Annons:
Etikettdiagnoser
Läst 796 ggr
hannalh
2017-03-05 18:16

Diagnotiserad

I tisdags så fick jag det diagnoserat att jag har prestations- och socialångest. Jag vet inte hur jag ska hantera detta och hur detta kommer påverka mig i framtiden. Ni som har haft något av detta länge. Hur hanterar jag när jag får panikångest? Kommer det bli bättre? Tacksam för svar! <3

Annons:
Zadeira
2017-03-05 19:44
#1

Min tanke kring diagnoser är ju egentligen att det enda det förändrar är ju att du har ett namn på varför du mår som du gör. Du är fortfarande samma människa, du reagerar fortfarande likadant som förut, du upplever världen precis likadant som innan du fick en diagnos. Gör du inget annorlunda kommer inget annat vara annorlunda mer än att du har på papper vad ditt problem "heter".

Det som underlättar med en diagnos är att man ofta kan få hjälp avsedd för just sina problem, och på så vis är det ju otroligt tacksamt om man faktiskt kan få en diagnos. Inget kommer bli annorlunda om man inte gör något annorlunda själv och med en diagnos är det lättare att få den hjälpen man behöver.

Calcifer
2017-03-06 07:39
#2

Det är svårt att säga hur du ska hantera det och om det kommer bli bättre - jag är kanske någon som ses som negativ men jag ser mig som realist. Jag vet inte, jag kan inte lova nåt, för jag har inte den kunskapen och själv hatar jag när folk säger till mig saker som "jag lovar att det blir bättre". MEN! Det KAN bli bättre, och det är viktigt att komma ihåg! Lova nåt kan ingen göra men det är absolut inte omöjligt och många människor blir bättre och mår bättre och kan stabiliseras med rätt hjälp.

Nu med en diagnos, har du ingen vårdplan hos psykiatrin kring hur ni ska gå vidare?

Angående panikångest, hur hanterar du det nu? Det är så olika hur man hanterar och vad som fungerar. Andningsövningar fungerar för vissa, andra måste gå och lägga sig, eller gå ut och gå, eller bara sitta och vänta tills det går över. Eller så finns det typ hundra andra knep att ta till. Det bästa du kan göra är att diskutera med en läkare via psykiatrin om nästa steg, och de borde kunna ge dig t:ex som jag fick sist, ett litet häfte med lite tips och råd just kring ångest och panikattacker etc.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: