Annons:
Etikettertvångssyndromocd
Läst 1597 ggr
InkedUp
2017-02-15 09:08

Flickvän med OCD

Det är så här att jag har en flickvän sen en tid tillbaka som "lider av" ocd,  som bla yttrar sig på sätt som att jag exempelvis inte får röra saker i hennes hem, hämta saker ur ex skafferiet etc, Så hon går alltid och gör såna saker åt mig. 

Det är inget som stör mig, utan jag lider snarare med henne, jag förstår att det rör sig om ocd och inget annat, så jag stöttar henne så mycket jag kan, tycker bara synd om henne eftersom det känns som att jag bara sitter och hon passar upp mig. Men som sagt så har jag full förståelse för att det är pga ocd och inget annat. 

Men nu är det så att sista tiden har jag märkt en skillnad, förut så om jag skulle vara själv hemma hos henne av någon anledning så ställde hon alltid fram saker jag kan tänkas behöva medan hon är borta, just för att jag inte ska vara i skåpen osv. Men nu har jag märkt att hon inte längre gör det utan istället helt bekvämt bara kan fälla en kommentar som exempelvis "ja, behöver du något så bara ta" :) .  Det gör mig verkligen glad, för jag vet att hon verkligen mår dåligt av sin ocd och att nu se henne släppa på saker som hon tidigare inte kunnat göra pga sina tvångstankar glädjer mig mycket, jag älskar faktiskt den här kvinnan och vill inget annat än att hon ska må bra. Jag tror faktiskt inte hon själv riktigt märkt vilken positiv förändring hon gjort, så det är det som är min fråga till andra med ocd. Bör jag påpeka hennes positiva utveckling? Jag är lite orolig att hon då "kommer på sig själv" och blir stressad och går tillbaka till det gamla igen. Så jag vet inte vilket som hjälper bäst, om jag ska berätta om att jag märkt att hon börjar bryta sitt mönster som hon själv säger att hon mår dåligt av, eller om jag bara ska vara tyst så att säga. 

Hennes välmående betyder allt för mig.

Tack på förhand

Annons:
Maria
2017-02-15 09:14
#1

Oavsett vad man har för sjukdomar eller diagnoser så tycker jag att öppenhet och kommunikation i ett förhållande är A och O.

Jag tycker absolut att du kan säga att du märkt av förändringen och att du är glad för hennes skull.

Det kan också vara skönt för henne att få prata om detta så att ni kanske tillsammans kan komma fram till lösningar och förbättringar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

InkedUp
2017-02-15 09:19
#2

#1 

Ja öppenhet är viktigt, vi är alltid helt öppna med varandra, bara orolig att det skulle lägga nån form av stress på henne eftersom det är väldigt nyligen jag sett förändringen, tack för ditt svar :)

Maria
2017-02-15 09:22
#3

Det kanske är tvärtom. Hon kanske blir sporrad av att du faktiskt märkt hennes förändring😉

Fråga henne hur hon tycker. Om hon vill sköta detta på egen hand eller om hon vill att du ska vara delaktig så att du kan säga att du märker förändringar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

InkedUp
2017-02-15 09:28
#4

Ja när du säger det så tror jag faktiskt det hade sporrat henne, jag behövde nog bara få höra det från någon utomstående 🙂 För när jag tänker efter så vet jag att hon vill att jag är delaktig, och självklart stöttar jag henne genom allt till 100% 

Tack igen för dina svar

Maria
2017-02-15 09:35
#5

Jag har alltid haft en "släng" av OCD. Inte så mycket att jag behövt söka vård men det har ställt till det en del genom åren.

När jag var yngre så var det värre. Jag flyttade ihop med min man när jag var 19 och han visste om alla mina nycker och det var så skönt att ha hans stöd och uppmuntran. Han har många gånger fått mig att inse det ologiska i vad jag gör. Det är skönt att ha någon som vet varför man gör som man gör, så att säga, och som kan tala om hur tokigt det är men ändå inte fördöma.

Jag upplever att han har hjälpt mig mycket.

Idag är jag 54 år och har fortfarande kvar en del ritualer men de är under kontroll och påverkar inte min vardag alls.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2017-02-15 09:36
#6

Svårt att veta vad som är bäst men jag hade nog väntat med att kommentera. Förr eller senare kommer hon säkert säga det själv - att hon blivit bättre, och då kan du berömma henne för det och hålla med. Jag tänker att innan hon själv säger det kanske hon inte riktigt är redo att säga att hon blivit bättre. Man kan ju vara rädd för att allt går bakåt om man pratar om hur bra det går.

Vad "duktig" du varit som varit så tålmodig och kärleksfull mot henne i hennes svårigheter, och inte ifrågasatt och ställt krav på henne. Jag tror nog att det bidragit till att hon blivit så mycket bättre.

Du kanske kan hitta något annat sätt att uppmuntra och berömma henne? Bara små kärleksgärningar i vardagen. Köpa blommor eller något som passar henne?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
OlgaMaria
2017-02-15 09:43
#7

Men det låter bra det Maria säger också :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

InkedUp
2017-02-15 09:50
#8

#6 

Tack för ditt svar :) För mig är det en självklarhet att stötta henne utan några krav, jag vet att det är hennes ocd som "ställer till det" för henne och att det inte är något mot mig , så jag stöttar och backar henne till 100 hela tiden, hon vet att jag alltid finns för henne, hon säger själv att det är jobbigt och ber om ursäkt å så, men det behöver hon verkligen inte göra och innerst inne vet hon nog det själv :) 

Fan jag har ju börjat älska den här tjejen så självklart kommer jag alltid vara en stöttepelare för henne ❤️

OlgaMaria
2017-02-15 09:52
#9

🙂❤️

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

LuLeLo
2017-02-15 13:30
#10

Jag blir så glad över att läsa om ditt uppenbara engagemang och kärlek för din flickvän. Det kanske är helt OT, men det är verkligen vackert och peppande att få höra om något så fint ❤️. Hoppas ni lyckats glädje er tillsammans i hennes förbättring ❤️

Tass Josephine

InkedUp
2017-02-15 15:44
#11

#10 

Tack för dina fina ord :)

Upp till toppen
Annons: