Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 661 ggr
Calcifer
2016-12-07 18:29

Tips på hur söka hjälp

Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi kan dela med oss om tips och råd kring det här med att söka hjälp. Eftersom många inte riktigt vet hur man tar första stegen, eller vad man ska tänka på. Jag börjar med att fylla i några saker jag känner till, men alla är naturligtvis välkomna att fylla på de också!

  • Kontakta din vårdcentral (eller en lokal vårdcentral om du inte är säker på vilken du tillhör) och säg att du vill träffa en läkare för att få hjälp med att du mår dåligt psykiskt
  • Skicka egenremiss direkt till psykiatrin
  • Ring direkt till psykiatrin, beskriv dina problem, och fråga hur du ska gå till väga
  • 1177 kan du alltid ringa till med frågor kring hur du ska göra
  • Är det mer akut så se efter om er stad har någon psykakut eller psykjour, eventuellt ring 1177 eller om det är riktigt akut ring 112
  • Om ni är osäkra på vad ni ska säga, eller är rädda för att inte få fram all information, skriv gärna ner en lista över era problem, samt eventuella frågor och ha gärna papper och penna till hands så ni kan skriva ner vad som sägs till er
  • Kom verkligen ihåg att det inte finns den minsta skam kring att söka psykiatrisk hjälp
  • Om ni ringer till någon som säger "det är inte oss ni ska kontakta", be då om hjälp att hitta rätt
  • Det går också att ringa t:ex sjukhusets växel och säga "hej, jag mår dåligt psykiskt, vart ska jag vända mig?"
  • Kom ihåg att det finns ett högt tryck på psykiatrin över större delen av Sverige, om det inte bedöms som akut så kan det finnas en väntetid på någon/några veckor eller ibland flera månader
  • Låt ingen direkt neka er hjälp, säger de att "vi kan inte hjälpa" så kräv att få veta vilka som kan det

Och nu nåt jag tycker är riktigt viktigt:

  • Man måste inte vara självmordsbenägen, självskada, må så dåligt att man gråter varje dag eller bara ligger i sängen och stirrar för att få söka hjälp. Alla människor har rätt att söka hjälp, oavsett om man mår så dåligt att man funderar på döden eller man bara känner sig deppig och skulle behöva få prata med någon professionell!

Har ni fler saker att tillägga? :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Schhh
2016-12-08 19:46
#1

Det finns ju något som kallas för "mina vårdkontakter"/Vårdguidens e-tjänster, som har hjälpt mig. Där finns ofta en funktion som heter "kontakta mig". Man kan beskriva situationen och nämna sådant som vore relevant att ta upp, men svårt att göra muntligt. För mig med social fobi har det varit till stor hjälp. När man väl har fått en kontaktperson kan man ofta få tillgång till en e-post att kontakta denne med, mer direkt (även om alla inte svarar via e-post).

Det kan underlätta att inleda kontakten via skrift så att man kanske inte får samma krav på sig under det riktiga samtalet, om vårdcentralen/motsvarande ringer upp. Ibland bokar de tid hos en lämplig samtalskontakt och skickar remiss utan att kräva att du bokat tiden muntligt. 

Det går också att ta hjälp av anhöriga. Har du en familjemedlem, partner eller god vän som vågar kan denna ringa åt dig och förmedla sådant du vill säga. Ibland kan denna anhörig inleda samtalet och om man känner sig modigare kan man ta över. 

Vill man ha kontakt med läkare snabbt finns det faktiskt appar för detta, t.ex. Min doktor eller KRY. I alla fall i Google Play-butiken. Då kan man ha ett läkarbesök på distans. Vid psykiatriska problem lär denna givetvis remittera en vidare till en kurator eller motsvarande, så det är kanske framför allt vid fysiska problem som distansbesök är aktuellt. 

Jag fick hjälp genom att en god vän till mig ringde ungdomsmottagningen och talade med en person där, på distans, och talade direkt till en kurator om mina "krav" vid ett samtal. Det går utmärkt att söka hjälp på så vis. Vissa mottagningar lär även ha e-postadresser som går att skriva till.

Zadeira
2016-12-08 23:00
#2

Jag tycker att när man fått en kontakt inom psykiatrin ska man inte glömma bort att höra med dem om det krävs en fullmakt för att en närsteånde ska få ta del av ens vård. OM det är så att man vill ha det såklart! När man är myndig får de ju inte lämna ut uppgifter till vem som helst som ringer, så vill man ha någon som tex kan ringa och boka eller avboka besök kan det krävas att man lämnat in en fullmakt på att en viss person får lov att sköta kontakten med dem.

Min pojkvän fick tex inte, trots att han namngav mig med personnummer och allt, inte ens veta att jag var patient hos min psykiatri när han försökte hjälpa mig att avboka en tid. Sen fick jag lämna en fullmakt (en enkel liten papperslapp man fick i receptionen där jag skulle skriva ner mitt och hans personnummer med namnteckningar och hur länge fullmakten skulle gälla) och nu kan han sköta kontakten med dem de dagar jag själv inte kan ringa.

Vet inte om detta gäller överallt eller bara privat som jag går, och om det är samma sak i hela landet. Men går man regelbundet hos någon psykiatri och känner att man vill att någon närstående ska få lov att ta del av information, hjälpa en med telefonsamtal osv kan det vara bra attkolla upp vad som gäller där du går.

Schhh
2016-12-09 00:33
#3

#2 Bra tips. Jag visste inte detta. För mig har det alltid funkat att mina anhöriga bara säger mitt personnummer; de får visserligen inte reda på information om mig, men de kan boka tider och sådant.

Zadeira
2016-12-09 00:45
#4

#3 Ja det väl främst om just känslig information får delas man behöver det. Är kanske också beroende på vart man bor.

Jag är väldigt glad att min partner får lov att ringa och diskutera saker med min läkare när jag själv inte orkar eller vågar, tex om medicinering och sådant. Det är skönt att ha den hjälpen.

Lona
2016-12-09 01:07
#5

Kanske lite OT och "överkurs" men eftersom psykvården är under all kritik på sina håll så kan det vara bra att veta att man har rätt att själv välja vårdgivare inom länet där man bor. Hör man alltså egentligen till Göteborg men tycker att vården där inte fungerar så har man rätt att kräva en remiss till någon annan mottagning i Västra Götaland. Jag hör egentligen till psykiatrimottagningen där jag bor men har valt att gå i en annan kommun inom länet.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: