Annons:
Etikettövrigt
Läst 2966 ggr
Signe123
11/20/16, 6:38 PM

Utsättning av Klomipramin/Anafranil

Har ätit 100 mg Klomipramin/Anafranil under mer än 15 års tid. I samråd med läkare började jag nedtrappning för ett år sedan. När jag kom ner i 25 mg så började jag få hjärtklappning av och till, har haft så i mer än ett halvår nu. Äter fortfarande 25 mg. P.g.a. hjärtklappningen har jag inte vågat sluta helt med Klom./Anafr. ifall det skulle bli värre då. Samtidigt Atenolol mot för snabb puls. Blodtryck är ok. 

. Kan det finnas ett samband mellan denna utsättning/nedtrappning och min hjärtklappning? Känner inte hjärtklappningen alls i samband med fysisk aktivitet, snarare vid stillasittande.

Tacksam för svar snarast!

Orolig Signe

Annons:
Zadeira
11/20/16, 6:56 PM
#1

Hör med din läkare! När det gäller nedtrappning/utsättning av mediciner och hjärtklappning är det absolut bästa att vända sig till en läkare för att få hjälp.

Signe123
11/21/16, 12:46 PM
#2

Tack för ett snabbt svar! Jag har pratat med min läkare och hon trodde inte det hade med detta att göra, eftersom det gått så lång tid. Därför vände jag mej hit till detta forum, för att höra om det ev. var någon som hade mera erfarenhet av detta.

Zadeira
11/21/16, 1:47 PM
#3

#2 Vad bra att du pratat med läkare. Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet, men jag hoppas det löser sig för dig!

Annielle
11/21/16, 6:51 PM
#4

Ja, det tror jag absolut kan vara på grund av nedtrappningen, när jag själv har dragit ner på min antidepressiva medicin har jag haft väldigt mycket svåra biverkningar under en lång tid och då pratar vi ändå bara om en väldigt liten minskning av medicinen som jag har ätit i över 10 år.

Min mamma har ätit Anafranil under många år och hade problem med hög puls och högt blodtryck i säkert ett par år efter att hon hade slutat med den.

Man är ju olika känslig gällande nedtrappning av mediciner, det är så mycket som inte står i Fass ang biverkningar, nedtrappning osv att läkarna många gånger har dålig koll och nog tyvärr tror att det beror på andra faktorer.

Många biverkningar rapporteras aldrig in tyvärr.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Signe123
11/22/16, 10:21 PM
#5

Tack Annielle för ditt svar! Känns som att det inte bara är jag som upplevt detta då, skönt att höra. Jag har tidigare reagerat starkt på biverkningar vid insättning av andra med. och då kan man ju dra slutsatsen att jag är känslig för biverkningar även vid utsättning. Låter logiskt i mina öron.

Annielle
11/23/16, 9:04 AM
#6

Ja, jag reagerar också väldigt starkt vid insättning av mediciner, så du hör säkerligen till de känsliga precis som jag tyvärr! 

Hoppas att det blir bättre snart! 🌺

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Signe123
11/30/16, 6:05 PM
#7

Tack för din omtanke Annielle!

Upp till toppen
Annons: