Annons:
Etikettmin-egen-berättelse
Läst 1864 ggr
Azalhea
8/27/16, 1:26 AM

Hjälp.

Provar posta tråden här istället. Någon kunnig? Hej. Jag har sen väldigt liten haft stora problem med mitt psyke. Eller snarare känslighet. En slående rebell utåt men totalt tilltrasslad här inuti. Jag är diagnostiserad med adhd, gad och ocd. Hittills. Frågetecken finns hos läkarna om jag ev kan lida av bipolär. Saken hör til den att jag har inte alls gjort någon research kring detta och psykiatrin drar ut på allt. Jag står här, trampar i en djup vattenpöl utan täta skor. Fryser. Nåväl, till mitt problem. Jag har perioder då det inte finns något Som stoppar mig. Jag shoppar, spenderar pengar, far och flyger, är glad. Blir förbannad när folk säger åt mig att ta det lugnt. Brukar svara med "jag mår bra, låt mig rida på vågen".. För att sen krascha TOTALT. Hade min första och hittills ända psykos i höstas som kom som en blixt från klar himmel tyckte jag. Efter en hel sommar Med överjävlig energi, tappad matlust och i snitt 2h sömn per natt resulterade i att det fullständigt slog bakut. Jag blev paranoid och letade efter sjukdomar, kände tumörer i mitt huvud, fick för mig att budskap var skickat till mig. Var tvungen att göra olika saker för att skudda mig och min familj etc. Var arg. Fick flytta till mamma. Jag pratade med mig själv och i allt detta såg jag inte att jag vart knäpp. Började äta neuroleptika och blev inskriven på psykosmottagningen. Efter ett par månader var jag bättre och skrevs ut och tillbaka till vuxenpsyk. När jag vart uppe i varv under en period slår det antingen över till en djup, helvetisk depression där jag inte vill se tv, inte läsa, inte träffas, inte svara i tele, inte äta. Allt Är svart.. ELLER att jag blir manisk på allt som händer i min kropp. Känner lukter.. Drömmer otäckt, är rädd, spänd.. Ser ingen mening med något. Och efter veckor/månader är det ljust igen. Det äe som om jag får betala ett dyrt pris varje gång jag haft en rusch. Hjälp mig, vägled mig. Någon som känner Igrn sig? Äter antidepp, sobril å theralen nu. Inget hjälper.

Annons:
Ser0tonin
8/27/16, 8:38 AM
#1

Ja om jag ska göra en bedömning utav det du berättar så har du solklart en bipolär sjukdom. Möjligen Cykloid Psykossjukdom.

Vad äter du för antidepp och styrka?

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

Azalhea
8/27/16, 1:21 PM
#2

#1 Är det så?! Kan du berätta lite mer? Vad är cykloid psykossjukdom? Äter fluoxetin 40 mg. Käkat massa andra antidepp men vissa har jag nästan blivit värre av.

Azalhea
8/27/16, 1:21 PM
#3

#1 Är det så?! Kan du berätta lite mer? Vad är cykloid psykossjukdom? Äter fluoxetin 40 mg. Käkat massa andra antidepp men vissa har jag nästan blivit värre av.

Azalhea
8/27/16, 1:21 PM
#4

#1 Är det så?! Kan du berätta lite mer? Vad är cykloid psykossjukdom? Äter fluoxetin 40 mg. Käkat massa andra antidepp men vissa har jag nästan blivit värre av.

Azalhea
8/27/16, 1:21 PM
#5

#1 Är det så?! Kan du berätta lite mer? Vad är cykloid psykossjukdom? Äter fluoxetin 40 mg. Käkat massa andra antidepp men vissa har jag nästan blivit värre av.

Ser0tonin
8/27/16, 3:25 PM
#6

Jag återkommer när jag kommer hem om någon timme, jobbigt att skriva från mobilen :)

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

Annons:
Ser0tonin
8/27/16, 4:17 PM
#7

Jo om vi delar upp begreppen cykloid och psykossjukdom. Cykloid  kan liknas vid bipolär men där svängningarna i stämningsläget kommer snabbare och överlag då inte heller lika ihållande eller djupa. Psykossjukdom är precis vad det låter som men fungerar som ett samlingsnamn för olika sjukdomar t.ex. schizofreni, schizoaffektiv m.m.

När jag läserom ditt inlägg så uppfattar jag det inte som att skoven kommer snabbt för dig? Depressionen blir djup? Fick du någon diagnos när du var deprimerad? Isåfall kan du ju vara Schizoaffektiv, eller så är helt enkelt psykosen helt fristående och inte har med den bipolära sidan att göra. Alla kan ju drabbas av en psykos.

Fluoxetin är ju ett bra SSRI, men om man som du beskriver får maniska skov, så ska man vara försiktig med Fluoxetin. Jag hade satsat på neuroleptika som t.ex. Abilify som fungerar mot psykos och manin.
Tänk nu på att det jag skriver, är ju baserat på det du skrivet. Har du en god relation till din läkare och kan diskutera hur du tänker och känner?

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

Azalhea
8/27/16, 7:08 PM
#8

#7 mina depressioner blir djupa, nattsvarta. Jag orkar ingentkng. Vill ingenting. Jag är sämst i världen och lider. Etc etc. De kan vara i veckor oftast, sen kommer det en ljusare period.. Men sen kraschar jag igen. Fluoxetin har jag ätit i många år.. Varit på psykosmottagningen där det inte rör sig om nån typ av schizofreni som de säger. De tror på bipolär. De vill jag äter lamictal. Men jag är livrädd för hudsjukdomen och dess verkan. Har du nån erfarenhet?

IaMiaMaria
8/27/16, 11:04 PM
#9

Tycker också som att det låter som klassisk bipolär sjukdom. Vid bipolär sjukdom kan man få psykoser, både vid manier och depressioner.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Ser0tonin
8/28/16, 8:01 AM
#10

Lamictal är en väldigt bra medicin som hjälpt många. Hudsjukdom? Är det en biverkan man kan få?
Hur man reagerar på läkemedel är väldigt individuellt. Det absolut bästa är att ge fan i att kolla på möjliga biverkningarn :) Annars kan man börja nojja upp sig i onödan.

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

[Ambrosia]
9/3/16, 1:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Oj men du låter jätte jobbigt med första psykosen. Det är verkligen ingen rolig upplevelse. Allt är jätte skumt och man förstår ingenting och man är rädd för det man ser. 

Hur många dagar hade du psykosen? Kommer du i håg det? Skönt du kom in på psykiatrin och fick hjälp!!! Även fast det är skit tråkigt på sjukhuset. 

Vet inte om du vet det, man även fast man tror man är bra från 1:a psykosen, så kan det dröja väldigt länge innan man blir bra. Man tror bara 1.a psykosen är över, att allt är bra och att man kan börja jobba igen. Men så är det tyvärr inte. Psykossymtomen kommer däremot ofta tillbaka.  Hur vet jag det? Jo för jag har haft psykossjukdom i 9 år nu. Så har du några frågor eller funderingar skicka mig ett pm, så kan jag förklara lite mer om mina erfarenheter.

Krya på dig nu och tveka aldrig att ta kontakt med psykiatrin jour.  De har öppet dygnet runt. Du kanske behöver kontakt med en kurator med.

Sen vill jag att du ber till Gud och frågar vad som händer om man tar livet av sig. Läs en annan tråd jag skrev om det. Man behöver inte vara troende för att be till Gud och fråga vad som händer när man tar livet av sig.

För jag tror nämligen att man kommer direkt tillbaka till ett nytt liv, som är precis likadant som det som man lämnade, fast med andra föräldrar och syskon och allt skit som hänt en i detta liv, ¨återupprepas, tills man lever klart och dör en naturlig död och kommer sen till himmelen. Men varför leva i ett helvete igen? Försök istället leva klart detta liv och kom sedan direkt till himmelen.

Kärlek från Ambrosia

Upp till toppen
Annons: