Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 2353 ggr
CaptainBunchie
2017-03-04 12:52

Medicin och alkohol?

Åter igen är den ända hjälpen man får från psyk är att bli 'påkastad' piller. Men, vad har jag att klaga om egentligen? För en gångs skull verkar det ju faktiskt hjälpa (har provat många olika mediciner genom åren och alla har antingen gett mig en j-vla massa biverkningar och/eller fungerat kasst). Är nästan lite för bra för att vara sant, jag tänker att det kanske är placebo, men det borde ju inte funka då jag är fruktansvärt skeptisk, nästan anti-medicin.

Till saken… Jag tar just nu 1 Voxra på morgon och Lergigan vid behov (vilket brukar bli 1-3 ggr om dagen). Jag är absolut ingen partypingla eller dylikt, och nu är det över ett år sedan jag drack mer än någon enstaka cider (vill tillägga att jag aldrig varit under medicinering de gångerna jag druckit).

Men hur blir det nu om man kanske vill gå ut någon gång med en polare eller festa? Är somsagt ingen som dricker regelbundet, men när jag väl dricker vill jag ju bli packad, det är ju det som är hela grejen, även om ingen vågar erkänna det.
Jag skulle säga att jag är väldigt ansvarsfull och vet exakt vad mina gränser går med alkohol. Blandar aldrig och dricker inte för mycket så jag ligger över toastolen. Har alltid 'koll' på hur och var jag är osv. Och när jag känner att jag går över gränsen så sätter jag mig direkt och häller i mig en liter vatten eller vanlig läsk eller dyl. Vilket innebär att jag kunnat på 10 min samla ihop mig och springa till bussen utan problem. Jag har ingen negativ påverkan av alkohol vad jag märkt, utan blir bara lugn, lite väl pratglad och kan liksom släppa mina 'fobiska' spärrar med socialt umgänge.

Men hur blir det när man går på medicin? Egentligen vet jag ju att man inte ska blanda medicin och alkohol, men kommer jag aldrig kunna ta en enda natt som jag kan släppa lite? Känns lite trist.

("Hör med din läkare." Jadu, det kan jag ju försöka göra. Men för det första vet jag inte ens vem min läkare är, jag vet inte om jag har en tid hos psyk och om jag har det så är det säkert minst 6 månader bort. Skitkul.)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
Calcifer
2017-03-04 13:00
#1

Du ska inte blanda alkohol och medicin, det kan bli farligt. Voxra skulle jag säga är lite annat än lergigan, men egentligen ska du inte blanda något av det med alkohol. Det där med att veta sina gränser… jadu, det kanske du gör utan mediciner inblandade men man kan reagera totalt annorlunda om man äter medicin och drar in alkohol i mixen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
2017-03-04 13:07
#2

#0  när jag väl dricker vill jag ju bli packad, det är ju det som är hela grejen, även om ingen vågar erkänna det.

Det verkar som du har missuppfattat det här med alkohol och att blanda med alkohol kan få förödande resultat då du just är ute efter att bli lite packad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
2017-03-04 13:30
#3

Varken Voxra eller Lergigan bör tas med alkohol, bland annat ökar den sedativa effekten från Lergigan. Även om man upplever att man har kontroll när man "bara" dricker alkohol så kan läkemedel + alkohol göra att du inte bara blir "full snabbare" utan även att du tappar omdömet eller får allvarlig påverkan på till exempel hjärta och andning. Tröskeln för krampanfall kan sänkas osv (viss risk med Voxra). Så nej, kombinera inte psykofarmaka med alkohol!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Wellcraft
2017-03-04 14:11
#4

Var försiktig. Jag har själv blandat och det gick bra till en gång .
Då spydde jag, hade hjärtklappning, panik och var tjackad i över tolv timmar.
Kan gå väldigt fel och din kropp tar stryk.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Aleya
2017-03-04 14:31
#5

Jag skulle aldrig dricka med dessa mediciner. Och särskilt inte till att vara packad. Sett för många som bara skulle dricka lite och blandat med mediciner som sedan aldrig vaknat igen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
2017-03-04 14:36
#6

Ja det farliga ligger just i att man kan gå från nykter - smått berusad - till så packad att man inte vet vem man är om man blandar alkohol och medicin. Man tappar så väldigt lätt kontrollen. Jag råkade blanda (jag hade inte tänkt dricka, glömde helt bort att jag tagit lugnande tidigare under kvällen, dumt gjort) och det slutade med ett besök på akuten. Som tur var fick jag åka hem igen samma kväll då jag inte var i någon större fara, men det var mest för att min kompis upptäckte att jäklar vad full jag blev fort på bara några glas vin (jag har i vanliga fall väldigt hög tolerans gällande alkohol).


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
CaptainBunchie
2017-03-04 15:20
#7

Vill påpeka att jag aldrig har sagt att jag tänkte blanda alkohol och medicin, och har dessutom påpekat att jag vet redan att man inte ska göra det.

Det jag fortfarande undrar över är; kommer man någonsin kunna dricka isåfall? Eller får man vara nykterist i hela sitt liv? Eller går det att skippa medicinen det tillfället man ska ut, och isåfall hur länge före/efter ska man vara 'ren' för att det inte ska vara farligt?

Känns ju bara allmänt trist då man får absolut noll info från läkare osv. Vill ju kunna ha lite frihet också. :P

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Leso
2017-03-04 19:26
#8

Äter Sertralin och ibland Atarax för sömnen. Jag skulle inte våga och aldrig äter Atarax när dricker alkohol, jag tror man kan bli väldigt sömnig. Men ibland dricker ett glas öl till middag fast jag behandlas med Sertralin. En gång drack en flaska vin. Det gick bra med alkohol och Sertralin, men jag tycker att det inte är bra att dricka alkohol när man äter såna medicin, man ska vara jätte försiktig, det kan vara farligt. Jag dricker alkohol sällan.

Calcifer
2017-03-04 19:30
#9

#7 Nej du behöver inte vara nykter resten av livet men att blanda alkohol och medicin är aldrig bra och vissa mediciner kan man inte bara hoppa över för att dricka sig packad.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
2017-03-05 09:25
#10

Du kan prata med apotekspersonal och fråga dem vad de rekommenderar. De flesta mediciner rekommenderas inte alls tas med alkohol, men vissa mediciner kan man antingen hoppa över en dag, eller att man kan ta dem före/efter ett visst antal timmar så att man inte tar medicinen samtidigt. Andra mediciner går bra att dricka måttligt med, men jag skulle inte göra det om inte specifikt fått det godkänt av läkare eller apotekare.

Sen angående att du inte vet vem din läkare är, det står på dina mediciner vem din läkare är! Om du får mediciner utskrivet ska där alltså finnas en ansvarig läkare som står som utskrivare, både i datorn hos apoteket och på den lilla lappen där din dosering står på medicinen. Fråga på apoteket om du är osäker, sen kontaktar du mottagningen där läkaren finns och säger att du har funderingar kring din medicinering och vill att läkaren kontaktar dig.

Lona
2017-03-05 10:53
#11

#10, Nja, visserligen är ju den läkaren som skrivit ut medicinen ansvarig - men den förra mottagningen jag gick på (Göteborg) fanns det ingen ansvarig läkare i teamet, platsen var vakant i flera år. Man kunde - i bästa fall - få förlängning av sina recept av läkaren i något annat team men de kunde varken ändra medicineringen eller svara på frågor eftersom de inte kände patienten. För att få en översyn av min medicinering hänvisades jag till psykakuten… Nu hoppas jag ju att situationen i Göteborg är extrem och inte förekommer på fler ställen men tja, att fråga sin läkare är ibland lättare sagt än gjort ;-) Att fråga på apoteket låter i så fall som ett lämpligare alternativ även om en BRA läkare som känner patienten väl kan ge ett mer "personligt" svar och inte så generellt som det blir på apoteket.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

CaptainBunchie
2017-03-05 12:19
#12

#10 Tack. Angående läkare… Har olika mediciner utskrivna av olika personer, och somsagt får man inte tag på läkarna här inom ett halvår typ om man ber de kontakta en. Gick på en medicin för några år sen som jag fick fruktansvärda smärtsamma kramper osv av och bad att akut få tid med läkaren, men det tog nog 3 månader att få tid och då hade vi redan avslutat medicinen själva för länge sedan.

Visserligen har jag bestämt att jag inte klarar av att gå på denna medicinen heller p.g.a. biverkningar (Voxra), så det var för bra för att vara sant. Fick djävulsk migränliknande huvudvärk, och det är inget jag tänker lära mig leva med.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Zadeira
2017-03-05 12:25
#13

#12 Jag klarade inte heller av Voxra, blev helt speedad på den och fick hjärtklappning och sömnproblem bland annat. Huvudvärk klarade jag mig undan, men efter 3 veckor gav jag upp då det kändes som om jag gick på knark.

Annons:
Calcifer
2017-03-05 22:55
#14

Här är det aldrig samma läkare som två gånger i rad skriver ut medicin till mig. Att försöka hitta någon att fråga är meningslöst. De säger inte ens till om de byter läkare till ett besök. Det står ett namn i papperet sen kommer man dit och får träffa någon helt annan. Träffar nästan aldrig samma läkare två gånger heller. Och de som skriver ut medicin kan ändra dosering och anvisningar helt på eget bevåg utan att ens ha pratat med mig eller träffat mig någonsin. Helt sjukt.

Så jag tycker rådet att prata med sin läkare är bra, men det är inte alltid så enkelt, tyvärr. Däremot kan du prata med apotekspersonalen för de bör veta åtminstone på ett ungefär hur du bör behandla alkohol. Men att dricka för att bli packad och samtidigt äta medicin är farligt och ingen kommer rekommendera det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

CaptainBunchie
2017-03-10 17:29
#15

Hittar alltså inget om detta online:
Är det ok att dricka en mindre mängd alkohol (typ en cider eller lite vin), 12 timmar efter man tagit Lergigan? (Dvs. tagit medicinen på morgonen och dricker ganska sent på kvällen).

Med tanke på att det är utskrivet att jag kan ha upp till tre gånger om dagen, borde väl medicinen gått ur kroppen vid kvällen?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Upp till toppen
Annons: