Annons:
Etikettvad-är-ångest
Läst 1715 ggr
ceecee
2017-10-08 23:37

Hur vet man?

Hur vet man att man har just ångest? Hur känns det för er och hur sökte ni hjälp/blev diagnoserade? Är väldigt kluven på om det är ångest jag känner eller om det är något annat…

Annons:
Bill&Bull
2017-10-08 23:59
#1

Väldigt olika hur ångest känns, inget är rätt eller fel. Man brukar köra uteslutningsmetoden dvs man gör undersökningar/ev prover för att kolla ens fysiska mående. Är allt bra där så återstår ju bara det psykiska. Ring din vårdc för en tid att bli undersökt.

||My Love For Animals Is Immortal||

Zadeira
2017-10-09 11:53
#2

Min ångest är väldigt olika beroende på vad som utlöser den. Oftast är det en känsla av oro, rastlöshet och rädsla i grunden och sen kommer fysiska yttringar som tex hjärtklappning, kallsvettning, klump i halsen/magen och yrsel. När det är som värst (vid panikångest) zonar jag ut och får overklighetskänslor, ont i hjärtat och domningar i kroppen.

Ångest är ju väldigt olika från person till person, och dessutom från gång till gång så det är svårt att säga att "exakt detta är ångest". Vad man själv kan göra är försöka tänka på om det är något speciellt som gör att man känner symtomen på ångest, tex om det är vid liknande situationer varje gång eller ungefär samma saker som utlöser känslorna av ångest.

VC brukar kunna hjälpa en dels med fysiska undersökningar så att man verkligen ser om det är något fysiskt, dels med att skicka remiss vidare om man behöver komma till ex psykiatrin.

Ambrosia39
2017-10-09 13:01
#3

Min ångest känns som att jag har ont i bröstet och i magen och är väldigt ledsen. Och orolig och rädd. Har du fått någon medicin mot din ångest? Jag tar medicin när jag får som mest ångest och då lättare ångesten en del.

Mvh från Ambrosia39

shiba123
2017-10-10 06:28
#4

Vad jag upplever är att det kommer som en "våg" som sköljer över kroppen.  Jag blir  väldigt varm, speciellt i ansiktet. Känner hur hjärtat dunkar, och det känns trångt över bröstkorgen och halsen. Det är jobbigt med ångest eftersom det kan dyka upp när som helst.  Märker att jag håller andan, och försöker därför att andas lugnt,  och med djupa andetag.

Zadie
2017-10-10 12:00
#5

https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Angest/ Min ångest känns olika o olika situationer. Hemma är jag mer "nervös" och på helspänn, irriterad, blir överaktiv.. Men finns många symtom på ångest. Jag får även lindre ångestattacker när jag är ute med hög puls, svettningar, svaghet i benen, klump i halsen.

Upp till toppen
Annons: