Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 17395 ggr
LaPrincipessa
2016-12-06 12:54

Bästa antidepressiva medicinen mot ångest?

Jag äter just nu mycket benzo för min ångest. Har testat lite antidepressiva innan men inget har direkt hjälpt. Nu vill jag testa igen för att kunna minska lite på benzo.

Vilket antidepressiv medicin har hjälpt eller hjälper nu mot ångest? Har du testat andra innan?

Jag har väldigt svår ångestproblematik men är också deprimerad.

Annons:
sweetgum
2016-12-06 13:01
#1

Jag har prövat sertralin och atarax mot ångest. Anser att atarax fungerar bättre men det gör en trött vilket är negativt.

Medarbetare på Sydkorea iFokus

LaPrincipessa
2016-12-06 13:09
#2

#1 Atarax gör mig bara trött. Hjälper inte mot ångest alls. Har både Xanor Depot samt Stesolid nu + lite andra mediciner.

Jag vill kombinera de andra medicinerna med ett bra antidepressivt alternativ som också kan behandla min ångest.

Ska kontakta min läkare men vill gärna ha lite tips på vad som fungerat för andra.

Hjälpte Sertralin något öht?

Calcifer
2016-12-06 13:13
#3

Voxra har jag upplevt hjälpt lite mot min ångest, både tidigare och nu. Nu har jag ju "gått in i väggen" så har stora problem med min medicinering men när det varit lite lugnare i mitt liv så har jag tyckt den gett ett någorlunda bra resultat. Värt att prata med läkaren om kanske?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

sweetgum
2016-12-06 13:13
#4

Sertralin hjälper lite granna, men kan hända att jag har lite låg dos.

Medarbetare på Sydkorea iFokus

LaPrincipessa
2016-12-06 19:54
#5

Ni får gärna tipsa om det finns andra mediciner att behandla ångest med? Behöver inte vara just antidepressiva! 

Och som sagt, inget vid behov utan långsiktig behandling! Lyrica har jag testat, fick hemska biverkningar av den.

Ska förhoppningsvis prata med läkaren i veckan!

Calcifer
2016-12-06 19:56
#6

Om det handlar om långtidsbehandling så brukar i princip alla benzo gå bort. Inte för alla, jag har själv ätit benzo relativt regelbundet i flera år - men det beror på en hel del olika orsaker och varken jag eller läkarna är egentligen nöjd med det. I så fall brukar man hellre ge antidepressiv medicin som även kan ha lugnande egenskaper. Alternativt t:ex atarax eller andra preparat som inte tillhör benzogruppen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Calcifer
2016-12-06 19:59
#7

Tillägg:

Sen är det ju så att för många människor (inte alla!!!) så finns det andra metoder att använda sig av för att dämpa ångesten. Diverse olika behandlingar och så. Det beror på varför man har ångest. Om man ska behandlas på annat sätt än med medicinering i första hand så kan man få benzopreparat i låg dos för att hjälpa till i början, tills man inte längre behöver äta dem utan har fått hjälp på annat vis och kanske klarar sig med antingen en väldigt låg dos benzo att ta enbart vid behov eller andra tabletter med lugnande inverkan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

LaPrincipessa
2016-12-06 19:59
#8

#6 Alltså t.ex. Atarax, Theralen och Lergigan är bara att utesluta. Man blir trött men ångesten består liksom…

Calcifer
2016-12-06 20:02
#9

#8 Du har alltså provat alla dem under längre perioder?

I början kan man bli jättetrött av den sortens mediciner men efter ett tag brukar kroppen vänja sig så att ångesten dämpas men tröttheten inte är lika illa. Sen beror det ju även på vilken dos man får. Men det är individuellt, för mig fungerar de inte alls. Tar inte bort någon ångest och ger ingen trötthet eller något.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

LaPrincipessa
2016-12-06 20:07
#10

#9 Ja, jag har testat alla längre perioder så jag vet hur de fungerar på mig.

Hoppas på att kunna få tips på något som ''behandlar'' ångesten… Något långsiktigt! :)

Calcifer
2016-12-06 20:10
#11

#10 Du menar inte medicinskt? Det beror som sagt lite på varför du har ångest. Om KBT eller samtalsterapi eller andra behandlingar kan hjälpa. För som sagt, just benzo är det ju egentligen "aldrig" tänkt att man ska äta långsiktigt utan då är det istället annan medicin, t:ex lergigan och de liknande eller antidepressiva med lugnande egenskaper. I samband med annan behandling.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

LaPrincipessa
2016-12-06 20:17
#12

#11 Jag har gått KBT länge och det fungerade men min psykolog har tjänstledigt men tanken är att jag ska fortsätta hos henne när hon kommer tillbaka. Just nu pratar jag endast med min kontaktperson men vi övar lite på KBT-färdigheterna också. Min psykolog ska vara tillbaka om kanske ett halvår.

Jag har generell ångest (över allt och inget) men också panikattacker. Jag hoppas att någon medicin kan stabilisera (eller hur man ska uttrycka sig) så att jag inte har ångest precis hela tiden och kanske inte får sådan panikångest att jag tror att jag ska dö.

Har även andra diagnoser men de vill jag helst inte skriva ut här. Det kan vara så att ångesten beror på någon av de också… Men jag medicineras effektivt för det  som går att behandla om man säger så.

Lona
2016-12-09 01:20
#13

Min nuvarande medicinering funkar hyfsat mot min ångest och depression, det är inte BRA men jag har näsan över ytan i alla fall. Nu äter jag Lamictal (mer mot depression än mot ångest), Anafranil och Sertralin. Atarax och/eller Stesolid vid behov. Anafranil och Sertralin är egentligen ingen bra kombo då de bland annat ökar risken för seritonergt syndrom och hjärtproblem men jag tar hellre den risken än mår skit. Enbart Anafranil eller Sertralin har inte alls samma effekt för mig. Voxra funkade suveränt men efter några månader försvann effekten helt tyvärr.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Azalhea
2016-12-14 16:47
#14

Vid utebliven effekt av ssri kan en ev neuroleptika hjälpa vid extrem ångest. Prata med psykolog/läkare ang din ångestproblematik. Vissa tycker tex seroquel (quetiapin) är bättre än benzo.

IaMiaMaria
2016-12-16 18:12
#15

Jag tar Quetiapin som är ett neuroleptika, den medicinen är den som hittills har funkat bäst på mig. Jag har testat jätte många olika läkemedel för ångest och depression mm. Den gör så att jag får regelbunden sömn och mina uppåt och neråt svängningar är inte lika långvariga. Den har även viss effekt på ångest. Men får jag stark ångest så kan jag ta en Xanor som komplement.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Azalhea
2016-12-21 14:13
#16

Hur mycket benzo äter du dagligen?

Azalhea
2016-12-21 14:13
#17

Hur mycket benzo äter du dagligen?

Calcifer
2016-12-21 14:18
#18

Nu har även jag fått prova Quetiapin och den i kombination med min övriga medicin har jag upplevt hjälpt mot ångesten.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annielle
2016-12-21 16:03
#19

Måste man ta Quetiapin regelbundet varje dag eller kan man ta den på samma sätt som benzo vid behov?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Calcifer
2016-12-21 16:11
#20

#19 Det beror helt på hur läkaren ordinerar den. Jag har benzo regelbundet men Quetiapin vid behov - dock är det inte det vanligaste. Men jag får den som sagt vid behov, men vet att andra har den regelbundet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Annielle
2016-12-21 16:20
#21

Ja, men då låter det ju som att den går att ta vid behov i alla fall ju! 🙂

Jag har inte hittat några ångestmediciner som jag tål eller som fungerar för mig (testat flera benzo, attarax, theralen m.f.l. )och läkarna säger mest "då finns det inget annatkvar att testa" vilket ju verkar vara skitsnack.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

IaMiaMaria
2016-12-21 17:16
#22

Jag har haft Quetiapin vid behov men då en ganska låg dos. För mig fungerar det bättre att jag tar den dagligen på kvällen och en liten högre dos. Så man kan ha det olika och man kan få prova fram vad som fungerar bäst för en själv.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Calcifer
2016-12-21 17:18
#23

#21 Skitsnack beror ju lite på, många mediciner är ju "relaterade" även om de inte är samma medicin. Med mig var de också rådlös innan de kom att tänka på Quetiapin. Den får jag för att när jag kraschar, när min ångest bryter igenom Xanoren, då går det FEL FEL FEL FEL FEL och det är AKUT med stora bokstäver med farliga och dåliga resultat. Så jag måste ha nåt som verkar snabbt och som tar bort den där extrema vågen av ångest så jag istället kan vänta ut den.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Azalhea
2016-12-23 01:21
#24

Hur blir det för er när ni tar quetiapin? Slocknar ni? Vaknar man om man måste tex upp å pissa?

Azalhea
2016-12-23 01:21
#25

Hur blir det för er när ni tar quetiapin? Slocknar ni? Vaknar man om man måste tex upp å pissa?

Calcifer
2016-12-23 12:34
#26

#25 Jag gör det. Alltså, för det första slocknar jag inte, men jag blir väldigt… i behov av att sitta ner och ta det lugnt en stund. Vilket är precis vad jag behöver. Men när jag somnar och sover hårt - som igår (dock med stilnoct också) - så vaknar jag alltid när jag måste gå på toaletten. Sen att jag är lite "halvvaken" är väl en annan sak. Men jag har aldrig kissat på mig. Inte i vuxen ålder. Inte sen jag var kanske 7 - och då var det av andra orsaker XD


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

IaMiaMaria
2016-12-23 12:51
#27

Ja jag vaknar på natten om jag behöver gå på toaletten. Jag blir ju trött av dom men känner mig inte nerdrogad som man kan göra av vissa andra mediciner.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Azalhea
2016-12-23 13:58
#28

Jag måste börja med den ikväll. Har så mycket spänningar och hjärtklappningar som resulterar i smärta av spänningarna. Jag är dock nässpraysberoende och måste ställa klockan två ggr per natt för att ta så jag kan andas ordentligt.. man vaknar alltså som vanligt?

Azalhea
2016-12-23 13:59
#29

50 mg depot.. käkar annars 35 mg till kvällen

Azalhea
2016-12-23 13:59
#30

Theralen alltså

Calcifer
2016-12-23 17:02
#31

Jag vaknar som vanligt. Sen att man kan vara seg är väl en sak men jag gissar att du inte behöver vara helt pigg och klar för att ta nässpray.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Grodan
2020-07-28 14:05
#32

#13 Lamictal? WTF, jag åt det som förebyggande mot hortons huvudvärk. Mådde skitdåligt på det.

Har försökt äta mat som sätter igång hormoner och grejer så att seratoninhalten är bra, men funkar inte riktigt, så nu undrar jag om man kan göra något annat. För många år sedan drack jag johannesört i några månader utan resultat, så det lär inte fungera på mig nu heller. Vill försöka att inte gå till läkaren, men av de preparat jag provat så fungerade den svenska varianten av prosac bra på mig (fast det var väldigt länge sedan).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annielle
2020-07-28 16:52
#33

#32 

Finns ju rätt mycket som man kan göra och testa som kan hjälpa.                           Meditation, yoga (finns ju mycket vetenskapliga belägg för detta nu mera dessutom) mat som du nämner, men även saker som att utesluta koffein som verkligen kan både skapa och förvärra ångest (kom ihåg att både grönt the och mörk choklad innehåller koffein tyvärr) socker kan förvärra mycket också (både socker och koffein är riktigt hemska för min del) En del gillar Safframyl (saffran mest) eller Ashwaganda (tex KSM-66) men livsstilsförändringar är ofta det som är viktigast och håller i längden.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Grodan
2020-07-28 20:12
#34

#33 Jag kör med Ashwaganda sedan 1 -2 år, även L-Tyrosin… 

Jag har köpt valp, så fort vi börjar träna och gå promenader antar jag att det kanske vänder. Men just nu behöver jag faktiskt hjälp. 

kollat lite på safframyl, funderade på om jag kan göra ett eget preparat med saffran.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Lona
2020-07-28 20:43
#35

#32, Många såna läkemedel slår ju lite hursomhelst, ger totalt olika effekt och kan dessutom användas till väldigt olika syndrom/sjukdomar. Jag tycker dessutom att det är intressant att en del biverkningar varierar beroende på varför man äter ett visst läkemedel (men jag är intresserad av farmakologi överlag).

Jag vet inte riktigt vilka hormoner du tänker på och alls inte hur gammal du är (eller, kom jag på nu, om du faktiskt är kvinna eller man?) men mitt psykiska mående har blivit rätt kajko nu när jag hamnat i klimakteriet.
Om du är i den åldern så kan det vara idé att titta på kost, naturmedel och naturläkemedel som balanserar den biten också.

Koffein har, lite ologiskt kanske, faktiskt positiv effekt mot min ångest. Sedan några år tillbaks så tar jag 50-150 mg koffein varje morgon och blir både piggare och får mindre ångest. Jag tror att det på något sätt gör att kroppen och psyket inte "såsar omkring i depressions- och ångestgeggan" utan orkar vara mer aktiv och motarbeta ångesten, i synnerhet när det är generell ångest som ligger och kryper.

Några andra saker som hjälper mig vid lindriga eller halvsvåra ångestattacker är någon slags form av meditation, att gå ut med hundarna, att - om jag orkar - åka till stallet och bara sitta där, kanske ta en fika.
Spikmatta har visat sig funka bra, i synnerhet för att förebygga ångest och för att varva ner. Jag har en musikslinga som jag sätter på och går igenom hela kroppen. Det tvingar liksom musklerna att öka blodgenomströmningen och till viss del slappna av. 

Tyngdtäcke kan också vara bra, både att ligga under eller att helt enkelt ha över axlarna. Går att göra själv, tror att det finns tips på några av sajterna här på iFokus. Priset är ju lite överkomligare nu också om man inte kan få det utskrivet genom vården. Du kanske kan få låna ett av någon bekant och testa om det är något för dig? Rätt surt att lägga pengar på ett och det sedan inte hjälper…

Sen - tveka inte att ta hjälp av vården eller att få medicin om inget annat hjälper tillräckligt bra. Det finns betydligt fler SSRI-preparat och även andra psykofarmaka numera än när Prozac introducerades.
Ibland behövs de för att hålla oss på rätt kurs, komma på fötter och kanske kunna jobba vidare med andra metoder framöver.

Men att gosa med sin valp slår förstås det mesta!❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Grodan
2020-07-28 23:07
#36

#35 Också i övergångsåldern.

Jag får försöka googla mig fram lite. Bäst vore om jag kunde hitta något i naturen, gratis, att knapra på som fick mig i bättre mental status igen. Kanske kottar funkar… 🤪


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annielle
2020-07-29 10:16
#37

#34

 Är du säker på att du tål L-yrosin och Ashwaganda med tanke på att du har tagit det så länge? Inte helt ovanligt att få ångest av L-Tyrosin har jag läst. Ashwaganda tålde jag inte själv efter ett tag, blev nästan helt sömnlös, fick mycket högre stress och ångestpåslag än innan jag började med det tyvärr. Kan vara en ide´att kolla hur du mår utan.

Saffran kan man som du säger ta på egen hand, inte för mycket bara, giftigt då! Jag använde en liten mängd ur ett 0,5gram  saffranspaket (den vanligaste storleken) per dag och då räckte det i 1-2 veckor ungefär (läste mig till doseringen och vad studier visar ang vilken mängd som krävs)

Härligt med hundvalp! 😍Kan säkert hjälpa i längden med ditt mående i alla fall. Har också haft en för länge sedan, mycket jobb även om det är härligt också. Men man kan verkligen bli stressad av det också. (blev jag)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Grodan
2020-07-29 12:39
#38

#37 Japp, jag har provat att vara utan och det är hemskt. Behöver det för sköldkörteln. 

Nu har jag börjat ta b-vitamin tillskott innan jag går och lägger mig. Tänker att jag kanske inte blir så himla hungrig av det då, och att kroppen under sömnen kan ta upp det bättre. Gillar inte att ta b-vitamin tillskott, brukar bli så sugen och hungrig. Jag behöver gå ner i vikt inte upp. Men jag äter ju inte kött och kan ju ha lite brist, så kan ju kolla om det hjälper.

Så en knivsudd saffran? Kände du någon effekt av det?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zadeira
2020-10-31 10:48
#39

Vill bara flika in, pga nämnandet av bla johannes-ört i itidigare inlägg, att man ska noga kolla upp om ens läkemedel funkar ihop med naturläkemedel. Min antidepp, Fluoxetin, ska man inte ta något Johannes-ört preparat samtidigt som då det ökar risken för biverkningar och ökar upptaget av medicin i kroppen vilket kan bli riktigt farligt.

Vet inte hur det är med saffran, ashwaganda osv som också nämts, men tar man medicin ska man nog kolla upp interaktioner före man påbörjar naturläkemedelsbehandling.

Lona
2020-10-31 23:37
#40

#39: Bra input! Just johannesört påverkar väldigt många läkemedel och bör undvikas om man äter annan medicin.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

M
2021-04-12 11:37
#41

#12: hejsan. Jag har också generaliserad ångest och panikångest jag får alla möjliga symtom.vill gärna veta vilka symtom som är vanliga för dig? Inatt hade jag en jobbig natt så fort jag stängde ögonen när jag skulle sova så vaknade jag av en obehagskänsla det hände ett flertal gånger och är jag vaknade imorse så va jag rejält yr tror du att det har med attackerna inatt? Är tacksam för svar 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: