Annons:
Etikettövrigt
Läst 1231 ggr
Calcifer
12/13/16, 4:46 PM

Ekonomisk ångest.

Jag kan väl inte vara den enda som får ekonomisk ångest relativt enkelt? Denna månad fick jag betala 1000:- för min mobil eftersom det blivit strul med att jag beställt månadsbetalning men fick kvartalsbetalning istället. Och då har de ändå varit schysta och låter mig betala 800:- denna månaden så totala summan var alltså 1800. Känns tufft, har fått låna pengar av mamma till medicin och sådär.

Nu kom nästa smäll. Fick räkningarna från inläggningen.

En natt, under jourtid, 900:-. Gött. Ska vara betalat innan jag får pengar i januari. Så naturligtvis fick jag krypa till mamma och be om hjälp där också. Då är jag skyldig henne typ 2000:-. Känns så pissigt, man är 28 år gammal och måste låna av mamma. Fy farao vad jag har pengaångest jämt. Nu har jag 0:- på kontot tills den 19:e, men köpte idag lite knäckebröd, smör, varmkorv, mjölk och te. Så får överleva på det. Vilket jag kan, men känns så jäkla träligt att man måste.

Och så säger folk att det är lyxigt att gå på aktivitetsersättning för man behöver ju inte göra nåt utan får pengar gratis. Sure, sant, men hur jäkla mycket tror folk man får? 50 000 i månaden eller?!

Jag unnar mig inte saker heller, viktiga saker, för jag känner alltid att jag inte har råd. Senast jag unnade mig en finare tjocktröja att ha på julafton samt ett par pyjamasbyxor då mina var trasiga ungefär överallt så var tröjan 70% rea och byxorna 50% rea så betalade 219 för det kalaset. Mer än så unnar jag mig typ inte. 

Känns bara så jäkla trist.

(Notering, mina katter har ett eget konto ifall något skulle hända, men det är alltså ett konto jag VÄGRAR röra, för om nåt händer dem SKA de kunna få hjälp omedelbart. Högsta jag någonsin tagit därifrån var 15:- för det saknades den summan när jag skulle betala en räkning. Den for direkt in på deras konto när jag fick pengar igen.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Zadeira
12/13/16, 5:36 PM
#1

Har du bara aktivitetsersättning? Tänkte på om du inte ansökt om det så ansök om bostadstillägg också!

Att leva med psykisk ohälsa är verkligen inte lätt, och det blir inte direkt så att ångesten lindras eller man mår bättre när pengarna är ett stort orosmoment varje månad. Lever själv med aktivitetsersättning och bostadstillägg som gör att minsta oförutsedd utgift gör att man måste vända på kronorna.

Calcifer
12/13/16, 5:39 PM
#2

Har absolut bostadstillägg också, annars hade jag bott under någon bro för länge sen. xD

Men det blir ju ingen direkt inkomst heller, även om det naturligtvis hjälper och jag är tacksam för det. Sen blir folk typ "ja men varför sparar du inte ihop en budget då, så du har att ta av" MEN HUR SKA JAG GÖRA DET?! Visst, jag kan väl spara 10:- i månaden till den budgeten då…. Så får jag ihop 120:- på ett år. Oooooooh vilken budget.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

IaMiaMaria
12/13/16, 5:53 PM
#3

Jag förstår absolut vad du menar. Jag har sjukersättning och bostadstillägg. För nåt år sedan kämpade jag rejält och hade svårt att få pengarna att räcka till. Men sen började jag göra excel program där jag la in alla kvitton och vad jag la på vad, tex ett för alla räkningar och ett för hushållsprodukter, mat, kattmat ja osv. Det gjorde ju inte så att jag fick mer pengar helt plötsligt, men jag fick en överblick på vad jag la pengar på och om det fanns områden som gick att minska.

Just nu klarar jag mig riktigt bra och har inte samma stress. Men som sagt att spara pengar är det ju inte direkt talan om, ibland blir det  nån hundring över och då flyttar jag den till ett annat konto.

Jag förstår att det är jobbigt att låna, det tycker jag också, men kanske också tur att du har den möjligheten.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Calcifer
12/13/16, 5:56 PM
#4

#3 Ja herregud, utan mamma hade det varit kört för länge sen tyvärr.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
12/13/16, 6:09 PM
#5

#2 Vad bra att du har bostadtillägget också. Jag har under en period gjort som #3 med att föra in alla kostander i ett program på datorn för att få en överblick, men det gjorde ingen skillnad eftersom jag redan hade sån koll på utgifterna. Det är ju just de där extra kostnaderna, de där extra oförutsedda utgifterna som man inte har något sparkonto att ta från som ger oro och ångest.

Har du sökt fonder Calcifer? Jag fick 3000 kr förra våren efter att jag sökt fondpengar för psykisk ohälsa.

Calcifer
12/13/16, 6:23 PM
#6

#5 Ja jag har faktiskt det. Fick 5000:- att köpa nya möbler för då jag sov på en typ… öh… ihopbyggd säng som inkluderade stolar som stöd och en bordsskiva att ligga på…. Plus en ordentlig hylla som även är rumsavdelare och så en ordentlig datorstol. Gissa om de pengarna kom som från en skänk från ovan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Zadeira
12/13/16, 6:50 PM
#7

#6 Toppen!

Calcifer
12/13/16, 7:59 PM
#8

#7 Ja, när jag förklarade hur jag sov sa de att det definitivt lät som om jag behövde hjälp med en ny säng. Typ tänk dig en utbäddad bäddsoffa, som i yttre änden är för svag för att hålla uppe min vikt, så jag fick ställa två stolar där, som var högre än resten av sängen. Sen la jag en bordsskiva mot väggen så att jag kunde ha en madrass tvärsöver. Sen var jag tvungen att rulla ihop extratäcket och lägga under ena sidan av madrassen annars rullade jag iväg när jag sov…. Väldigt skonsamt för ryggen, för en som har extrema problem med den. -.-


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
12/13/16, 8:50 PM
#9

#8 Men usch och fy! Det var ju verkligen behövligt med en ny säng då. Man mår ju inte bättre om man inte sover ordentligt och jag kan tänka att i en sån "säng" sov du inte speciellt bra. Det är väldigt tacksamt att man kan få fondpengar till sådant när man själv inte har någon möjlighet alls att spara ihop de pengarna. För det är ju viktiga saker!

Calcifer
12/14/16, 1:37 AM
#10

#9 Ja min rygg gillar sängen!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Thotis90
12/14/16, 8:07 PM
#11

Jag har 0:- i inkomst då jag studerar på för låg takt för att få studiemedel, Arbetsförmedlingen säger att jag inte kan få aktivitetsstöd när jag studerar (det gäller dock bara när man studerar heltid eller deltid mer än 6 månader. Inget av det stämmer in på mig) och att jag inte kan få socialbidrag då jag bor hemma (familjen har inte råd att hjälpa mig). Jag har ett sparkonto sedan innan som jag har tänkt ha som startkapital när dagen kommer då jag ska flytta för att studera på min drömutbildning. De pengarna vill jag INTE ta ifrån, så ja, ångesten över ekonomin är stor…

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Zadeira
12/14/16, 8:10 PM
#12

#11 Hur gammal är du? Socialbidrag kan man visst få om man bor hemma! Jag fick det då jag bodde hemma som vuxen.

Härär normen: http://www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/riksnormen-forsorjningsstod-2017.pdf

Thotis90
12/14/16, 8:13 PM
#13

#12 Jag är snart 27 år gammal. De skulle dessutom kräva att jag använder pengarna på mitt sparkonto innan jag söker bidrag (har fått bidrag förut, när jag hade egen lägenhet) och jag VÄGRAR ta av de pengarna.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Annons:
Zadeira
12/14/16, 8:44 PM
#14

#13 Ok. Ja har man ett sparkapital över en viss summa får man inte bidrag har du rätt i.

Schhh
12/16/16, 4:32 PM
#15

#14 Har du koll på vilka summor som gäller för att få bidrag? Olika för olika bidrag? I dagsläget är det sambon som försörjer mig eftersom han har en del pengar på kontot och det känns lite tråkigt för oss båda, men förstår att de inte ger bidrag om "hushållstillgångarna" överstiger en viss summa? Även om tillgångarna rent tekniskt är hans?

Har inte orkat ta tag i att ansöka om något, vet inte om det är värt det. I dagsläget får jag CSN, vet inte hur det blir efter jul eftersom jag är sjukskriven osv. Bor inte med föräldrarna i alla fall. Du verkar ha koll och därför frågar jag dig.

Thotis90
12/16/16, 7:35 PM
#16

#15 På socialstyrelsens hemsida står detta:"Socialtjänsten kan till exempel kräva att du söker arbete och accepterar att vara med i kommunens eller arbetsförmedlingens program eller åtgärder för arbetslösa. Socialtjänsten gör en individuell bedömning av varje ansökan. I regel har du inte rätt till ekonomiskt bistånd om du har pengar på banken eller andra tillgångar." 

Jag och min karl fick försörjningsstöd när vi bodde ihop och då krävde de att vi skulle sälja bilen eftersom det är en tillgång.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Schhh
12/17/16, 6:37 AM
#17

#16 Okej… har ingen bil, men förstår att det är tänkt att jag ska bli pank innan jag får söka bidrag. Synd dock att behöva leva på någon annans pengar, för att man bor ihop. Nu är jag inte arbetslös, utan studerande, och det som kan bli aktuellt för mig framöver är kanske aktivitetsersättning…

Calcifer
12/17/16, 1:15 PM
#18

#17 Men om du studerar får du väl CSN?

Jag får aktivitetsersättning av FK samt bostadstilläg - det är INTE enkelt att få och man får varken studera eller arbeta då utom vid extrema fall. För min del har jag flera diagnoser som gör att jag inte kan jobba, så ungefär ett halvår innan första kontakten med FK om pengar så fick jag beviljat.

Men då måste du även kunna visa att det inte finns några pengar på ditt konto.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Thotis90
12/17/16, 3:09 PM
#19

#18 Man har rätt att studera på deltid i 6 månader när man får aktivitetsstöd (har själv studerat med aktivitetsstöd). Bostadsbidrag kan man få som studerande då man endast räknar 80 % av bidragsdelen som inkomst eftersom lånet ska betalas tillbaka.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Calcifer
12/17/16, 3:22 PM
#20

#19 I så fall har det ändrats för jag fick inte göra det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Zadeira
12/17/16, 3:28 PM
#21

#20 Tänk på att #19 sade Aktivitesstöd, inte Aktivitetsersätnning! Det är två helt skilda saker!

Thotis90
12/17/16, 4:04 PM
#22

#21 Ja. Jag tror att det är skillnad på bidragskriterierna när det gäller aktivitetsstöd och aktivitetsersättning, eftersom det är två skilda saker. Vid aktivitetsstöd, när man är inskriven på Arbetsförmedlingen och deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program, kan man som jag skrev studera på deltid i 6 månader samtidigt som man får stöd. Hur det är med aktivitetsersättning, när man beräknas inte kunna arbeta under en tid, har jag ingen kunskap om.

Jag tänkte inte på att det är två helt olika saker när jag först svarade, så jag ber om ursäkt över förvirringen #20.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Calcifer
12/17/16, 4:45 PM
#23

Ah, då är jag med. Det FK sagt till mig är att man får studera vissa typer av kurser, som kan leda  till arbete framöver.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Schhh
12/20/16, 3:43 AM
#24

#18 CSN ger mig bidrag på 1050 kr eftersom jag är under 20 år. Nästa år kan jag förhoppningsvis ansöka om mer, om jag nu börjar plugga igen. Men oavsett vad är det en väldigt futtig summa, och det blir sambon som får betala hyra etc. Antar att vi måste tömma kontona innan fler bidrag ges.

Bläcket
12/24/16, 8:10 AM
#25

Thotis90 som har sparpengar och därför inte får hjälp av socialen. "Göm" dina sparpengar på någon annans konto, t ex en familjemedlem du litar på. Säg att du var tvungen att betala en skuld om soc frågar. Så gjorde jag för att få ekonomiskt bistånd. I övrigt sympatiserar jag med alla som har det tufft ekonomiskt det är väldigt påfrestande att alltid tänka på pengar och att vara fattig. Hoppas ni får en fin jul iallafall.

Aleya
12/24/16, 12:27 PM
#26

#25 så man ska luras för att få pengar? Du vet väl att om man blir påkommen så kan man få betala tillbaka. Så skulle inte rekommendera din strategi alls.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Thotis90
12/24/16, 6:06 PM
#27

#25 Jag är en väldigt ärlig person och tanken har slagit mig, men jag skulle aldrig kunna göra någonting sådant. Jag har pengar undansparade och är därmed inte berättigad bistånd. Då ska jag heller inte ha något. 

Jag slutar min nuvarande (och sista) kurs 6/1 och kommer skriva in mig i jobb- och utvecklingsgarantin igen 10/1, vilket innebär att jag får aktivitetsstöd fr.o.m. 5/2.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Annons:
Upp till toppen
Annons: