Annons:
Etikettot
Läst 1626 ggr
[smalldreams]
2016-10-26 18:59

mina matvanor (farligt?)

Hej, jag har konstiga matvanor som beror på mitt tvångssyndrom att jag bara vill äta vissa produkter och samma hela tiden. Om jag inte hade haft tvång hade jag helt klart ätit mer varierat, i varje fall kan dra exempel på hur en dag i matväg kan se ut som idag.

Cashewnötter

Apelsinjuice

Choklad

Riskakor 

Mjölk

Det kan vara allt jag äter under en hel dag. 

Annars äter jag typ bara förutom nötter/godis och olika drycker fetaostsallad och ibland mackor med ost 

kan det ha några konsekvenser? levt på såna här matvanor i 7-8 månader nu vill ändra men svårt, om ni säger "sök hjälp" så har jag gjort det men dem har långa köer och prioriterade inte mig.

Annons:
Tride
2016-10-26 19:23
#1

Du äter ovanligt men inte onyttigt, som jag ser det. Nötter, juice, choklad är nyttigt. Mjölk o riskakor är helt okej.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Zepp
2016-10-26 19:49
#2

Livsfarligt.. sök all hjälp du kan få!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[rolnor]
2016-10-26 20:05
#3

Du kunde kanske kompletera med en vitamintablett om dagen så du inte missar någon viktig vitamin/mineral. Jag själv äter för lite grönt så jag kör med vitamineral.

Whitemouse
2016-11-09 09:39
#4

Ett tips du kan göra är att söka upp på internet vad en människokropp behöver i näringsväg för att må bra. Sedan undersöker du vad och hur mycket du får i dig av allt det du äter. Får du i dig för lite kan du försöka tillägga något mer i din kost som känns "ok"(vet inte hur tvångssyndrom fungerar) att äta som innehåller mer av det du behöver, alternativt tillsätta vitamintabletter tills den dagen du får en tid hos vården och kan få hjälp.

[smalldreams]
2016-11-09 23:52
#5

#4 Vissa med tvångssyndrom har inte alls dessa problem som jag har utan detta är mina egna hjärnspöken, jag arbetar för att bli bättre och jag kan dessutom bli frisk OCD är en diagnos som kan försvinna som depression exempelvis. Men det är extremt svårt att bli frisk på egen hand. Behöver egentligen hjälp. Tack för tips. Har du någon länk?

Whitemouse
2016-11-10 09:26
#6

Okej, då förstår jag lite bättre. Får hoppas att du får en tid hos vården inom en snar framtid för det måste vara jobbigt att ha det så. Är det endast maten du får tvångsmässiga tankar om? 

Livsmedelsverkets hemsida är väldigt bra när det handlar om kost och hälsa. På denna länk: http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall kan du söka på olika livsmedel och räkna och se hur mycket näring, vitaminer, fett etc. allt innehåller. 

Hittade dock ingen bra internetsida som säger hur mycket av allt man behöver varje dag, men på denna sidan: http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/  står åtminstone en del om allt man bör äta för att få i sig det man behöver. 

Du kan ju alltid ladda ned en sån där tränings- och kost app till mobilen eller surfplattan, t.ex. "Lifesum" eller "visuell kaloriräknare". Där kan du fylla i allt du äter och sen se hur mycket av allt du fått i dig. Sedan kan du ju lägga till alt. byta ut saker så du får en så näringsrik kost som möjligt. :)

Annons:
Calcifer
2016-11-28 22:41
#7

Kompletterar du med några vitaminer eller andra kosttillskott?

Ser att du sökt hjälp, är det inom psykiatrin eller har du t:ex kontaktat dietist? Inte för att en dietist kan hjälpa dig med ditt tvångssyndrom, däremot om du går igenom med en sådan allt du äter och sådär så kan hen hjälpa kring vad som saknas för att du inte ska få brist på något.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
2016-11-28 23:27
#8

Har du provat på näringsdrycker? De finns att köpa med många olika smaker på apoteket. Det finns även berikningspulver at blanda i juicen/mjölken.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[smalldreams]
2016-11-30 20:30
#9

Jag har blivit liite bättre sedan jag skrev inlägget men det går fram och tillbaks många dagar blir det inte mycket näring alls. Ska man fråga om hjälp vad för näringsdrycker då måtro #8?

#7 hade precis den tanken att jag kanske ska försöka få kontakt med en dietist. tack

Calcifer
2016-11-30 23:58
#10

#9 Det är definitivt ingenting som kan skada iaf.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: