Annons:
Etikettspecifik-fobi
Läst 930 ggr
Argesh
11/22/16, 9:08 PM

Problem m. telefon och myndighetskontakter (fobi?)

Hej alla kunniga!

Jag har inte skrivit här förut, utan bara läst. Men jag hittar inte riktigt något svar på mitt specifika problem.

Utöver generaliserad ångest och att jag lätt blir stressad av att ha för många saker på gång (2 brukar räcka) har jag rejält stora problem med telefonsamtal och kontakter med myndigheter. Jag får hjärtklappning när det kommer ett samtal som jag inte vet vem det är, eller vad det kommer att handla om, eller när jag tror att jag kommer att få reda på något jag inte vill. Ofta har detta med Försäkringskassan eller Arbetsförmedlingen att göra. Och tro mig, det är vanligt att det blir strul med dem. Nu senast har Försäkringskassan gjort om webb-formuläret där man fyller i för aktivitetsstöd, och av något skäl har de nu information som säger att jag fortfarande jobbar på mitt gamla jobb från 2013, fastän jag är arbetslös och har varit det länge. Hur det har gått till vet jag inte, men något har blivit fel. Jag har haft jättestrul med dem förut så jag är jätteorolig att detta ska leda till något dåligt. Men jag blir så stressad när de ringer att jag inte kan/vill svara. Jag får svårt att tänka och kan inte hålla reda på allt de säger och vad jag måste göra. Jag skjuter upp saker hela tiden. När jag får brev från dem väntar jag i flera dagar innan jag öppnar det, om jag öppnar det alls. Känns jättejobbigt.

Jag har samma problem med annan kommunikation med min ursprungsfamilj, när de ringer och oftast vill de bestämma något datum när jag ska komma och hälsa på (30 mil) eller de ska komma och hälsa på, eller frågar vad barnbarnen vill ha i julklapp, eller vad som helst. Det hela drar igång ett jobbigt rodnade med min sambo och barn, dillande hit och dit om när och hur vi ska åka eller de ska hälsa på. (sambon tycker det är viktigt att veta precis hur länge de ska stanna och min familj tycker det är jättekonstigt att bestämma sånt i förväg. Konstigt jag vet.) Så det blir en massa förhandlande fram och tillbaka.

Nåväl, att det finns verkliga problem bakom min fobi för att svara i telefon gör väl inte saken enklare, men det blir ju inte bättre av att jag skjuter upp det hela tiden.

Nut till saken. Finns det någon sorts behandling mot detta. Eller något sätt att ordna upp det? Jag har försökt att prata med min ursprungsfamilj om detta men de har väldigt lite förståelse. Tycker egentligen att det bara är att göra det.

Sambon tycker att man bara ska göra det, svara, säga ifrån, ifrågasätta, argumentera, gå på. Men jag är inte sån och ärligt talat kan det inte. Så någon egentlig förståelse finns ingenstans. Finns det KBT? Samtalsterapi?

Annons:
-Aida-
11/22/16, 9:24 PM
#1

Förstår vad du menar då min syster sitter i samma sits som dig och jag har suttit i den sitsen själv.
Tror jag hade lättare att ta mig förbi det dock, min syster har fortfarande problem, det har hänt att jag svarat i telefonen åt henne och fått ta hennes diskussioner med diverse inkasso osv.
Jag svarade egentligen inte när myndigheter ringde för de va mycket svårare, jag ringde dit själv efter typ en veckas mental förberedelse.. >_<
Det hjälpte mig väldigt mycket att intala mig själv att dom ska hjälpa mig för det är deras jobb, det är deras jobb om det blir problem i databasen, det är deras jobb att lösa det, inte mitt.
Jag ska bara ringa dit, säga vad jag behöver och sen är de upp till dom att göra sitt jobb.
Samma med arbetsförmedlingen.
Jag går på medicin som hjälper väldigt bra mot ångest och har hjälpt mig långt att hantera vardagliga saker.
Jobbar man inte på de så blir de heller inte bättre, man får helt enkelt bestämma sig för att "nu ****** ska de hända" känslan när man lyckas är överväldigande.
Behöver du hjälp när de ringer, be din sambo svara i telefonen åt dig och sen ge luren till dig om de är en myndighet exempelvis.

Du kan också kolla på din vårdcentral om de har samtalsgrupper, vi har en grupp som heter Friskare, där man får va med och samtala med likasinnade och få stöd med kuratorn.

Den ångesten du lever med är svår, de ser jag i min syster varje dag, hon kämpar på och jag ser förbättringar lite i taget.
Glöm inte att de finns en chatt också på Fkassan. :)

Argesh
11/22/16, 10:18 PM
#2

Tack för svar, Aida!

Det är skönt att höra att någon har (haft) samma problem även om det inte är något man önskar åt någon annan, direkt. 

Jag har det där problemet att när jag skjutit upp det i en vecka, så glömmer jag bort hur länge jag har skjutit upp det, och sen rinner det ut i sanden. Lika så känner jag aldrig den där belöningen när jag har lyckats göra det, utan snarare bara en förstärkning av "vilken pärs" känslan. Jag ser inga förbättringar hos mig själv, utan snarare försämringar. Och Chatten brukar de inte vilja snacka ingående om specifika ärenden, har jag upplevt.

Jag har provat med alla slags mediciner du kan tänka dig, och inget hjälper. Jag får bara biverkningar. Jag har ett sista halmstrå vad gäller mediciner som jag ska försöka få gehör för, men jag vet inte om jag ska ta det med min husläkare eller med smärtläkaren. Husläkaren är lättare men smärtläkaren skulle nog ha större insikt i problemen. (Men smärtis vill bara att jag ska gå 10 veckor smärt-rehab, och jag vill inte röra till det med arbetsträningen just nu…) Suck.

Friskare, är det en grupp specifikt för ångest alltså? Jag kan ju naturligtvis kolla med dem om de har något sånt. Tyvärr är samhället så litet att jag skulle träffa på folk jag känner där. Inte 100% på att jag vill det. Men det kanske är det som krävs.

Upp till toppen
Annons: