l'm back

shiba123
10/17/17, 11:13 AM
#4

#3 Att visualisera, och ta till fantasin kan vara bra. Att få drömma sig bort, och komma bort från verkligheten så mycket som möjligt.  Jag blir också lugnare av att försöka leva i nuet, och  bara fokusera på det som jag gör just då.

shiba123
10/17/17, 11:25 AM
#5

#3 Har du några tips när man ska visualisera, det är alltid roligt att lära sig något nytt! 🌺

Tjeja
10/17/17, 11:31 AM
#6

Skogspromenader hjälper mig! ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
tlover
10/17/17, 11:33 AM
#7

#5 Kanske då "Narutomeditation" det finns säker massor av liknande tekniker men det här är vad jag hittat på.

Sitt/stå/ligg och visualisera  ditt chi i form av en varm/snäll/kärleksfull/helande eld i ditt mellangärde (valfri färg, min "chi" är blå). Blunda gärna i början, det är enklare så, senare kommer du kunna göra detta medan du går eller liknande också men börja stilla och medan du blundar.

Varje gång du andas in så blir ditt "chi" större. Använd dina första 2-3 andetag till att få ditt chi stort.

Sedan tar du vid nästa utandning och skickar ditt "chi" till den plats du har ont, känner ångest, känner dig spänd eller liknande (eller behöver kraft, jag utvecklade denna för träning).

Nästa inandning bygger du upp ditt "chi" igen för att vid utandningen skicka det där det behövs.

Fösta gångerna man försöker skicka sitt "chi" till rätt plats kanske den inte når ända fram, det är okej du kommer att nå dit nästa gång. 

Platsen man skickar sitt "chi" kan också ändras, när man övat får det ganska snabbt effekt så du kan märka att någon annan del "behöver chi".

Jag brukar använda detta
Då jag har ont
Då jag behöver kraft
Då jag fryser
Då jag har ångest
Då jag är spänd
Då jag behöver kärlek etc

l'm back

Choklad
10/17/17, 12:11 PM
#8

Beror på vilken form av ångest ?

Långvarig ångest orsakad av livshändelser, kan jag inte hantera så bra, jag bara försöker härda ut och låta det hela försvinna av sig själv, kan jag göra något åt det som har hänt, så gör jag mitt bästa, man sedan finns ångesten kvar ändå, oftast, och då låter jag den plåga mig tills den  tonar ut.

Om jag får panikångest, och om den smyger sig på, då brukar jag "tänka på annat" eller se utanför mig själv, koncentrerar mig på hur saker och ting runt omkring ser ut, t ex den tapeten är grön", eller tänker mig in i om det blåser ute eller om solen skiner, dvs jag mig bort från mig själv.  

Ofta har man sådan stark ångest att det inte går att koncentrera sig på någonting alls, då funkar detta bra för mig. 

Har man en lugn ångest, så kanske man orkar syssla med något, rita, måla, t ex, och lyssna på musik som får en att gråta eller skratta, det lättar ofta lite på  ångesten.

U R us

Honestyisdead
10/17/17, 12:11 PM
#9

Matlagning, fiske och mys med katten.

Choklad
10/17/17, 12:16 PM
#10

ja just -  min ena katt brukar hoppa och lägga sig på mig och sedan spinner hon jättemycket, precis som att hon vet att jag mår dåligt- men det hjälper, hon spinner så fint så man blir glad av det 😃

U R us

shiba123
10/17/17, 1:26 PM
#11

#7 Tack för tipset!🌺 Det är som med CD-skivor, använder man  samma för ofta så är det svårt att koncentrera sig ,  och tankarna fladdrar iväg.  Med lite nytt så är det lättare att fokusera.
Våra kära husdjur betyder jättemycket för måendet. Blir jag ledsen så kommer min katt genast till mig, det är som om hon förstår. Att ligga och lyssna på deras spinnande är så rovgivande, samtidigt som man både  får, och ger kärlek tillbaka.

Tjeja
10/17/17, 4:53 PM
#12

Natur och djur brukar vara väldigt läkande för själen.

Mina kissar hjälper mig med. Men just när ångesten kramar åt som värst hjälper det faktiskt mer för mig att just då gå ut i skogen och promenera i rask takt. Det sätter både fart på endorfinerna precis som spinn men att aktivera kroppen distraherar och lättar ångestkrampandet så att säga. Du vet, då när det inte går att koncentrera tankarna över huvud taget.. 

Ska finnas även rent vetenskapliga bevis för att aktivera kroppen lättar ångestsymtom.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zadeira
10/17/17, 11:43 PM
#13

Den ångesten jag går med till vardags (ex den här långvariga frågan om försäkringskassan godkänner intyg eller läkaren kommer skriva ut nytt recept utan att bråka, ångesten jag får bland människor, ångesten över att inte duga eller räcka till, ångesten över allt jag gör fel, ångesten över det ena och andra i vardagen mm) så är det viktigt för mig att analysera och sätta fakta på situationen. Frågor jag brukar ställa mig är:

  • Hur känns det i kroppen? Vart känns det i kroppen? Vad händer fysiskt?
  • Varför känner jag ångest? Vad i situationen är det som ger ångest?
  • Faktamässigt, vad vet jag om situationen utan att bland in känslor? Är det så att ångesten är rimlig rent faktamässigt eller är ångesten egentligen inte rimlig/överdriven osv.
  • Vad behöver jag för att ändra känslan?  Vad behöver jag för att ändra situationen? Vad ska jag göra för att uppnå ett större lugn i situationen?

Om jag däremot drabbas av mer akut ångest, ex panikångest-attack eller det händer en specifik sak som skapar ångest (ex dåligt besked från Försäkringskassan) behöver jag först bryta känslan, gärna genom distraktion som ett youtube-klipp,ett telefonsamtal, en rask promenad, duschande osv.

För att överlag försöka sänka min ångest handlar det för mig om att lära känna den och försöka förstå hur den fungerar, inte för att kunna fly från den utan faktiskt utmana den vid rätt tillfällen. Det handlar även om att öka välbefinnandet genom att göra saker jag mår bra av även en dag då ångesten är där. Djur, spel, familj, naturen mm.

Annons:
tlover
10/18/17, 7:25 AM
#14

Kom på en annan sak som hjälper är att lyssna på Ajahn Brahm. Både för vad han säger och att hans röst är väldigt lugnande (somnar till och med till den ibland).

Han har flera Dhamma talks som faktiskt handlar om ångest också, nån var riktigt bra men jag minns inte exakt vad den hette så delar med mig med en annan bra istället

En bra grej med hans Dhamma talks är att man behöver inte vara buddhist för att uppskatta dom utan man kan tillhöra cilken religion man vill eller ingen

l'm back

shiba123
10/18/17, 8:55 AM
#15

#13  Oron för FK, läkarintyg och recept kan ibland kännas som en riktig mara. Man väntar och väntar, både på brev och tel-samtal, men inget händer.  Jag var i samma situation, men allt löste sig till slut. Men när man sitter i alltihopa så är det svårt att släppa det,  det finns inget värre än denna ovisshet.

Frågorna som du då ställer till dig själv tycker jag är jättebra, de lugnar och gör att man kan kan landa igen när tankarna blir alltför stressfyllda och jobbiga. 🌺

Calcifer
10/21/17, 3:05 PM
#16

Det är lite olika beroende på hur kraftig den är. Ibland hjälper det med en promenad, ibland med en film/serie/video att kolla på, ibland hjälper ingenting utan jag måste vänta tills det går över av sig självt. Det värsta alltså för ångest har jag ju jämt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

shiba123
10/22/17, 12:35 PM
#17

Ibland kan man få förväntansångest, man är livrädd för att det ska komma  en "våg" med en massa obehagliga känslor.  För mig så brukar det  börja med hjärtklappning, och det rusar i huvudet.  Och då är alla tips som ni kommer med jättebra,  då man vet vad man kan göra för att det ska kännas lite bättre.

Tjeja
11/18/17, 10:41 PM
#18

#13 Det hjälper bara på orsaksrelaterad ångest. Som dne klassiska tenta-ångesten eller det dåliga samvetet.

Men när man har en generell ångest handlar det inte om orsak och verkan utifrån handlingar utan då handlar det om kemi i kroppen. Då spelar det ingen roll hur väl du lyckas reda upp alla dina problem eller hur väl och gått ställt du har det eller om samvetet är kritvitt. Då har man ångest i alla fall.

Den ångesten går ej att påverka med "problemlösning" utan det handlar om att förändra den kemiska balansen i kroppen.  Rent vetenskapligt är det bästa sättet att motverka sådan generell ångest olika former av fysisk aktivitet, närhet, och sådant som man upplever som behagligt och vackert. 

Helt enkelt för att dessa saker ökar oxytocinnivåerna (ett hormon och signalsubstans) som ökar välbefinnandet och då motverkar annan kemisk obalans.

Rätt mat och näring hjälper också till förstås. Något så enkelt som viss vitaminbrist kan orsaka ökad ångest till exempel. Hittar man den fysiska grundorsaken till sitt mående är det förstås lättare att åtgärda. Men oftast handlar det om kemiska obalanser som inte alltid är så lätta att rå på med enbart kemiska substanser som näring eller mediciner. Utan man behöver även stimulera sina oxytocinnivåer.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tuggummiiit
12/17/17, 5:33 PM
#19

Det är ju som sagt väldigt olika för alla, men jag försöker hitta roten till min ångest (även om den ibland är obefintlig eller väldigt svårdefinierad) och sedan styra iväg tankarna från problemet, även om det kan vara väldigt svårt. 

Jag gillar att rita, kolla på youtube eller skriva listor. Listor över vad som helst egentligen. Att lyssna på musik hjälper sällan för mig, det gör det oftast värre. Att prata med mina nära fungerar inte heller, jag vill vara ensam och ostörd när ångesten kickar in. Borde jag kanske försöka att gå emot mig själv och ta kontakt med andra när jag känner att ångesten är på gång/har startat? 🤔

Jag har nyligen börjat meditera, men får nog testa ännu lite till för att se om det är något för mig eller inte. Man kan ju hoppas! 🙂

- Jennie

Thotis90
1/31/18, 9:28 PM
#20

Närhet och att ligga ner i sängen brukar hjälpa för mig. Ibland krävs en stunds vila.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Annons:
Tomheten
2/21/18, 3:26 AM
#21

Promenader i naturen, helst i mörker. Att köra runt i bilen på natten och lyssna på musik. Att titta på tv brukar också hjälpa lite.

Denna kommentar har tagits bort.
Sollar
3/3/18, 7:07 PM
#23

Mitt bästa tips är motionscykel, det är jätteskönt att cykla med benen när jag får ångest, särskilt med mycket motstånd. Jag kan göra det när som, igår satte jag mig t ex vid 12 på natten.

shia
4/20/18, 8:10 AM
#24

Det jag märkt hjälp mig bäst, är att prata med en kompis. Oavsett vad det gäll får mina kompisar mig alltid att känna mig bättre, och ibland även att skratta. Men det är inte alltid jag klarar av det, utan då lägger jag mig bara i fosterställning på golvet och gråt å vaggar mig själv och förslker stå ut utan att skära mig då jag bara får ångest dagen efter utav det.

Upp till toppen
Annons: