Annons:
Etikettövrigt
Läst 944 ggr
Anonym
Anonym
2016-11-30 15:04

Jobba ensam utan möjlighet att gå på toa och likna

Jag jobbar extra i en ganaka stor butik. Och när jag fick mitt schema fick jag en schock. En hel del obekväma arbetstider. Bland annat ska jag jobba själv i butiken på julafton. Nästan 5 timmar. Persobalutrymmet ligger en bit ifrån själva butiken så kommer inte kunna göra sånna behov. Om jag vetat att man jobbar själv i butiken på julafton hade jag sagt för länge sen att jag inte kan. Kanske skulle jag sagt att jag har problem med ångest men då hade jag ju inte fått nåt jobb från första början. Det här är om en månad men jag har redan ångest över det. Mår illa och känner mig yr. Och vill bara säga upp mig. Och detär så typiskt mig att känna så. Att vilja fly. Har ni något tips? Får man jobba så länge själv utan att kunna gå på toa? Jag har inte bara ångest utav et (toagrejen) utan vetskapen att jag har huvudansvaret och vet att jag numer lätt blir överväldigad m.m.

Annons:
Anonym
Anonym
2016-11-30 15:09
#1

Ville egentligen posta detta annonymt på jobb.ifokus men det gick inte. Så postade det här eftersom jag känner sån ångest inför detta…

Anonym
Anonym
2016-11-30 15:12
#2

Chefen vill inte hjälpa att ändra schema och säger att jag får fråga om nån vill byta.

vendelay
2016-11-30 15:41
#3

Vilket fack är du medlem i?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Maria
2016-11-30 15:49
#4

Jag tycker också att det är en fråga att ta upp med facket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
2016-11-30 15:53
#5

Är inte medlem i facket tyvärr. Men butiken är ju ansluten mot handels ..

Maria
2016-11-30 15:55
#6

Då kanske det är dags att gå med😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
vendelay
2016-11-30 16:03
#7

Jag förstår, jag har aldrig heller varit med i något fack av en mängd olika anledningar.

Men det du kan göra oavsett, är att ringa Handels och fråga dem. Jag har svårt att tro att det är lagligt att jobba fem timmar utan möjlighet till kisspaus, det låter helt absurt. Se om du kan ringa dem redan ikväll och bara be om råd. Om de inte vill hjälpa till för att du inte är medlem (vet inte, har aldrig varit medlem i ett fack som sagt) så finns ju även facket DIK som ska inkludera butiksbiträden (jag antar att det är din titel?).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Maria
2016-11-30 16:09
#8

Visst kan man försöka ringa facket och be om råd men det är inte självklart att de kommer hjälpa till.

Facket är ju till endast för medlemmar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vendelay
2016-11-30 16:27
#9

#8 Tänkte att TS kunde ringa och bara fråga om det är lagligt, det borde de väl kunna svara på?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Thotis90
2016-11-30 17:00
#10

I 17 § av arbetstidslagen står det:"Arbetsgivaren ska ordna arbetet så att arbetstagarna kan ta de pauser som behövs utöver rasterna". Du får inte arbeta mer än 5 timmar utan rast, men tillgång till att gå på toaletten är såklart en nödvändighet.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

vendelay
2016-11-30 17:03
#11

#10 Superbra!

TS, du kan ta fram arbetstidslagen och visa paragrafen som #10 hänvisar till för din chef. Det är olagligt och du ska absolut inte behöva jobba så länge utan paus.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Anonym
Anonym
2016-11-30 17:28
#12

Tack hörni. Får hoppas att det löser sig. Ett problem är att det är strax under 5 timmar. Så de kan ju säga att de följer lagen. Bortsett från tillgång till toa då…

vendelay
2016-11-30 21:47
#13

#12 Du måste ändå kunna gå på toaletten, oavsett hur länge du jobbar. Om du dessutom har livmoder kan du ju säga att du har mens just då (för även om du inte har mens just då, så är det ju ett riktigt problem), och då antar jag att de måste tillåta tillgång till toa?!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Calcifer
2016-12-01 05:03
#14

Om det är något som kan ge dig kraftig ångest etc så skulle jag prata med chefen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: