Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 904 ggr
Calcifer
4/19/17, 8:59 AM

Plötsligt händer det!

Precis pratat i 20 minuter i telefon med den enda samtalskontakt jag har i stan, som inte jobbar vid psykiatrin och som känt mig i typ 15 år för hen och mamma var vänner förut etc. Och vi har bestämt att typ F psykiatrin för tillfället, för där hittas det ingenting som liksom känns rätt eller där jag känner att jag vågar eller kan eller orkar osv. Men jag och min kontakt ska ses nästa vecka och då ska vi omedelbart börja en typ mer "mild" form av DBT. Jag älskar denna personen alltså, för hen är liksom… no bullshit. Raka puckar. Ser aldrig ner på mig, pratar aldrig ner till mig, och sitter aldrig med det där äckligt positiva mantrat "joooooo men du ska seeee att AAAALLLT ordnar sig!!!!" 

Så känns typ. Lättad. Äntligen. Någonting kommer hända. Det kommer vara jobbigt, svårt, känslosamt och kommer säkert tycka hen är dum i huvudet ibland och hen kommer tycka jag är en gnällig idiot - men det är fine för i grund och botten vet vi vart vi har varandra och jag känner mig aldrig dömd eller nåt.

Sitter typ och gråter glädjetårar nu, ÄNTLIGEN HÄNDER NÅT


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Annielle
4/22/17, 2:52 PM
#1

Åh, Grattis! 🌺 Vad skönt att du har ska få hjälp av en person som det känns så bra med! Lycka till nu! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Herveaux
4/27/17, 2:49 PM
#2

Härligt! Håller tummar och tår för att du får lite nerförsbacke nu ett tag. 🥳

Har du lust att beskriva vad DBT är i stora drag?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Zadeira
4/27/17, 3:14 PM
#3

DBT har hjälpt mig mycket att förstå varför jag är som jag är och gör som jag gör, och hur jag ska hantera känslor, situationer osv som jag förut inte klarat av. Det krävs en jäkla massa jobb både på kort och på lång sikt, men jag är otroligt glad att jag stötte på DBT och fick chansen att prova det.

Zadeira
4/27/17, 3:26 PM
#4

#2 DBT är en form av  beteende-terapi främst för personer med emotionell instabil personlightesstörning där syftet är att man ska lära sig balansera acceptans för situationen som är nu och att arbeta för att förändra sitt beteende och på så sätt få en mindre destruktiv framtid. Man går genom olika kapitel som tex medveten närvaro, hantera relationer, reglera känslor och att stå ut i svårigheter. Sen jobbar man även med att analysera hur man agerar i vissa situationer, varför, känslor, tnkar osv och hur man i framtiden ska göra för att kunna göra saker annorlunda för att de inte ska leda till destruktivitet och negativitet.

Man har ett material man arbetar utifrån med information, fakta, och uppgifter/hemuppgifter som alla syftar till att skapa en insikt i varför man känner, tänker och gör som man gör i olika situationer och hur man kan göra annorlunda för att minska fallgroparna som gör att man hamnar i destruktiva beteenden och situationer.

Herveaux
4/27/17, 4:14 PM
#5

#4 Tack så mycket för en jättebra förklaring!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Zadeira
4/27/17, 4:18 PM
#6

#5  🙂

Annons:
Calcifer
4/27/17, 5:51 PM
#7

Bra förklarat! Jag har inte så jättestor koll faktiskt så hade inte kunnat beskriva det bättre. Hade vårt första möte idag så vi fyllde i några papper. Vi börjar långsamt mest för att jag har blivit förkyld så hen märkte att jag inte var helt hemma i huvudet när jag var där. :P

Det första är väl att hjälpa mig få en dräglig vardag, genom att fundera ut exakt vad min problematik är och sen skilja på det vi kan göra nåt åt och det jag måste lära mig leva med. det jag måste lära mig leva med ska vi därefter göra upp en plan hur jag bäst kan leva med det. Och sen även vad vi ska göra åt det vi kan göra nåt åt. Flummigt beskrivet, men jag skyller på febern. xD

Första mötet avklarat, det gick bra, kändes väldigt skönt, vi pratade även om annat som spelar mycket in i mina sociala rädslor etc, Vi ska ses igen om två veckor och då ska jag ha fyllt i papperen hon gav mig. Vi får se, helt enkelt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
4/27/17, 7:22 PM
#8

#7 Det låter som ett bra första möte. Då vet du lite vad du kan förvänta dig framöver. Jag tyckte du beskrev det bra, att skilja på det man kan göra något åt och det man måste lära sig leva med. Det är ju det som är grundtänket i dbt att man liksom lär sig balansera det man måste acceptera och det man måste förändra, och hitta strategier för de båda.

Upp till toppen
Annons: