Annons:
Etikettmin-egen-berättelse
Läst 1080 ggr
Urhasten
2017-02-16 22:21

Hur gick besöket?

Hej på er!

Hur gick det från att ni bokade tid hos vårdcentralen och därefter? Hur slutade det eller vart står ni efter att ha tagit 'det första steget' så att säga?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Calcifer
2017-02-17 03:14
#1

För min del frågade de såklart varför jag sökte, vad jag ville, hur jag mådde, etc. Sen skickades remiss till psykiatrin och sen fick jag vänta. Har sökt i olika städer och länder och det har tagit allt från 3-4 månader till 8-9 månader att faktiskt få tid hos psykiatrin.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Urhasten
2017-02-17 09:32
#2

#1 Hur levde du under tiden? Blev du sjukskriven eller fick du "underhållsrehabilitering" för ditt mående tills du kom till psykiatrin?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Calcifer
2017-02-17 09:38
#3

#2 Sjukskriven har jag blivit någon gång andra gånger har jag fått fortsätta som "vanligt" och bara vänta på kallelse utan att något förändrats.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
2017-02-17 09:58
#4

I mitt fall gick det fort, men det var för att min absolut första kontakt med psykiatrin inte gick genom VC utan jag åkte direkt till psykakuten. Då fick jag remiss till psykiatrin och inom 3 veckor hade jag mitt första inbokade möte med en psykiater.

Jag levde som vanligt under den tiden med jobb, med skillnaden att jag påbörjat medicinering redan direkt efter psykakuten. Efter kontakt med psykiatern ett tag blev jag sjukskriven för att påbörja behandling, och har sedan dess haft aktivitetsersättning och gått i olika behandlingar.

Urhasten
2017-03-01 14:57
#5

Jag har börjat regelbundna psykologbesök hos min VC och är nu kallad till en träff med läkare. Detta för min ångest, men det pratas även om panikångest och depression. Har fått verktyg som att arbeta/fokusera med andningen och även att försöka snappa upp dem "automatiska tankarna" som provocerar fram en panikångest/ångest och som även gör mig extremt ledsen.

Är ännu mer orolig nu över allting och stressad 😭

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Zadeira
2017-03-01 15:30
#6

#5 Det är inte ovanligt att man upplever en försämring när man börjar jobba med sina problem eller när man försöker använda nya strategier för att hantera ångest, stress, depression eller annan psykiskohälsa. Så jag säger att du ska ge det tid och en ärlig chans.

Sen kan det även vara så att just de startegierna inte är effektiva för dig och du måste hitta något annat sätt som fungerar för dig. Alla strategierna fungerar inte för alla människor så det kan kännas hopplöst innan man hittar det som fungerar bäst för en själv.

Annons:
Urhasten
2017-03-01 17:45
#7

#6 Just nu har jag sådan oro, att jag känner mest för att försöka inbilla mig att nej, jag är bra, jag är bra, jag klarar mig. Nästa sekund är allting tusen gånger värre. Jag vet liksom inte vad som händer i framtiden, det känns som att jag har tappat kontrollen över vad som händer. Vad kan man generellt förvänta sig på läkarbesöket. Har sådana problem att prata fritt, det fungerar mycket bättre när dem ställer frågor (som psykologen gjorde).

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Zadeira
2017-03-01 18:43
#8

#6 Är det vanlig läkare eller psykiater du ska träffa? Det är troligen ungefär likadant, men kan ändå vara så att de riktar sig lite olika. Generellt tror jag de kommer fråga en del om vad du känner, tänker och upplever som problem för dig och hur du mår. Du kan absolut berätta att du finner det svårt att prata fritt och be att de ställer frågor. Kanske blir det prat om medicinering eller andra terapier som finns att prova, eller vidare utredning om de tycker det behövs.

Vad jag kan tipsa om är att såhär före läkarbesöket skriva ner saker du tänker på, undrar över, oroar dig för, känner osv för att liksom ha stödord att "luta dig tillbaka på". Typ lite som en fusklapp. Då kan du skriva hur det känns när du inte har ångest och sedan även under en ångestattack beskriva hur det känns, eller när du mår okej mot när du hamnar i en dipp och är jätteledsen, för att kunna förklara skillnaden osv.

Urhasten
2017-03-01 22:13
#9

#8 Det är en distriktsläkare som jag ska träffa första gången i slutet av månaden. På fredag ska jag träffa psykolog för andra gången. Jag hoppas på ett bra möte och att jag får förslag på hjälp som kan matcha och vara värda att prova. Med rätt hjälp så ska jag nog hitta rätt stig igen, men det är inte nådigt längre som det är nu. Mer eller mindre varje dag är plågsam med bland annat ångest 😕

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Zadeira
2017-03-02 13:06
#10

#9 Det känns som en evighet när man mår dåligt att vänta på läkarbesök, tider inom psykiatrin osv, men försök att i alla fall tänka på att bollen är i rullning nu och det är påbörjat.

Upp till toppen
Annons: