Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 799 ggr
Zadeira
1/16/17, 8:59 PM

Tillvänjning Theralen?

Vet att benzo kan man bli beroende av och uppleva att man måste öka dosen för att få effekt, men hur är det med Theralen?

När min läkare skrev ut det mot min ångest berättade han bara att i början kan man bli dåsig och seg dagen efter, men att det går över efter en tids användning. Han sa också att jag kunde använda det kvällstid som sömnhjälp (eftersom jag bara får ta sömntabletterna jag har två-tre gånger i veckan). Är ordinerad 0,5-1 ml flytande Theralen. När jag började tog jag 0,25 ml och låg däckad halva dagen efter. Ångesten försvann givetvis eftersom jag däckade. Nu kan jag ta 1 ml och sover inte ens en hel natt utan flera uppvaknande. Den har inte någon sövande effekt numera upplever jag det som. 

Däremot upplever jag fortfarande att den är effektiv mot ångesten. Finns risken att den även slutar vara hjälpsam mot ångesten?

Annons:
Calcifer
1/20/17, 1:39 AM
#1

Min erfarenhet har varit att jag vant mig till slut vid de flesta mediciner så de tappat effekt. Både benzo och icke benzo. Nu hann jag inte äta theralen tillräckligt länge för att jag specifikt ska kunna uttala mig om den. Visst, theralen fungerade, men bara i doser mycket, mycket högre än rekommenderat.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
1/20/17, 9:58 AM
#2

Tack för svar. Jag har hittils bara upplevt tillvänjning vid mediciner mot min kroniska värksjukdom (mediciner som också används mot depression) men det känns inte likadant alls upplever jag för då har all effekt avtagit. Theralen funkar ju fortfarande mot ångesten, men är inte sövande. Det är iofs rätt skönt att jag fungerar normalt numera trots den, för i början gjorde jag inte det utan jag slocknade i ett och ett halvt dygn.

Tänker att så länge den har effekt mot ångesten är det säkert ok. Nu har jag bara två doser kvar och ska inte träffa läkaren fören den 30:e så jag ska försöka hålla ut och faktiskt inte använda den fören jag fått nytt recept. Då blir det ju en paus i användandet så ser jag om det gör skillnad.

SSKAnna
2/24/17, 5:00 PM
#3

Theralen innehåller inget som kan orsaka beroende. Däremot är tröttheten en biverkan och med tiden vänjer man sig och detta kan upphöra.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Zadeira
2/26/17, 12:52 PM
#4

#3 Det är inte beroende jag är orolig eller funderar över, utan om den kan tappa sin verkan mot ångesten.

Upp till toppen
Annons: