Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 675 ggr
Calcifer
3/6/17, 3:03 PM

(X) Bara arg och ventilerar.

Jag är så arg just nu, och ledsen och uppgiven. Jag har tinnitus, vilken naturligtvis blir värre och stör mycket mer när jag har ångest. Har inte sovit eller ätit eller druckit på för länge och är redan väldigt knäckt av orsaker så börjar ena grannens jävla brandlarm att tjuta, högt som fan, och eftersom hon inte är hemma håller det på i över en halvtimme. Naturligtvis ingen brand, alla i trapphuset som var hemma kontrollerade så noga vi kunde utan att öppna dörren - ingen röklukt eller nåt, så vet inte varför, men det höll på tillräckligt länge för att på något sätt fastna i min tinnitus eller trigga den eller nåt för nu hör jag ljudet fortfarande men i huvudet. Hur högt som helst, och pulserande och jag har fått flera gånger gå till ytterdörren och kontrollera att det är i huvudet och inte hos grannen igen. Det är det inte. Jag orkar inte skrik och alarm i huvudet när jag är så här trött och har sån här ångest. I de flesta fall kan jag hantera min tinnitus rätt bra, men vid sådana här lägen blir jag nästintill redo att bara säga ajöss för jag orkar inte.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
OlgaMaria
3/6/17, 3:22 PM
#1

Fy vad jobbigt! Har du hörselkåpor hemma som du kam använda för att stänga ute ljud? Kan vara bra att fixa annars. Sover du ok? Jag får tinnitus ibland och tycker det har mycket med trötthet att göra för min del.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Calcifer
3/6/17, 4:56 PM
#2

#1 Nä jag undviker allt vad sånt heter om jag inte är på ställen där det är höga ljud, konserter är liksom ett otroligt måste med bra öronproppar. Men har jag dem så inga andra ljud hörs, hör jag BARA skriket i huvudet då är det liksom inget annat som kan ventilera bort det. 

Sover som en kratta, du har helt rätt i att det kommer med trötthet också, utöver min ångest och sådär. Men de problemen har jag haft hela livet och ingen har liksom lyckats hjälpa på någon slags långvarig basis.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

OlgaMaria
3/6/17, 5:15 PM
#3

Har du testat melatonin? Det använder jag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Calcifer
3/6/17, 5:18 PM
#4

#3 Ja, tyvärr helt utan resultat. Jag har i princip provat "allt". Listan är typ för lång. Allt från liksom metoder, till mediciner. Många mediciner. Mycket mediciner. I Japan skiter de i hur mycket mediciner de ger en eller vad de ger en bara man fungerar i samhället. En träff med läkaren i veckan "jaha mår du bättre denna vecka nähä men då sätter vi in en till medicin och lite högre dos" typ. Det är väl enda gången jag sovit bra men det hade ju konsekvensen av att jag åt typ åtta olika sorters mediciner och var gröt i huvudet jämt. 😕


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
3/6/17, 8:37 PM
#5

Jag har inte ens tänkt på att tinnitus kan bli värre vid stress och ångest, men nu när du säger det så är det som att en bit föll på plats. För några nätter sedan höll jag på att bli tokig, tjutandet i öronen som normalt bara är ett svagt brusande var enormt och jag höll på att drivas till vansinne. När jag tänker efter så var det kvällen före jag skulle träffa en helt ny terapeut, och jag hade ökad ångest och stresspåslag pga det.

Tänk vad bra det kan vara att dela med sig av såna saker som du gjorde med detta och att andra kanske känner igen sig och får svar på egna funderingar.

Calcifer
3/6/17, 9:24 PM
#6

#5 Oj, ja, verkligen bra att du vet det! Den kunskapen kan hjälpa sjukt mycket. Så man slipper typ ligga sömnlös och tänka "jaha, den har blivit värre, nu är det kört" som jag gjorde ibland. Alltså, permanent värre, trodde jag, och jag blev suicid ett tag av den rädslan när jag mådde som sämst och det bara vrålade i hela huvudet. Men sen läste jag på om tinnitus och nu kan jag inte länka till nåt vetenskapligt, men JAG har alltid upplevt att det blir värre när jag mår sämre, inte sovit, inte ätit bra, ångest, är sjuk, osv. Och de jag pratat med och de folks inlägg och sånt jag läst om det har också nämnt det.

För övrigt eftersom jag redan gnällt över tinnitus, jag är rosenrasande över att man inte forskar mer i det för att försöka hitta nåt som kan lindra ordentligt eller reparera skadan till och med. För vissa är det bara ett brus eller ett pip ibland, när det är som värst för mig vill jag inte leva längre för då har jag flera olika toner i höga volymer så det inte går att överrösta utan att förstöra hörseln ännu mer och jag kan bli helt hysterisk och gråta och skrika över frustrationen typ. Det kan vara nåt tillfälligt eller milt som folk kan leva med, men det kan också vara så jäkla illa att det verkligen drar ner ens livskvalité rejält.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
UlrikaD
3/13/17, 5:06 PM
#7

#3 Kan Melatonin hjälpa vid Tinnitus
#5 Det värsta med tinnitus tycker jag är att det är helt omöjligt att förklara hur det känns för någon. Att verkligen känna sig fångad i sitt eget huvud och inte komma undan. Det är tortyr av högsta sort. Det går verkligen inte att fly.
Stress och trötthet gör det otroligt mycket värre tycker även jag. Ibland blir det så högt att det blir en fysisk smärta ovanpå allt. Som en öroninflammation.
Man kan klara av dom flesta av sina problem hur överjävliga dom än må vara. Men när man kastar tinnitus ovanpå allting då välter man. Det är helt omöjligt att hantera.

OlgaMaria
3/13/17, 6:53 PM
#8

#7 För mig hjälper det nog mot det i och med att jag sover bättre med melatonin.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Calcifer
3/14/17, 9:40 AM
#9

#7 Jag provade melatonin men det fungerade varken som hjälp att sova eller mot något annat. Tyvärr. Men det stämmer att det värsta med tinnitus är att det är svårt att förklara hur fruktansvärt dåligt det kan få en att må. Nu sov jag inatt t:ex, helt okej, och idag hör jag den men den stör mig inte. Jag hör den inte när jag gör annat heller, typ kollar på film eller så, för fokusen fastnar på nåt annat. Men när man mår skit, inte sovit, och inte kan fokusera på nåt för man är så trött, då verkligen vrålar det i hela huvudet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: