Annons:
Etikettom-sajten-ifokus
Läst 1056 ggr
Calcifer
2017-06-16 01:08

Ett viktigt meddelande angående diagnoser!

Något som är väldigt vanligt, inte bara på denna sida, är att man beskriver sina problem och ber folk att bedöma vilken diagnos man har. Eller att personer svarar på ett inlägg med "du har nog xx". Från och med nu kommer sådana inlägg redigeras eller raderas av mig, er Sajtvärd.

Varför? Därför att det kan ha starka konsekvenser av att man genom internet försöker sätta en diagnos på någon. Detsamma gäller för de som ber att andra användare ska ge dem en diagnos. Det är fullt okej att säga t:ex "jag väntar på tid hos psykiatrin för att göra en utredning kring vilken diagnos jag kan ha, här är mina symptom, liknar det något ni känner igen?" Eller "jag har dessa känslor/symptom, är det bäst om jag kontaktar psykiatrin för hjälp?"

Men det är inte okej att säga t:ex "Jag kommer inte söka hjälp hos psykiatrin, jag vill inte göra det, men vilken diagnos tror ni  jag kan ha?"

Det går att säga "jag känner igen vissa drag du beskriver, du borde kontakta psykiatrin" men det är inte okej att säga "du har xx, för du låter exakt som mig".

Naturligtvis får man dela med sig av sina egna erfarenheter, oavsett vad det handlar om, men att avråda någon från att söka hjälp eller sätta diagnos är alltså det som är förbjudet! Generella frågor får man svara på, och ge generella svar.

På internet kan vi inte, och ska inte, sätta en diagnos på någon! Misstänker du en diagnos måste du söka professionell hjälp!!!

Naturligtvis kan vi här på ångestsjukdomar iFokus stötta, men vi är inte utbildade till att sätta diagnoser. När det gäller frågor kring "låter detta som ångest" så är det helt okej att svara på det.

Att föreslå mediciner är okej, så länge det uppföljs med att man såklart måste prata med en läkare först och komma överens med dem om vad som kan passa bäst. Att säga "du ska äta medicin x för den hjälper mig" är inte tillåtet. "Fråga om medicin x, för den hjälper mig" är tillåtet.

Denna sida finns absolut för att man ska kunna ställa frågor, för att söka stöd, för att få råd kring hur man tar kontakt med psykiatrin, för att få tips kring vilka frågor man bör ställa, eller att få icke medicinska tips på hur man ska hantera sin ångest. Det är helt okej för användare att tips om t:ex promenader, meditation, osv.. 

Anledningen till varför jag fattat detta beslut är för att tyvärr förekommer det att diagnoser fastslås på internet av de som inte alls har den kunnighet som behövs för att göra det och därför väljer användare att inte söka professionell hjälp då de redan fått en "diagnos" via användare på internet. 

* * *

Så för att sammanfatta:

Detta är okej:

  • "Jag har problem xxx, och undrar om någon känner igen det, jag har ringt psykiatrin för att få hjälp av dem men undrar om jag är ensam om att känna så här."

  • "Jag misstänker att jag har ångest,, det brukar yttra sig så här…."

  • "Jag har fått medicin x utskrivet av läkare, har fått bieffekter av den som är rätt jobbiga, någon annan som fått det? Jag har ringt psykiatrin men väntar på att de ska ringa upp."

  • "Det låter som om du har ångest, eller kanske något annat också, du borde kontakta psykiatrin så snart du kan."

  • "Du borde söka professionell hjälp om du känner så här, jag ger gärna råd på hur du ska göra för att få kontakt med dem om du behöver.

  • "Du får gärna skicka PM till mig om du känner att du vill ventilera, men jag kan inte sätta diagnos eller rekommendera medicin."

  • "Jag äter medicin  x och det låter som om du har liknande problem, prata med din läkare och fråga vad de tycker om den."

Detta är INTE okej:

  •  "Jag tror du har diagnosen x."
  • "Det låter exakt som mig, så du har definitivt diagnosen x-"
  • "Jag har samma problematik men uppsökte inte läkare för de ville bara proppa i mig en massa medicin så jag råder dig att inte göra det."
  • "Du kommer inte få hjälp av psykiatrin för problem x ändå så det är onödigt att ens försöka."
  • "Jag gör alltid x och det fungerar perfekt så prova det istället för att söka hjälp."

Om någon beskriver sin problematik och frågar om någon känner igen den så är det såklart helt okej att berätta om sina egna erfarenheter kring det, att man känner igen det, att man gått igenom liknande. Men när det gäller konkreta diagnoser eller dylikt så ska första rådet alltid vara att söka professionell hjälp. Har man redan sökt hjälp men behöver råd och stöd medan man väntar på tid så är det helt fritt att prata om det här på sidan.

***

Har ni några frågor angående det ovan eller är det något som är oklart så är det fritt fram att fråga antingen via PM eller direkt här i tråden. Jag vill understryka att råd, tips, stöd, är helt okej så länge man inte uppmanar någon att inte söka hjälp hos psykiatrin eller försöker sätta en fast diagnos på någon man inte känner.

MVH er Sajtvärd!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

  • Redigerat 2020-10-18 18:25 av Staffan
Annons:
Honestyisdead
2017-06-16 01:38
#1

👋

Calcifer
2017-06-16 01:44
#2

🙂


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2017-06-16 01:57
#3

Du har pm

Upp till toppen
Annons: