Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1324 ggr
ixtab
2017-05-08 00:35

Ångest när jag ska sova

Hej på er.

Varje natt när jag ska somna så vaknar jag upp med jätte ångest. Jag somnar till och genast så vaknar jag av det. Nästa gång jag somnar är allt lugnt, men det kan ta ett par timmar att somna om. 
Jag har så otroligt mycket mardrömmar och har funderat på om det är därför jag blir rädd att somna, men då borde det vara så varje gång, men det är bara första gången på natten.
Mina mardrömmar är otroligt klara och jag kommer ihåg dem. Ibland är det så klara att jag ibland tror att det är de som är mitt vakna tillstånd. Som tur är, är de ju bara drömmar🤪

Är det någon som har några idéer om detta och vad jag kan hitta på för att inte det ska vara såhär.?

🌺

Live long and prosper

Annons:
[7w875]
2017-05-08 06:18
#1

Prova att ha radion på lite svagt i bakgrunden och se om det hjälper, det ska helst vara P1 eller något program där de mest pratar… det ska vara så lågt att du bara hör lite grann av vad de säger. Om det funkar kan du fundera på att skaffa en klockradio.

Zadeira
2017-05-08 09:49
#2

Jag har också ofta ångest inför att sova, för jag vaknar flera gånger på natten, får sömnparalyser, drömmer mardrömmar osv nästan varje natt.

För mig hjälper det med ångestdämpande på kvällen, och innan jag går och lägger mig gör jag mindfulness-övningar en stund. Vid uppvaknande på natten gör jag någon avslappningsövning.

Schhh
2017-05-10 20:10
#3

Lucida drömmar kan hjälpa mot svåra mardrömmar. Du tränar upp din förmåga att förstå att du drömmer inuti själva drömmen, och får då mer kontroll och blir mindre rädd. Finns tips på Google hur du går till väga, och appar för att föra drömdagbok (jag använder Lucidity för Android). 

Att inse att jag drömmer får mig personligen att inte längre vara rädd, men för vissa får det motsatt effekt. Så du gör nog bäst i att söka professionell hjälp för dina sömnproblem. 

Artikel på engelska (om lucida drömmar som behandling).

ixtab
2017-05-20 05:01
#4

Hej

Tack för att ni svarat mig.

Jag mediterar varje kväll och jag lär ut olika meditations tekniker. Mindfulness övningar hjälper inte heller. Jag är tolkare av ledda meditationer så som trumresor, så det är inte så mycket att jag inte förstår dem. Hade jag kunnat somna utan ångest hade det inte varit så jobbigt.

Jag har inte ångest som jag kan sätta fingret på varför eller att det är en svår situation hemma. Jag har det väldigt bra i mitt hem och mitt förhållande. 
Jag har oftast radio eller musik på svagt, annars blir jag tokig (tokigare ska man kanske säga 🤪). 
Bara just i den första stund när jag somnar och bara första gången. Jag tycker det är så konstigt.

🌺

Live long and prosper

Zadeira
2017-05-20 12:43
#5

Nu bara spekulerar jag hej vilt och baserar inte detta inlägget på någon fakta eller vetenskap, men skulle det inte kunna vara så att när man somnar så är det som att man tappar kontrollen, hjärnan går från vaket tillstånd till sömn. Kan det kanske vara så att din hjärna reagerar med ångest för att den inte riktigt hänger med eller förstår att den går från ett tillstånd till ett annat?

Jag tänker tex på det vanliga fenomenet att precis när man somnar så känns det som man faller och då rycks tillbaka till vakenheten med en ofta panikliknande känsla, ökad puls, snabb andning osv. "En teori om varför vi rycker till är att hjärnan får motstridig information när insomnandet och muskelavslappningen går snabbt." (http://fof.se/tidning/2010/1/varfor-rycker-jag-till-nar-jag-ska-somna) Kan det vara något liknande det du upplever?

Schhh
2017-05-23 01:09
#6

#5 Intressant spekulation.

Annons:
ixtab
2017-06-03 18:40
#7

Ja det var intressant. Det skulle det mycket väl kunna vara.

Tack för att ni svarar

🌺

Live long and prosper

Upp till toppen
Annons: