Annons:
Etikettot
Läst 914 ggr
Calcifer
2017-06-18 12:46

Hur ser ni på detta?

Nu tänker jag vara tydlig med att jag inte syftar på EN specifik användare, eller EN specifik händelse. Detta är heller inte något som enbart JAG har uppmärksammat eller funderat på. Jag har pratat med många som har haft samma funderingar. Både här på iFokus men även på andra ställen. Och helt enkelt som er värd på denna relativt aktiva sajt där vi har många medlemmar tänkte jag höra mig för hur ni ser på detta. Vilket kan resultera till t:ex en regeländring.

Hur ser ni på när en användare inte bryter mot några speciella Skrivregler (antingen här, på övriga iFokus, eller andra forum) men samtidigt lyckas driva folk från antingen hela plattformen eller åtminstone från de platser de är mest aktiva i för att de är duktiga på att vara otrevliga, förminskande, förödmjukande eller helt och rent som om den de pratar med är oförmögen att förstå ens de enklaste grejerna, men på ett sådant smart sätt att det oftast tekniskt sätt inte bryter mot reglerna. Då gör moderator, admin, Sajtvärd, ägare av forumet, osv oftast ingenting. Just för att det tekniskt sätt inte bryter mot de regler dessa olika plattformar och forum har.

Nu kommer vi till den specifika delen när det gäller just denna iFokus!

Tycker ni att det är okej, eftersom de faktiskt inte bryter mot skrivreglerna, eller är det inte det? Om 1 eller fler personer kontaktar mig och säger "alltså jag vill faktiskt inte skriva här längre pga xxxx", hur skulle ni vilja att jag hanterade situationen?

Mitt mål med sajten är att alla ska känna sig välkomna här. Och det gör mig hemskt ledsen av bara tanken på att någon ska känna att de inte vill skriva här pga något väldigt specifikt. Visst kan diskussioner bli lite hetsiga ibland, för vi är alla människor med olika åsikter. Men än så länge har jag aldrig upplevt just här (där jag faktiskt KAN göra nåt åt det, jag styr inte någon annanstans) att det gått för långt och att folk blivit otrevliga.

Men om det händer, så skriv gärna PM till mig, uppmärksamma mig på situationen, på användaren, tråden, eller vad det nu kan vara som gör att ni inte känner er välkomna eller som gör att ni är rädda för att skriva i vissa trådar eller starta diskussioner själva. 

Jag vill inte drabbas av det problemet på denna sajt. Jag skulle bli hemskt ledsen om någon kände att de måste undvika den. 

Men vad tycker ni i så gall att lösningen ska vara? Ska användaren få en varning, ska tråden eller inlägg tas bort, hur många är det som måste uppleva det på samma sätt för att det ska vara något för mig att  ta tag i? Alltså, ibland kan det ju ske missförstånd, och någon läser något fel och tror att de blivit illa behandlade när de inte har det. I en sådan situation kan det oftast redas ut via PM, och jag skulle naturligtvis noga gå igenom varje sådant PM jag fick för att vara säker på att det faktiskt handlar om att en användare/tråd/diskussion kan göra till att folk känner sig otrygga eller inte längre vill spendera tid på vår sajt.

Nu har jag rabblat på för länge, men ni är mer än välkomna att ge förslag, åsikter, och komma med era tankar och funderingar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
vallhund
2017-06-18 13:08
#1

Många har blivit avstängda för mindre.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Calcifer
2017-06-18 13:10
#2

#1 Jo så är det, men långt ifrån alltid. Jag vill hellre se hur mina medlemmar skulle vilja att det sköttes innan jag bara börjar med något nytt, typ.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Tjeja
2017-06-18 13:16
#3

På de sidor jag är Medarbetare försöker jag först kontakta den personen många stört sig på (skrivit till mig om) via pm och be personen i fråga att dämpa sig. För det är inte ok att skrämma bort ett flertal medlemmar. Sedan kommer givetvis inte alltid alla att vara helt nöjda. Det är omöjligt. Men när flera medlemmar skriver att de känner sig nedtryckta eller utleda på att deras trådar och frågor ständigt blir kapade och förstörda av en viss individ då behöver man ta tag i det. Om inget annat så för att rädda forumets aktivitet och överlevnad! Ingen tjänar något på att en forumssida kvävs och dör ut! Även om skrivreglerna är hållna till punkt och pricka! Jag kontaktar vederbörande person som flera medlemmar störs av och ber hen dämpa sig. Respekteras inte det riskerar vederbörande avstängning. Först en vecka. Om det inte hjälper kan hen bli avstängd på obestämd tid helt enkelt. Låt inte din site kvävas av någon som förstör den goda stämningen och aktiviteten på sidan tänker jag. Forum har en tendens att tyna bort och dö ut med tiden ändå. Det behövs ingen hjälp för att ta musten ur folk, snarare tvärt om. Livliga diskussioner där alla alltid känner sig välkomna är svårt att åstadkomma ändå!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Calcifer
2017-06-18 13:18
#4

#3 Tack, väldigt bra tips jag ska tänka så och agera utefter det!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Tjeja
2017-06-18 13:21
#5

Sätt ditt fina forum som är en oas att lätta hjärtat på före enskilda individers klampande! Har man ångest behöver man inte bli ännu mer nedtryckt av någon skicklig parafrafryttare här med.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Calcifer
2017-06-18 13:30
#6

#5 Ja det är liksom så jag vill se den. Här SKA man känna sig trygg. De flesta som vänder sig hit har redan ångest och oro och jag vill verkligen inte att någon ska göra det värre genom att de ska vara rädda för att dela med sig av oss här.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Tjeja
2017-06-18 13:43
#7

Precis! Det är viktigare att folk känner sig trygga här än att folk har möjlighet att säga vad elakt de vill till varandra! Man måste ju se till vad forummet är till för tänker jag. Som medis på politik i fokus tänker jag att det behöver vara mer högt i tak och flera även konstiga åsikter måste få höras och debatteras. Debatterna måste få tillåta vissa känslovågor och tåla visst mothugg. Det är vad debatt är till för. Men här handlar det om känsliga personliga utlämnande diskussioner för att få råd, hjälp eller bara prata av sig. Då ska man inte behöva vara rädd eller beredd på att behöva ta strid för sina känslor. Här behöver man inte bara mötas med respekt utan även av ödmjukhet och i alla fall försök till förståelse. Inte bli ifrågasatt eller förminskad.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Calcifer
2017-06-18 13:46
#8

#7 Du har rätt.Och jag tillåter till viss del lite mer hetsiga diskussioner här också, för de kan faktiskt uppstå. Men så länge alla är respektfulla och inte trycker ner den anda så är det fullt naturligt att ibland blir det lite mer hetlevrat.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Tjeja
2017-06-18 14:07
#9

Helt sant! Fast jag tycker nog att när man släppt all ödmjukhet eller inte ens försöker förstå den motsatta sidan så har man förbrukat förtroendet. Då blir det svårt att behålla friskhet och läsare i diskussionerna. Gränsen är sälkan glasklar och tydlig. Därför vi har Skrivregler för att tydliggöra och underlätta lite. Men endel har en suverän förmåga att gå balansgång och pusha utan att passera gränserna som du beskriver i #0. Då får man lov att gå på känsla och avgöra i varje enskild situation för sig. Ställ dig frågan när du läser en diskussion: Drar detta till sig fler som behöver och får hjälp av diskussionen eller skrämmer den bort fler än den gör nytta och hjälp? Vi som medisar och i synnerhet ni som sitevärdar har ju friheten att göra subjektiva bedömningar utifrån oss själva och vår egen bästa förmåga. Jag tror du har medlemmarnas förtroende till det. Om inte lär du ju märka det på att ännu fler lämnar än vågar skriva. Vilket knappast är sannolikt. Ditt mål är ju trygghet för majoriteten som har behov av att prata om ångest. Jag tror i alla fall att du har ett gott hjärta med goda avsikter och det uppskattas av medlemmarna när sitevärden slår vakt om tryggheten framför yttrandefriheten i denna typ av sammanhang. Medans jag skulle vilja säga att det i tex politiska sammanhang är tvärt om. Viktigare med yttrandefrihet än "trygghet i att inte möta på opposition" liksom. Var rädd om forummet och dina medlemmar! Skäms inte för att du sätter medlemmarnas välmående före yttrandefrihet i just detta sammanhang. Det är ju inte en debattsida utan en samtalssida den här sidan är avsedd att vara liksom.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zadeira
2017-06-18 14:10
#10

Jag tycker att personen som förstör först givetvis ska bli uppmärksammad på att den gjort/gör något som upplevs som störande. Om inget förbättras tycker jag absolut att avstängning från sajten är okej, först begränsat och om den återkommer med samma beteende på obestämd tid.

Forum är svårt nog att moderera även om alla sköter sig, så för alla inblandade måste man försöka hålla sajten så trevlig som möjligt. Nu menar jag inte att man inte ska få diskutera olika, tycka och tänka olika osv utan bara att när man gör det så gör man det på en god nivå. Om en eller några medlemmar alltid uppträder på ett sätt som fr andra att inte vilja skriva så ser jag inget konstigt alls i att de personerna helt enkelt inte tillåts skriva.

Det är en väldigt svår balansgång att vara för tuff eller för snäll och folk får inte utnyttja det som tex "X är dum till mig på en annan sajt, därför vill jag att X inte får skriva här inne alls." Men om X även här visar att den återkommande ger sig på en medlem eller medlemmar generellt ska den givetvis inte få det.

Jag skulle personligen gärna vilja få ett pm av sajtvärden om det är någon som upplevt något av mina inlägg/kommentarer som otrevligt, stötande osv så att jag kunde få en chans att "göra om, göra rätt" innan jag blev avstängd. Så det tycker jag alltid man ska ha som första steg på listan.

Calcifer
2017-06-18 15:35
#11

#9 Tack för alla kloka ord och dina råd! 🤗


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: