Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 989 ggr
Herveaux
9/11/17, 12:05 PM

Hur påverkar hösten ert mående?

Påverkas ert mående till det bättre eller sämre under hösten när mörkret kommer krypande och grönskan börjar gulna?

Själv älskar jag hösten och mår alltid lite bättre under den här perioden än under tex sommaren som jag tycker är pest och pina.
Tycker naturen blir så vacker och temperaturen är perfekt för att orka vara ute och gå långa promenader. Tycker mörkret (och regnet) är mysigt och lugnande.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Calcifer
9/11/17, 2:30 PM
#1

Ja, numer. Men det är mest för att jag HATAR att vi inte får någon riktig sommar längre. Vi har haft typ världens sämsta sommar. Visst, jag bor i Norrland, men inte SÅ långt upp och vi brukade ha jättefina somrar förut. Nu har det varit piss hela tiden. Så hösten stör mig för då vet jag att jahapp, där försvann chansen att åtminstone få lite sommarväder.

Sen hatar jag snö…

Men annars gillar jag höstens färger, och regn och mörker stör mig inte alls.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
9/11/17, 3:30 PM
#2

Förut har det blivit sämre ju närmre vinter vi har kommit. I år vet jag inte, men just nu känns faktiskt inte tanken på höst/vinter så farlig.

Jag tycker hösten kan vara jättefin och framförallt i början när färgerna är otroliga på träden, det är sådär krispig kyla i luften osv. Men när allt bara blivit grått och framförallt när det mest är blött hela tiden, då börjar det påverka mig.

Jag tror mycket beror på att här inte är ordentlig vinter längre, och jag har egentligen inte alls emot att ha fyra årstider när det verkligen är 4 tydliga årstider med sina typiska väder. Förra vintern såg jag väl snö sammanlagt en vecka under hela vintern, vilket gjorde att oktober till april var typ samma väder HELA tiden. Det påverkar mitt mående negativt att det är samma temperatur, samma slaskgråa väder, samma konstanta gråa himmel i flera månader i sträck.

Calcifer
9/11/17, 4:41 PM
#3

#2 Ni kan få vår snö. Vi har verkligen mindre av det än vi brukade men all snö är ondska i mina ögon.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
9/12/17, 1:52 PM
#4

#3 Jatack. Hatar att vintern här hos mig består av slask, regn och ännu mer regn. Föredrar snö alla dagar i veckan framför konstant regnande mellan november och mars.

Schhh
9/12/17, 2:34 PM
#5

Snö är det inget fel på… men temperaturerna som följer med är inte roliga. Minusgrader nejtack.

Calcifer
9/12/17, 6:10 PM
#6

Ja det är ju minusgraderna som kommer med snön jag hatar. Snö i sig själv kan vara sjukt fint och roligt. Men just när det blir så kallt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Zadeira
9/12/17, 6:15 PM
#7

Jo, kylan håller jag med om är besvärlig. Jag har kronisk värk som blir värre i kylan. Men jag upplever skillnaden som är när det är snö är det ofta torrare luft och man blir inte genomblöt när man är ute om det är snö/snöar.

Hösten är värre när det bara regnar och man blir genomblöt var gång man går ut med hunden, då blir jag kall och får ont.

Fina höstdagar är det bästa dock. Med klar luft, fina färger, sol som värmer lite och det är torrt. De dagarna mår jag bra.

Calcifer
9/12/17, 6:33 PM
#8

#7  När jag bodde i Japan kunde det vara säg typ -10, men kändes som -1000000000000 för luftfuktigheten låg på typ 93%. DET var tortyr som fan. Den sortens kyla tar sig in genom alla kläder och verkligen sliter i en. Det hatade jag mest som fan med vintern där.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annielle
9/13/17, 3:56 PM
#9

Min årstidsångest är som värst i februari ungefär när jag vet att det bara blir ljusare och ljusare och snart har jag 7 månader framför mig då jag har ett helvete med att undvika solen eftersom jag inte tål den, alla krav att man ska må bättre för att det är soligt och fint, umgås, åka på semester, bada, kroppsångest med mera med mera….ensamheten är som mest plågsam under den ljusa och varmare årstiden, semester har jag ingen eftersom jag är långtidssjukskriven, mår för dåligt för att åka någon stans hur som helst. bada/simma har jag inte kunnat göra på över 10 år pga diverse infektioner jag bland annat drabbas av då, tidigare var just att bada i det fria min  "sommardrog" och typ det enda som gjorde att sommaren var något att ha för mig.

Fast jag får ångest och känner sorg över årstidsförändringarna över lag tror jag, det blir bland annat som en hemsk påminnelse om att tiden bara går och jag mår för jäkligt medan livet slösas bort och går förbi mig.  Hösten är kanske den årstid som är minst dålig trots allt.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

sparklesenshis
9/14/17, 3:01 AM
#10

Jag gillar hösten för allt är typ som jag gillar det… Jag älskar regn, kyla och mörker så jag tycker att hösten är världens mysigaste årstid, och en tid på året där jag faktiskt mår bra och känner mig trygg på något sätt

shia
9/24/17, 6:45 PM
#11

asså själv tycker jag hösten är en vacker och härlig årstid, men då man går från sommarlov till skola(himmelrike till helvete) och min ätstörning alltid blir värre på hösten så är väl den sådär

Ser0tonin
9/24/17, 9:19 PM
#12

Finner hösten ganska avslappnande. Sommarhetsen lägger sig, folk ska inte göra massa saker stup i kvarten. Jag sover mycket bättre såhär års. Man följer naturen (bor ute i skogen) och ser hur den gör sig redo för vintervilan.

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

Upp till toppen
Annons: