Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 774 ggr
Excutingsong
2017-06-29 15:12

Hur yttrar sig eran ångest?

Fysiskt och psykiskt. Ångest som stress.. Kasta upp med symptom.

Annons:
Wellcraft
2017-06-29 15:28
#1

Får jag en riktig attack så skriker jag i samma ton ibland upp till 20 min.
Spyr
Krampar
Skakar

Men det är PTSD ångest.
Annars är det dåligt humör
Känslig
Rädsla/oro

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annielle
2017-06-29 15:44
#2

Hjärtklappning, muntorrhet, spänd, (kan vara hela kroppen eller mer vissa delar) ont, andnöd, tryck över bröstet,bröstsmärta, rädsla, panik, känns som om jag håller på att dö när det är som värst, svettning, darrig, illamående, överkänslig, svårt att vara still.

Det är det jag kommer på nu, finns säkert mer jag känner av och sådant som jag har svårt att veta om det är ångest eller något annat….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Excutingsong
2017-06-29 16:05
#3

# sitter det här bara i en kort stund eller kan det pågå i dagar? Är det någon mer som blir helt utslagen och bara vill sova när allt lugnat sig lite?

Zadeira
2017-06-29 16:20
#4

Det första tecknet för mig är att jag känner ett enormt tryck över bröstet, precis som om nån står och trycker all sin kroppsvikt på bröstkorgen. Sen kommer yrsel. Tunnelseende. Skakningar i hela kroppen. Och det som är absolut värst, när jag får dissociationskänslor och tycker allt känns overkligt, inte på riktigt, som om att det inte händer eller när jag helt enkelt känner att jag är inte jag.

Dessa starka reaktioner (stark fysisk ångestreaktion) brukar hålla i max 30-40 minuter för att sedan övergå till allmän rastlöshet, oroskänslor, skakningar i kroppen, svårt att koncentrera mig och alltså mer psykiskt störande än fysiskt.

Har för mig att min läkare sa att en stark fysisk ångestreaktion kan inte hålla i mer än en timme, sen orkar kroppen inte vara så på spänn. Då är det lätt att ångesten övergår till psykiskt istället, dvs mer känslomässig än kroppslig.

Calcifer
2017-06-29 16:34
#5

Att jag får svårt att andas är väl första tecknet, ett enormt tryck över bröstet liksom. Sen kan det bero lite på vart det bär efter det. Ju sämre jag mår desto värre blir det ju såklart, mycket för att jag inte lyckas hålla tankarna rationella i paniken.

Dvs jag får för mig att jag kvävs och är döende, trots att jag rationellt vet att det inte är så, utan att det kommer gå över och jag kommer överleva. Är det en riktigt dålig dag så hinner inte de rationella tankarna ta över tillräckligt snabbt och då kan jag ligga på golvet och hest typ fräsa fast jag försöker gallskrika men inga ljud kommer. Dräglar oftast på mig själv och över golvet osv eftersom jag så gärna vill skrika men det går inte. Kan inte röra mig ordentligt, känns stel, lederna låser sig, trycket över bröstet blir extremt, min tinnitus blir 1000000 gånger värre och hela huvudet låter som ett brandlarm. Det kan även svartna för ögonen på mig. Sen säkert mycket mer men det är svårt när man ligger där att fokusera på vad som faktiskt händer med en.

Mår jag inte riktigt lika dåligt så hinner åtminstone tankarna om att nä, du dör inte, ikapp och då kan det vara att trycket över bröstet blir värre, andningen är lite långsammare, är lite tyngre att röra mig, och då måste jag sätta mig ner för att försöka ta tillbaka kontroll över andning och kroppen. Det är läskigt och obehagligt men inte lika illa som det ovan. Synen kan bli suddig och det är svårt att fokusera ibland. 

Sen i båda fallen är det såklart följt av stark oro, frustration, rädsla, virrighet, svårighet att fokusera och tänka klart, darrningar, etc.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadie
2017-06-30 20:54
#6

Jag blir orolig, kan inte slappna av, är spänd, blir irriterad lätt, håller mig extremt sysselsatt hemma och går runt och plockar i all oändlighet. Ibland klump i halsen, tungt att få luft, ibland även värmevallning och svaghet/darrighet. Yrsel har jag nästan jämt oxå, och väldigt mycket synstörningar.

Annons:
Excutingsong
2017-07-02 18:31
#7

Men eran generella ångest då? Hyr ser dagarna ut när det inte är panik? Mår ni bra utan kroppsliga symptom då? Jag är extremt trött.. ögonen bara hänger, rinner och är irriterade.

Calcifer
2017-07-02 18:40
#8

#7 Det känns som om jag konstant går omkring och håller andan, kan inte slappna av utan är spänd i hela kroppen mest runt axlarna, det känns som ett slags hål i övre magen. Mer än så är svårt att förklara eller sätta ord på.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Excutingsong
2017-07-02 18:41
#9

Ingen som känner sig riktigt fysiskt sjuk?

Zadeira
2017-07-02 19:03
#10

Jag känner mig inte fysiskt sjuk av min vardagliga ångest, den påverkar mest så att jag känner mig orosfylld, rastlös, lättretad.

Sen har jag nackdelen att h en kronisk smärtsjukdom som gör att jag alltid känner mig mer eller mindre sjuk, men den är inte kopplad till ångesten. Därför är det ibland också svårt att skilja på vad som är depression, ångest eller kronisk sjukdom för min del, det kan liksom yttra sig likadant alltihop.

Annielle
2017-07-02 20:43
#11

Jag listade ångestsymptom generellt som jag kan ha, allt från panik, skyhög ångest till mindre ångest.

Känner mig periodvis väldigt fysiskt sjuk och blir utmattad och ofta fysiskt sjuk i infektioner när jag har varit inne i en period med skyhög ångest som kan ha pågått i flera månader ibland.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annielle
2017-07-03 10:31
#12

Glömde nämna att det även påverkar mage och urinblåsa väldigt mycket när det är som värst, blir en hel del spring och elände om man säger så….

Har även mycket problem med tandpressning (värre än tandgnissling) även fast jag har en b ettskena sedan många år, men innan den hade jag mot slutet (innan bettskenan) väldigt ont i nacke, axlar, käkar,ögon och huvudet och kände mig helt slut av all spänning + yrsel.

Har i perioder väldigt ont i nacke, axlar, käkar, tänder även nu trots bettsekena, men inte hela tiden i alla fall.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: