Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1435 ggr
Vadhändernu
8/29/17, 10:55 AM

Oro och ångest inför framtiden

Hej!

Måste bara skriva av mig lite, behöver utlopp för allt jag känner just nu och vet inte riktigt vart jag ska vända mig. 

Jag har ångest, har nog haft det väldigt länge men har inte fått det bekräftat av en läkare förut, utan fick det bekräftat för ca 2 år sedan. Jag tycker att jag hanterar det så bra det går, brukar klara av min vardag bra, när jag har en rutin och jag känner mig trygg.

Men just nu är allt så väldigt ostabilt, jag svajar och vet inte hur min framtid ser ut. Vilket ger mig sjukt mycket ångest. 
Min pojkvän och jag träffades på mitt nuvarande jobb, sen jobbade vi ihop i typ 2 år. Men nu har han bytt jobb och flyttat till en annan stad, ca 1 1/5 timme från mig. Det här är väldigt jobbigt för mig då jag saknar honom så att det gör ont. Vi försöker träffas varje helg dock. Så nu är ju min plan att byta jobb så att vi kan flytta ihop.  Vilket betyder att jag söker jobb, har varit på några intervjuer hittills, väntar på svar från dessa platser. 

Den här ovissheten, att inte veta om jag kommer kunna flytta, eller om vi inte kommer att klara oss, att förhållandet inte kommer att hålla pga distansen håller på att ta kol på mig. Att inte veta hur mitt liv kommer att se ut om ett halvår är så påfrestande och jag går runt med konstant ångest. Kan knappt sköta mitt jobb, när jag kommer hem så kryper jag bara ner i soffan, orkar inte laga mat eller liknande. Är helt slut.

Sen på det så förlorade jag precis någon i min familj som jag stod väldigt nära, det var väldigt traumatiskt för mig och min familj..

Snart måste saker räta ut sig, orkar inte mer annars.

När jag läser igenom texten jag precis skrev så inser jag hur små mina problem är, det finns så många människor med större problem så känns som att jag gnäller…

Vet inte riktigt vad jag vill få fram av detta inlägg, ville väl bara skriva av mig lite kanske :)

Hoppas ni har det bra där ute i världen!

Annons:
Zadeira
8/29/17, 5:15 PM
#1

Jag tycker att du ska försöka att inte jämföra dina problem/ditt mående med att andra har det "värre" eller svårare. Du mår dåligt och det är allt som räknas. För dig är det problem som är stora och ställer till det och då spelar det ingen roll vad andras problem är. Du är lika viktig.

Jag förstår att ovissheten är jobbig och ställer till det. För att hjälpa dig själv kanske du kan fundera över vilka saker du kan påverka och vilka saker du inte kan påverka? Ofta upplever jag att det blir enormt påfrestande när jag går och oroar mig för precis allt. Om jag istället då ställer upp det i två listor, "saker jag kan påverka" och "saker jag inte kan påverka" ser jag tydligare vad som jag faktiskt kan, vill och bör lägga min oro på.  Det jag kan påverka ger mig två val, antingen att inte göra något och låta det vara en börda eller faktiskt göra vad jag kan. Det viktiga är att jag gjort ett aktivt val och själv bestämt vad jag ska eller inte ska göra. Det jag inte kan påverka kan jag inte göra mycket åt och även om jag fortsätter tänka på det så försöker jag att inte lägga ner mer energi på det eftersom jag inte kan förändra det ändå.

Calcifer
8/29/17, 7:03 PM
#2

Förminska aldrig dina problem.

Det finns ALLTID (och jag menar ALLTID) någon som har det värre. Så jämför dig inte med andra eller deras upplevelser. Fokusera enbart på dig själv och dina känslor. 

Det är hemskt läskigt när man inte vet vad framtiden har att erbjuda, men jag tycker det låter bra att du ändå söker jobb i hans närhet etc.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

shiba123
10/10/17, 9:58 AM
#3

Nu har det gått ett tag sedan du skrev inlägget, men jag hade samma oro som ung. Jag träffade också min pojkvän på helgerna, och det var jobbigt. Men håller det, vilket jag förstås hoppas att det gör, så vet ni att ni tillsammans framöver klarar utmaningar. Jag känner också igen oron för jobb, men utan att låta alltför hurtig, så löser det sig förr eller senare.  Men är man en orolig själ så är det svårt att få bort tankarna som mal och mal, hela tiden. Har du någon du kan prata med, så att du inte sitter ensam med dina funderingar?

Ambrosia39
10/10/17, 10:27 AM
#4

Gå till en läkare på vårdcentralen och berätta hur du mår, så kanske du kan få medicin mot din ångest.  Eller bli sjukskriven en tid, så du kan återhämta dig. Och ändå söka nytt jobb under tiden.

Mvh Ambrosia39

Upp till toppen
Annons: