Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 6600 ggr
Calcifer
2016-12-08 16:23

Quetiapin

Har precis fått Quetiapin som nödfallsmedicin (dvs, om något händer och min vanliga ångestdämpande inte kan hjälpa) och även vid behov till natten om sömntabletterna inte hjälper. Naturligtvis har jag läst igenom all information på FASS. Däremot får ni gärna dela med er av era erfarenheter kring medicinen, det bra, det dåliga, etc.

All info är välkommen!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Azalhea
2016-12-08 17:57
#1

Har också fått quetiapin men som med allt annat skit jag får så tar det tid innan jag sväljer ner dem. Har du direktverkande eller depot?

Calcifer
2016-12-08 18:03
#2

#1 Direktverkande. Har ju Xanor depot redan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Azalhea
2016-12-08 18:24
#3

Fast det är ju två heeeeelt skilda substanser. Direktverkande är aningen vassare än depot. Och enligt många drar hjärtat igång ett tag efter intag av direktverkande quetiapin. Morsan ska tvinga i mig 50 depot ikväll i och med att jag vägrat lamictalen.

Zadeira
2016-12-08 23:05
#4

Är inte Quetiapin antipsykotika? Jag fick det som stäminingsstabiliserare när min läkare var osäker på om jagvar bipolär.  Används det som ångest-dämpare också som man kan ta vid behov enbart?

Calcifer
2016-12-09 17:08
#5

#4 Ja de är antipsykotiska. Jag är inte riktigt säker på varför han valde just dem. Jag fick inte träffa min ordinarie läkare, det blir inte fören den 15:e. Tills dess orkar jag inte bråka längre liksom.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Azalhea
2016-12-09 19:17
#6

Den kan även användas som ångestdämpande och för att förbättra sömnen. Det är en bred medicin. Hur den sen verkar på en och annan är väldigt individuellt.

Annons:
Azalhea
2016-12-09 19:17
#7

Den kan även användas som ångestdämpande och för att förbättra sömnen. Det är en bred medicin. Hur den sen verkar på en och annan är väldigt individuellt.

IaMiaMaria
2016-12-16 18:16
#8

Jag tar 300 mg Quetiapin på kvällen. Det funkar bra för mig. Jag sover väldigt gott på dom utan att vara trött dagen efter. Har inte så mycket besvärande biverkningar heller.

Dom gör mig ju inte frisk, men jag mår iaf bättre. Jag får dom som stämningsstabiliserande och för sömnen.

För att de ska antipsykotisk effekt ska man ta 800 mg sa läkaren till mig igår.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Calcifer
2016-12-20 17:40
#9

Kommer inte ihåg hur många mg jag hade, men fick ta 1-2 tabletter högst tre gånger per dag. Nu ställde de in min tid med min läkare så fick inte ställa några följdfrågor eller se över min andra medicinering såatteh. Men jo, de har väl hjälpt lite kring sömnen och att jag inte blir… Alltså, när jag kraschar är det inte så akut som annars.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

graleh
2017-08-07 14:05
#10

#3 "Och enligt många drar hjärtat igång ett tag efter intag av direktverkande quetiapin." Hurdå att 'hjärtat drar igång'? Får man hjärtklappning på den?

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Calcifer
2017-08-07 16:49
#11

#10 Det har jag inte upplevt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

graleh
2017-08-07 23:38
#12

#11 Tack!

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Upp till toppen
Annons: