Annons:
Etikettspecifik-fobi
Läst 1055 ggr
neasfotografier
2017-03-06 21:32

Ångest pga grov emetofobi

Har haft sån ångest sen slutet av januari pga min grova emetofobi som jag lidit av så länge jag kan minnas. Min värsta period är oftast mellan oktober-april då magsjukorna härjar som värst. Men det har nog aldrig varit såhär jobbigt som det har varit och är nu. Jag har gått ner i vikt för att jag inte kan äta så som jag vill pga fobin och ångesten. Jag har alltid varit smal och kämpat med att gå upp i vikt, lyckades gå upp till en normal vikt för min längd för några år sedan, men har nu gått ner alla de kilona igen. Värsta perioden på dygnet är på kvällarna. Äter inga mediciner än men ska få hjälp den 20/3 och börja KBT i april, men jag undrar vad ni har för tips som funkar bra för er när ni har ångest? Det som funkat bäst för mig hittills för att få tankarna på annat är att hålla på sjukligt mycket med mobilen och läsa inlägg i olika grupper från andra människor för att koppla bort mitt egna liv, typ. Eller kolla på någon serie men det är svårare att koppla bort allt då tycker jag. Uppskattar alla tips jag kan få!

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Annons:
Calcifer
2017-03-06 21:43
#1

Spel kan fungera för mig, typ datorspel eller tv-spel om man har konsol. Men då ska man ju gilla den typen av grej också. Men med rätt spel kan jag fastna i timmar och då försvinner ångesten en del. Fokusen hamnar åtminstone på annat. Annars läsa, promenera, filmer, serier, skriva, vara social, surfa, meditera, träna, det finns egentligen många metoder men det gäller att hitta det som är effektivast för sig själv.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

neasfotografier
2017-03-06 22:50
#2

#1 Ja, jag köpte ju faktiskt ett PS4 i mellandagarna och köpte ett par nya spel på rea häromdagen men har inte hunnit spela dem ännu. Får ta och göra det! Tycker om att läsa och brukade alltid göra det innan jag somnade på kvällarna. Men när ångesten blev värre och värre gled bara tankarna iväg när jag läste och då eskalerade även ångesten, tyvärr. Tack för de andra tipsen också :) och du har ju helt rätt i att man måste komma fram till vad som funkar bäst för just en själv.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Upp till toppen
Annons: