Annons:
Etiketterposttraumatiskt-stressyndromptsd
Läst 1183 ggr
[Målsägare]
2017-06-14 23:18

Hur många av er går upp av medicin

Hej!

Jag lider av PTSD. Jag äter Quetiapin 150 mg. Hur många av er äter medicin och går upp i vikt, får andnöd, svulnader i ansikte, händer och ben. hudutslag, får minnesbilder trots medicinering, med flera. Jag har försökt att få byta medicin som inte ger mig så många biverkningar men min överläkare vägrar lyssna eller vill hjälpa mig för han ska gå i pension snart. 

Är jag den ända som tycker vården är jobbig, slö och saknar lyhördhet. Eller är jag ensam?

Annons:
Calcifer
2017-06-14 23:38
#1

Mirtazapin gick jag upp av, men det var mest för att den gjorde mig akut jäkla vrålhungrig dygnet runt. Jag kunde vakna någon timme efter jag somnat och typ äta upp halva kylskåpet för jag var så hungrig. Mitt ex brukade skämta när vi åt frukost ihop att om jag inte lugnade ner mig skulle jag råka äta upp bordet också av bara farten.

Jag vägrade äta den mer efter det. Förutom det har jag haft de vanliga biverkningar man kan få ibland.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annielle
2017-06-15 09:41
#2

Samma här gick också upp i vikt av Mirtazapin, extremt vanlig biverkning av just den medicinen tyvärr.Man blir både hungrig och binder mer vätska i kroppen av den, gick upp ca 7 kg på 3 månader på lägsta dosen på den, det var både på grund av viktuppgången och andra biverkningar jag slutade med den. Ingen annan medicin som gett mig viktuppgång där emot, men just gruppen antipsykotika som Quetiapin tillhör är så vitt jag vet väldigt vanligt att man går upp i vikt av.

Ärligt talat tror jag verkligen inte att det finns någon medicin som kan få bort traumatiska minnesbilder och liknande vid PTSD, jag hoppas verkligen att du får annan typ av hjälp också, EMDR ska ju vara effektivt till exempel.

Att vården kan vara sjukt dålig, sakna lyhördhet o.s.v. har jag definitivt erfarenhet av både inom psykiatrin och den "vanliga" sjukvården tyvärr. Ibland har man tur i bland inte, känns som ett lotteri mest! 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Zadeira
2017-06-15 12:04
#3

Hudutslag och andnöd låter inte alls bra. Viktökning är en sak man kan behöva stå ut med, men det du beskriver låter ju nästan som en allergisk reaktion och det ska man INTE stå ut med.

Jag har vad jag vet inte ökat i vikt av någon medicin, men lider också av hetsätning så jag kan ju egentligen inte säga om medicineringen bidragit till någon viktökning eller om det "bara" är ätstörningsproblematikens fel.

Har du inte möjlighet att byta läkare? Det gjorde jag när min psykiater vägrade lyssna och bara ville felmedicinera mig. Vården kan vara himla seg och problematisk. Tyvärr är det ofta så att man måste orka ligga på dom för att verkligen få hjälp och det är inte alltid så lätt när man mår psykiskt dåligt att orka det.

[Målsägare]
2017-06-15 19:36
#4

TACK #1 och 2 för era inlägg. Skönt att jag inte är ensam!

#3 Ja, jag håller med dig. Men det gör inte min överläkare. Han påstår att jag har astma. En astma expert som har testat mig säger att jag inte har astma. Snart får man vända sig til en Shaman om man vill bli frisk! 

Jag avverkar läkare som jag avverkar strumpor. Mina problem är överkurs för vården. Jag får försöka sluta själv och klara mig så gott jag kan. 

Tack ska Ni ha i allafall!

Annielle
2017-06-16 09:27
#5

Jag förstår hur du känner, mina problem är också överkurs för vården tyvärr! Har bland annat Komplex ptds, svår utmattningsproblematik (fysisk som psykisk) som jag har levt med i ca 14 år nu m.m. När det kommer till min fysiska ohälsa bryr sig inte läkarna på vårdcentralen , fick till och med senast jag var där rådet att söka mig till alternativvården, vilket jag inte hade haft något emot om det gick via högkostnadskort och sådant så att man hade råd.

Avslutade förra året en kontakt med en psykoterapeut som jag har gått hos i 10 år!!! På grund av att hon inte hade något mer sätt att försöka hjälpa mig på längre, jag var den patient hon hade haft längst av alla och hon sa till och med till mig: "Ingen skulle vilja byta liv med dig i alla fall" Hemskt att höra, men samtidigt förstod hon ju uppenbarligen vilket helvete mitt liv är och har varit i sjukt många år.

Men angående de problem du får av medicinen så är det ju helt sjukt att din läkare vill att du fortsätter med den, det låter verkligen som att du inte tål medicinen, jag hade inte vågat fortsätta med den om mina reaktioner var sådana ens.

*STOR KRAM* till dig!🌺

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: