Annons:
Etikettpaniksyndrom
Läst 873 ggr
aksaz
2016-12-08 19:24

Panikattack

Hej har frågat på ett annat forum om detta , men jag vill gärna utveckla det .jag får panik attack när det är ett antal personer som ska presentera sig. får knappt fram ett ord , stakar fram mitt namn . sen är jag som vem som helst pratar om allt inte talträngd , för ämnen i stora grupper o kan tala men som sagt vid presentation av .vad är det

Annons:
Schhh
2016-12-08 19:33
#1

Det kanske är för att situationen känns konstlad och lite onaturlig? Presentationer är ju inte direkt som vanliga samtal, och kan uppfattas som lite mer läskiga. 

Har du någon skolkurator du kan ta upp detta med? Låter väldigt jobbigt.

Sindri
2016-12-08 19:36
#2

Det är väl samma sak som när du skall tala inför folk som du skrev om tidigare.  Det är väl bara vanlig nervositet inför att fokus skall vara på dig. Det är inte riktigt vad man menar med panikångest. Du är blyg och osäker och det är absolut inget konstigt.
Att gå runt och presentera sig kan kännas konstigt ibland för ingen hör vad man säger, alla är så koncentrerade på att säga sitt eget namn.

En person berättade för mig att hon en hel fest gick omkring och sa -Morot till alla hon presenterade sig för. Ingen reagerade! Tänk på det eller nåt annat roligt så kanske du spänner av. Det kommer att ge med sig med tiden vartefter din självkänsla växer.

aksaz
2016-12-08 20:37
#3

Kanske jag kan öva . o presentera .i alla situationer, inte tänkt att det kunnat hjälpa men det kanske stärker en .

Sindri
2016-12-08 21:09
#4

Jag tror det blir bättre med åren vartefter din självkänsla växer.

Som det är nu verkar ju rampfebern fungera som en sorts "doping" för dig: du klarar ju allt bra efter den första paniken. Bli vän med din rampfeber, med din panik. Försök se allt utifrån, som om paniken inte är du, utan nånting som försöker ta makt över dig, nåt du kan diskutera med och förhålla dig till. Ett sånt sätt har hjälpt mig mycket när jag var yngre och mer osäker och blyg.

Men det är aldrig fel att öva på sånt man tycker illa om, göra sånt man är mest rädd för. Och det är oerhört modigt! Du blir starkare av det.

aksaz
2016-12-08 22:20
#5

Stämmer att jag är blyg , tyckte jag behövde berätta

Zadeira
2016-12-08 22:38
#6

Tycker det låter som att du lider av scen-skräck. Det är ju ofta så, särkskilt under skolgången, att man faktiskt inte får öva på det så ofta utan att det är när det gäller tex att man ska få betyg för det man presenterar eller gör. Det ökar pressen och gör att många låser sig och blir stumma, får obehagskänslor och mår dåligt av det.

Att prata i en grupp där man till exempel diskuterar eller att vara pratglad annars behöver inte betyda att man tycker det är lätt att hålla ett tal inför en stor grupp. Sitter man i en grupp och pratat är man inte lika utlämnad, man är en del i en gemenskap och det känns som att man är ett "dom" med gruppen. Står man däremot helt ensam framför andra och ska hålla ett tal känns det oftast som att det är "jag mot dom".

Jag tror absolut att man kan öva på det. Har man en stark rädsla kan man oftast arbeta bort den genom att utsätta sig för det som skrämmer en gång på gång på gång. Det är inte alltid så att rädslan blir mindre, men man kan lära sig hantera den och klara av situationen ändå.

Annons:
aksaz
2016-12-10 21:00
#7

Jag kanske ni ,såg nobelfesten, där patti smith , skulle framföra bob dylans låt . kom av sig och bad om ursäkt, för pga nervositet , två gånger , jag led med henne.men hon klarade av att slutföra sången , ja vi är många som lider .även om detta är ett extra ordinär scen , nobelfesten.

Upp till toppen
Annons: