Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 684 ggr
Madelone
4/2/17, 7:27 AM

Vad kan man som anhörig göra vid panikångest.

Hej.

Vi tror att min sambo har fått panikångest men har inte fått någon diagnos på det. Men han får domningar i benen och händer  konstig känsla/tyck i bröstet blir yr och konstigt tryck i huvudet.  Han ska till en psykolog om ett par veckor och prata och vi hoppas att han kan få hjälp där. 
Han sover inte så mycket i sängen längre då  han får massor med känningar när han går och lägger sej. Så han sitter uppe tills han nästan däckar och då läggar han sej på soffan och sover i några timmar i stället. Kan man göra något åt detta? Kan man ringa och prata med 1177?  Vad kan jag göra?

Annons:
Fransu
4/2/17, 7:53 AM
#1

Är din sambo utredd hos läkare, så det inte är något annat som är fel?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Madelone
4/2/17, 8:24 AM
#2

Han går hos läkare för högt blodtyck och är även där ibland för sitt diskbråck som bråkar hela tiden. Han har pratat med dom hur han känner och hur han brukar uppfatta det.  Då säger dom bara panikångest men dom har inte gjort någon utredning.

Fransu
4/2/17, 8:49 AM
#3

Jag tycker nog att läkaren borde ta lite prover för att utesluta annat som kan spöka. Men bra att han ska få komma till psykolog. Det du kan göra är att finnas där och stötta så gott du kan. När jag har ångest/panikångest är det faktiskt inte så mycket min man kan hjälpa mig med. Men det är förstås individuellt. Fråga din sambo vad han vill att du ska göra när han mår dåligt. Hoppas det löser sig för honom/er.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Upp till toppen
Annons: