Annons:
Etikettövrigt
Läst 1023 ggr
Herveaux
8/24/17, 5:55 PM

Ångest inför mötet imorgon

Usch och fy. I morgon ska jag tillbaka till Arbetsförmedlingen för ett möte gällande min "fortsatta planering". 

En liten sammanfattning först:
I nov 2016 vart jag sjukskriven på heltid för depression, GAD och social ångest.
Vid årsskiftet la jag ner mitt företag och blev arbetslös.
Fr.o.m början av april är jag inskriven hos Arbetsförmedlingen och har sen dess pendlat i att vara 50-75% sjukskriven. (Dumma läkare som inte lyssnar…)
I början av april var jag på ett s.k. "planeringsmöte" hos Arbetsförmedlingen, dvs en arbetsförmedlare tog lite uppgifter, knäppte händerna och sa "Jaha, men då är det bara för dig att gå hem och söka jobb då!"
I samma veva fick jag en tid för ett infomöte om AR (arbetslivsinriktad rehabilitering) eftersom jag har ett handikapp och inte kan ta vilket jobb som helst.
Det infomötet var i slutet av april.

Sen har jag väntat på att bli tilldelad en AR-handläggare för att få hjälp vidare.
Nope, jag har inte sökt några jobb. Mår för dåligt.
Går hos en psykoterapeut och försöker bemästra mina demoner och bara det kan kännas som ett heltidsjobb stundvis.

Så i tisdags damp det ner ett brev; jag ska på möte för "fortsatt planering" den 25e aug. Kul att få veta det 3 dagar innan…
Vet inte om jag ska träffa en vanlig arbetsförmedlare eller någon från AR, det står inte.

Brevet var lika trevligt formulerat som vanligt när det kommer från Arbetsförmedlingen; Kom hit annars ryker din ersättning! Bokar du om tiden kanske din ersättning ryker!
(Förresten, kan Arbetsförmedlingen dra in ens sjukpenning, för det är den enda ersättning jag får idag?)

Jag mailade direkt till personen jag ska träffa och förklarade hur min situation ser ut idag, hur min plan ser ut framåt (emot praktik och senare ett jobb) och hur jag har tänkt ta mig dit. Hoppades jag skulle slippa åka dit imorgon, slippa en massa extra stress och ångest, men icke! Inget svar alls.

Funderar på att skriva ut mitt mail och ta med det, där har han svara på alla dom frågor han säkerligen kommer ställa imorgon.
Kan sitta och peka på det och slippa prata.

Usch, har så ont i magen. Sist jag var där (AR-infomöte) kunde jag inte höra mycket av vad som sas, jag hade fullt upp med att andas och inte springa därifrån i ren panik. Hatar det där stället.

Jo, jag vet att hela det här inlägget låter som att det är skrivet av en övertrött 5-åring, men jag är så less på att vänta på hjälp men samtidigt vara piskad och jagad att göra saker jag inte kan göra utan hjälp från dom som håller i piskan.
Lite moment22-feeling över det hela liksom…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Calcifer
8/24/17, 5:57 PM
#1

Jag tycker du ska skriva ut mejlet och ta med det, kan vara bra att ha tankarna på papper om inte annat. Utöver det kan jag inte ge några råd för jag har som tur var sluppit all kontakt med AF pga min nedsättning och totala oförmåga att ens för fem öre kunna vara aktuell för arbetsmarknaden. Men förstår att det är jobbigt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Herveaux
8/24/17, 6:05 PM
#2

#1 Tack iaf!
Skönt att du sluppit det där stället, tycker jag hör om färre och färre som faktiskt får hjälp eller hittar ett jobb genom dom så du kanske slipper den bekantskapen helt och hållet. 😛


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Zadeira
8/24/17, 6:36 PM
#3

Jag tycker absolut du ska ta med en utskrift av mailet, och sen kan ni väl ha det som underlag inför om det finns andra frågor och funderingar som dyker upp under tiden? Jag upplever att det ibland är lättare att ha något att fysiskt hålla i och peka på och kunna säga "som jag skrev här så ….."

Sen vet jag inte om du känner dig bekväm med att berätta hur jobbigt du tycker det är, men det kan faktiskt vara hjälpsamt. Jag vägrade berätta för AF och FK i början om hur nervös jag var inför mötena och bet ihop, kom därifrån och mindes inget och hade ändå inte fått fram hur jag mådde så de trodde det var okej ändå och att min ångest nog inte var så farlig som läkarutlåtandet sa. Sen en dag bestämde jag mig för att säga som det är och innan mötet berätta att jag mår skitdåligt inför detta mötet, jag kommer ha fullt upp med att försöka bara vara här så snälla var extra tydliga och skriv gärna ner allt som sägs så jag kan få en kopia hemskickat där jag lättare kan ta åt mig av vad som sagts.

Jag förstår hur du menar med moment 22 och är själv i en sån sits. Tvingas arbetsträna (vilket jag inte klarar av) för att få någon ersättning, men bedöms ändå som att jag inte klarar av att göra det mer än 4 timmar i veckan vilket inte kommer upp i arbetsförmedlingens minsta antalet timmar för att kunna anses arbetsför alls….

Herveaux
8/24/17, 6:46 PM
#4

#3 Tack för dina råd och jag lider verkligen med dig!

I #0 skrev jag lite ironiskt om att ta med mailet, men det kanske inte är så dumt ändå… Ska skriva ut så fort detta är postat.
Jag ska se till att få fram hur jag känner imorgon, kanske kan göra karln obekväm så mötet är över ännu snabbare…

Usch, förlåt att jag håller på och larvar mig, men är bara mycket känslor nu. Blä.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Zadeira
8/24/17, 6:50 PM
#5

Nu låter jag kanske hemsk, men jag tycker att när man har att göra med FK och AF som inte förstår ens situation är det fullt tillåtet att faktiskt bre på ordentligt. Hellre överdriva lite än att de inte förstår alls hur man mår. Självklart ska man inte göra det för att ex slippa undan något man tycker är skitjobbigt och trist, men för att de faktiskt ska förstå att det faktiskt inte alls är så lätt för en.

Herveaux
8/24/17, 6:56 PM
#6

#5 Det rådet har jag fått av min bästa vän som är väldigt bekant med både FK och AF, så det låter inte ett dugg hemskt, tror snarare det är så man måste göra för att budskapet ska gå fram ordentligt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Schhh
8/25/17, 8:42 PM
#7

Hur gick det?

Herveaux
8/25/17, 8:55 PM
#8

#7 Tackar som frågar.
Herregud vilken virrpotta det var jag träffade.
Papper jag lämnat in och skrivit på vid infomötet var givetvis borta, så nu måste jag jaga min ögonläkare igen. Måste fixa läkarutlåtande så måste jaga läkare på vårdcentralen. Blä!!!

Han var överallt på skalan, från att prata om arbetsrehab där jag kan börja med att vara någonstans 1h/v till att visa en ledig 50-75% tjänst på ett hunddagis…

Nu står jag i kö för att träffa en SIUS-konsulent (heter det så månne?) och att träffa deras arbetspsykolog, för det skulle tydligen vara bra.
Själv tyckte jag att jag hade tillräckligt med stöd från min psykoterapeut men han hade en annan åsikt.

Jisses, vilken cirkus, jag vill bara få komma igång igen, i min egen takt och hitta ett jobb som kan vara hållbart på lång sikt.

Han hade inte ens läst mitt mail och orkade inte nämna det heller, ville bara därifrån så fort som möjligt. Skrutt!

Men nu är det iaf över för nu. Ska ev träffas igen om en månad. Blä!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Calcifer
8/25/17, 9:01 PM
#9

Uscha. Jag får samma panik när jag har med FK att göra.

Det som faktiskt är så drygt nu är att i de flesta fall hittar man jobb själv. Inte genom AF. Ändå har de enorma krav på att man ska vara där, söka jobb, osv.

Minns innan jag fick godkänt från FK. Då hade AF kravet att jag skulle söka minst 10 tjänster i månaden. Jag bor i en pytteliten håla, så jag sökte allt, bara för att kunna skriva in det i papperet. Allt från vikarie hos typ ICA till överläkare. xD

Men de kunde inte gnälla, jag hade ändå sökt tillräckligt många tjänster. ;P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: