Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 2609 ggr
[nollsju]
2017-09-15 20:09

Hjälp! - Lyrica/Pregabalin

Jag fick Lyrica utskrivet av min läkare på vårdcentralen igår, jag ska ta en 75 mg två gånger om dagen. Detta för att lindra min fruktansvärda ångest som vägrar försvinna vad jag än gör, och även för att kunna sluta med mina sömnmediciner.
Jag har testat Lyrica en gång innan av en kompis för jag fick en fruktansvärd attack, då fick jag en 300 mg och jag har aldrig mått så bra i hela mitt liv, ingen ångest och jag sov som en klubbad säl. Detta var typ 3 år sen och jag har letat efter det lugnet ända sen dess, och nu fick jag äntligen det utskrivet själv.
Men jag undrar hur lång tid det tar innan kroppen vänjer sig, eller är det en medicin som ska hjälpa direkt? För jag vill försöka sluta med mina sömnmediciner men igår kunde jag inte sova utan, så jag tänkte om jag antingen har för låg dos eller att jag inte vant mig än.

Några andra här som tar Lyrica? Ni får gärna dela med er av era upplevelser, hur ni mår när ni tar det osv, vill gärna veta :)

Annons:
[nollsju]
2017-09-15 20:12
#1

Jag ska ha tålamod, det vet jag, men jag är bara nyfiken på om någon har erfarenhet av denna medicin :)

[AnimeV4]
2017-09-15 20:56
#2

Kolla Flashback!

[nollsju]
2017-09-15 21:04
#3

Nån särskild tråd du syftar på eller kan jag bara googla?

[AnimeV4]
2017-09-15 21:11
#4

Du kan söka på själva sidan. Jag har ingen speciell tråd i åtanke.

[nollsju]
2017-09-15 21:42
#5

Okej tack! Jag ska se vad jag kan hitta

[AnimeV4]
2017-09-15 22:11
#6

Du kan kolla FASS också för att se hur det ser ut med biverkningar och så!

Annons:
Calcifer
2017-09-15 23:10
#7

Läs FASS först av allt, istället för flashback som jag inte skulle rekommendera som källa kring medicinering.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[AnimeV4]
2017-09-15 23:18
#8

#7 För personliga erfarenheter så är det ju inte konstigare än iFokus. Jag har läst FASS för Roaccutan väldigt noga gång på gång, men är det något utöver det jag undrar så kikar jag Flashback🙂

Calcifer
2017-09-16 00:49
#9

#8 Jag skulle ändå inte rekommendera flashback som består av allt möjligt "spännande" folk. Där tillåts t:ex trådar om tips hur man bäst ska ta sitt liv, eller vilka piller man enklast kan få tag i utan recept osv.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[AnimeV4]
2017-09-16 00:54
#10

#9 Precis likadant folk finns här. Man får ju ta allt med en nypa salt oavsett vart man är och läser.

Calcifer
2017-09-16 00:59
#11

#10 Dock är det vad jag vet inte en enda sajt som tolererar sådant - jag gör det inte, här skulle det leda till att inlägget/tråden blev raderad omedelbart och användaren varnad. 

Generellt anser jag att iFokus är en bättre sajt att ställa dylika frågor, men FASS kan alltid vara bra att konsultera först.

T:ex till TS: Det låter som om du ligger på en lägre dos, så jag skulle prata med din läkare angående att höja den. Detta säger jag med tanke på vad FASS anger som normaldosering.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[AnimeV4]
2017-09-16 01:20
#12

#11 Jo precis. Andra forum är mer "clean" på det viset. Vet man med sig själv att man kan ha svårt att tänka efter ordentligt gällande råd (det ÄR svårt) och vara kritisk är Flashback fel ställe. Däremot är det väldigt ärligt, öppet och fullt av faktisk information om man letar rätt. Det är min åsikt🙂

Sorry för OT, TS!

Visst behöver man trappa upp Lyrica med tiden?🤔

Zadeira
2017-09-17 21:12
#13

Vad har du haft för sömnmediciner och hur länge har du tagit dem?

Annons:
shiba123
2017-09-17 21:42
#14

Vill bara mycket vänligt råda dig att vara mycket försiktig då de är mycket beroendeframkallande, och abstinensen ska vara helt vidrig.
Du nämnde att du även tar sömntabletter. Imovane,  och andra benso-analoger kan ställa till med mycket ångest redan efter 6 veckor. Denna kan av tabletterna bli helt olidlig, och som en annan biverkningar kan man få svåra sömnproblem. Jag vill inte vara för närgången med frågor om detta, men om du har tagit det mer än två månader så kan de vara boven.
Har man en gång blivit beroende så spelar det ingen roll man bara tar lite då och då. En enda tablett sätter då igång alltihopa, och man står på ruta ett igen i läkningen.
Så frågan är ju om det kan vara sömntabletterna som skapar denna svåra ångest?
Tyvärr så får de flesta med beroendeproblematik mycket problem med vården, då de inte alls är insatta i detta, men det börjar tack och lov bli lite bättre nu.  Det gjorde väl att du blev insatt på Lyrica trots att du tar sömntabletter.

Nu har det visat sig att Lyrica går på samma receptorer som benso, alltså sömntabletterna.  Därför så ska dessa tabletter inte kombineras då det blir korstolerans.

[nollsju]
2017-09-17 21:49
#15

#13 Jag har tagit Propavan och Imovane, men jag tar inte dom längre då jag börjat med Lyrican istället

#14 Jag har tagit mina sömnmediciner ganska länge, jag brukade ta 2 stk Propavan 25 mg och 1 Imovane 7,5 mg. Har ätit dom i säkert minst 2 år och jag är medveten om att jag är beroende och det kan förstöra, men visste inte att det kunde framkalla ångesten. Men jag sa till min läkare att jag ville sluta med dom och ta Lyrica istället. För som jag sa så har jag testat det en gång innan och mådde kanon av dom, och då tog jag inga andra mediciner, och jag vill uppnå det igen så jag vill inte ta fler sömnmediciner.

[nollsju]
2017-09-17 21:51
#16

#12 Ingen fara! Jag hoppas iaf jag kan trappa upp den så småningom då jag inte känner något än, men har ju bara ätit det i 4 dagar så jag förväntar mig inget än.

Zadeira
2017-09-17 21:58
#17

Om du tagit sömntabletter en längre tid är det inte konstigt om du inte bara kan tvärsluta och börja med Lyrica och tro att den ska hjälpa med sömnen direkt. Har du trappat ut sömnmedicinerna eller slutade du tvärt? Har din läkare sagt något om att trappa ut sömntabletterna eller tyckte hen att du bara skulle sluta tvärt?

Du skriver dessutom att du fick dem utskrivet igår. Jag tycker att eftersom den är så ny bör du vända dig till din läkare och fråga om dosering osv. Många mediciner får man en startdos för att sedan utvärdera och ändra doserna efter en tid, och dagen efter man börjar ta en medicin mot långvarig ångest är det ganska omöjligt att säga något om effekten.

Honestyisdead
2017-09-17 23:02
#18

Dessa frågor ska du ställa till läkare.

[nollsju]
2017-09-18 19:27
#19

Jag har telefontid med min läkare på fredag så jag ska höra med honom då och se vad han säger Men jag har trappat ner på sömnmecidinen

shiba123
2017-09-18 20:47
#20

Eftersom du har tagit sömntabletterna så pass länge så bör du stå på dig när det gäller nedtrappningen. Vårdens kunskaper är så urusla att vissa säger att det inte behövs! I De kan även anse att det bara  behövs ett par veckors nedtrappning, vilket förstås är helgalet!  För att det ska bli någorlunda drägligt så är det frågan om 6-12 månaders nedtrappning. Går det för snabbt  så mår man inte bra!
Om du går in på "Ashtons manual" så finns det där ett bra nedtrappningsschema som du kan visa för din läkare (om nu denne lyssnar…) Professor Ashton är en ledande läkare vad gäller benso och utsättning,  och har åkt land och rike runt och föreläst om detta.
Jag stod också på Imovane i två år. Jag slutade då jag fick ångest som var helt vedervärdig. Var helt skräckslagen, och började stamma. Fick ett nedtrappningsschema som var alldeles för kort, och blev sängliggande i 4-5 månader. Bli inte förskräckt, vi alla är ju olika, och det behöver inte alls bli så för dig.
Om du upplever att du inte har förtroende för din läkare, och om denne tar alltför lätt på det hela, så kan du skriva en egenremiss till beroendemottagningen.

För de flesta så blir det en ganska jobbig period, och man behöver en hel del hjälp av sin omgivning. Vill inte på något sätt skrämma dig, det är det sista jag vill. Men en bra läkarkontakt, och att du sätter dig in i hur kroppen och hjärnan fungerar under utsättning/abstinens,  är nästan ett måste. Jag hade ingen aning om vad jag gav mig in i,  och det hade nog varit lättare om jag hade förberett mig lite mera.
Som sagt, allt är så individuellt, och du är kanske inte alls lika känslig som jag är.
Imovane är ett riktigt rävgift, ångesten kan bli så brutal och som ett brev på posten kommer även svåra sömnsvårigheter.
Tyvärr är det ofta som så att pålästa patienter vet mer än läkaren då detta inte ingår i läkarutbildningen. Deras kunskaper grundar sig oftast på läkemedelsrepresentanterna information. Detta är ju en miljardindustri, så självklart så är det svårt att få fram de egentliga uppgifterna.

Jag hoppas att din läkare ger dig all information som behövs, och inte bara viftar bort det som många verkar göra.  Läkningen är inte linjär, utan kommer och går.  Jag hoppas verkligen att det kommer att gå bra för dig, för detta är inte roligt.  Om du vill prata lite personligt så kan du skicka ett PM. 🙂

Annons:
Honestyisdead
2017-09-19 00:11
#21

När tappade du ned och Hur? Du skrev att du inte kunde sova utan samma dag som du fick lyrica

[nollsju]
2017-09-19 19:12
#22

#20 Skickar pm till dig strax!

#21 Menar du mig?

Honestyisdead
2017-09-19 19:51
#23

#22 Ja det är bara du som skrivit om det i tråden ;)

[nollsju]
2017-09-19 20:38
#24

#23 Jag trappade inte ner, jag slutade tvärt med sömnmedicinen samma dag som jag fick Lyrica. Jag tog en tablett (75 mg) den dag jag fick det utskrivet och försökte sova utan dom andra medicinerna den natten

Honestyisdead
2017-09-19 21:04
#25

I #19 skriver du ju att du har trappat ner?

Calcifer
2017-09-19 21:04
#26

#24 Då är det inte alls konstigt att du inte sov. Man ska trappa ner, om man ätit starka sömntabletter under en längre tid. Annars får man biverkningar som t:ex sömnlöshet som kan sitta i under en ganska lång tid. Prata med din läkare, så snart som möjligt, och ordna en nedtrappningsplan tillsammans med dem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
2017-09-19 21:30
#27

#24 Jag tycker du ska fortsätta ta din sömnmedicin tills du har pratat ordentligt med din läkare. Som sagt, har man haft sömntabletter en längre tid bör man inte sluta tvärt. Bättre att du då rådgör med din läkare och verkligen frågar hur du ska trappa ut dem, och absolut fråga om vilka biverkningar och effekter du kan få när du slutar med sömnmedicinen och vad du kan göra åt det.

Annons:
[nollsju]
2017-09-19 22:01
#28

#25 Jag var utan sömnmedicin i 2 dagar efter jag börjat med Lyrican eftersom jag sov dåligt, så jag tog medicinen igen fast en mindre dos än vad jag brukar. 

Jag ska höra med min läkare, och jag fortsätter ta min sömnmedicin som jag brukar tills min läkare säger annat.

Upp till toppen
Annons: