Annons:
Etikettpaniksyndrom
Läst 2554 ggr
IaMiaMaria
2016-08-21 13:33

Sömnparalys

Jag hade extrem ångest igår kväll och när jag hade gått och lagt mig. Efter ett par timmar så drabbades jag för första gången i mitt liv av sömnparalys och det var bland det mest otäcka jag varit med om. Jag läste att det kan utlösas av stark ångest.

Så tänkte fråga om det är fler än mig med ångest som drabbats av sömnparalys och hur ni upplevde det.

För mig blev det så att jag låg i sängen och så hörde jag folk utanför ytterdörren, så jag tänkte kliva upp för att lyssna, men ingen kroppsdel gick att rubba en millimeter, sen kom de där rösterna in och mot mitt sovrum, min sovrumsdörröppning blev helt svart (det är normalt lite ljus där ifrån vardagsrummet). Jag fick verkligen panik och kunde inte röra på mig och inte skrika. Men tillslut så tog ändå förnuftet över och jag visste att det var sömnparays då jag läst om det tidigare, så jag blundade och tog några djupa andetag och så släppte det sakta. Men det var svårt att försöka somna om sen.

Riktigt obehagligt och jag hoppas att jag slipper uppleva det igen!

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Magi-cat
2016-08-21 13:38
#1

#0 Hejsan! Det måste vara riktigt läskigt! Det är nog det bästa man kan göra, att tänka som du, "det här är en sömnparalys" osv….

Vi har en tråd på Hjärnan om sömnparalys, vill jag gärna tipsa om. 🙂Om det är ok.

http://hjarnan.ifokus.se/discussions/56ae15cbce12c4566f0021fe-somnparalys


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zadeira
2016-08-21 14:25
#2

Jag lider av sömnparalys i perioder, särskilt när jag mår riktigt dåligt psykiskt, är stressad och har mycket ångest. Jag brukar vakna till och se att det står någon i rummet utanför min sovalkov som stirrar på mig (eller jag, det är bara skuggpersoner men man känner att de "stirrar"). Kan inte röra mig, tända lampan eller bryta förlamningen. Försöker skrika eller säga något men får inte ut ett ljud. Sen glider jag in och ur sömn flera gånger och ser den här personen i rummet stå och stirra på mig hela tiden.

Jag vet ju varje gång att det är sömnparalys igen och har märkt att det går över snabbare om jag inte kämpar emot utan bara försöker låta det ha sin gång. Men efter en sån omgång sover jag med lampan tänd den natten.

Annielle
2016-08-21 21:14
#3

Måste vara fruktansvårt! Jag tycker att det är tillräckligt hemskt att vakna upp på natten med nattskräck/panik och inte kunna röra på kroppen alls och ha känslan av att det är någon i rummet som ska göra mig illa och jag inte kan göra något åt det (eftersom jag är paralyserad av skräck och inte kan röra mig) men jag ser ju aldrig någon person i alla fall , hu så hemskt! 😮

*kram*

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: